ABS + Hydractive = Sant?
- Mikoo
- Activa
- Inlägg: 4883
- Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Trollhättan SCK 8296
- Kontakt:
ABS + Hydractive = Sant?
På min TCT har det varit ett gäckande ABS-fel som inte riktigt har gått att lösa fram tills nu.
Det verkar som om ABS-datorn pratar med hydractive-datorn och tvärt om. Är det någon som känner till något om detta?
Det verkar logiskt på sätt och vis fast ändå inte.
Det verkar som om ABS-datorn pratar med hydractive-datorn och tvärt om. Är det någon som känner till något om detta?
Det verkar logiskt på sätt och vis fast ändå inte.
/Vid min Sittra vill jag kvittra
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Det har jag aldrig hört talas om, och tror inte på det heller.
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- Mikoo
- Activa
- Inlägg: 4883
- Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Trollhättan SCK 8296
- Kontakt:
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Rimligtvis borde kanske HA-boxen får styrsignal från ABS-datorn över ett visst tröskelvärde för att slå till sportfjädringen.
Eller hur får annars HA-boxen styrsignalen att slå över till sportläge vid hård inbromsning?
Eller hur får annars HA-boxen styrsignalen att slå över till sportläge vid hård inbromsning?
/Vid min Sittra vill jag kvittra
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Kanske via en retardationscensor?
Om den nu överhuvud taget får den infon.
//Leif
Om den nu överhuvud taget får den infon.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- Mikoo
- Activa
- Inlägg: 4883
- Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Trollhättan SCK 8296
- Kontakt:
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Eller om bägge vill ha hastighetssignalen?
/Vid min Sittra vill jag kvittra
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Hastighetssignalen är väl tämligen ointressant för absdatorn, den jobbar ju med hjulens rotationshastighet inte bilens.
//Leif
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: ABS + Hydractive = Sant?
HA-datorn får ju en signal om bromskraft, men det är ju en egen givare, eller åtminstone oberoende av ABS-systemet.
Ett ABS-givarfel som sätter ABS:en ur spel sätter ju inte Hydractive ur spel.
Ett ABS-givarfel som sätter ABS:en ur spel sätter ju inte Hydractive ur spel.
- Mikoo
- Activa
- Inlägg: 4883
- Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Trollhättan SCK 8296
- Kontakt:
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Nej, det gör den inte men på något vis utbyta information
/Vid min Sittra vill jag kvittra
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Når trykket i bremsekretsen overstiger 30 bar OG bilens hastighet er over 24km/h tolkes det som hard bremsing.Mikoo skrev:
Eller hur får annars HA-boxen styrsignalen att slå över till sportläge vid hård inbromsning?
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- soso
- Guru
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: ABS + Hydractive = Sant?
På engelska XM-forumet finns det enintressant tråd (kräver login) om bromstrycksgivaren och att den ska ha tagits bort för 99-årsmodellerna. Lite oklart hur ECU:n efter detta satte bilen i hårdläge i inbromsning. Kanske påverkade komforten positivt?
- Mikoo
- Activa
- Inlägg: 4883
- Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Trollhättan SCK 8296
- Kontakt:
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Fast nu handlar det om årsmodell 1995
/Vid min Sittra vill jag kvittra
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
C5 2,0 BlueHDi Tourer -17
Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87
- tronde
- 70 bar
- Inlägg: 1411
- Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Norway
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Det som står i manualen for modellår 1999 er dette:soso skrev:På engelska XM-forumet finns det enintressant tråd (kräver login) om bromstrycksgivaren och att den ska ha tagits bort för 99-årsmodellerna. Lite oklart hur ECU:n efter detta satte bilen i hårdläge i inbromsning. Kanske påverkade komforten positivt?
Der står det at det er bilens hastighet som er bestemmende, men både rattutslagsgiver og føler for karosseribevegelse er fortsatt tegnet inn i el-skjemaet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no
- soso
- Guru
- Inlägg: 7364
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: ABS + Hydractive = Sant?
Ja då mäter den retardationen via hastighetsgivaren istället, och så att säga emulerar den tidigare givaren, om jag förstår det rätt. Kanske det innebär ett inte lika drastiskt omslag till hårdläge, eller tvärtom?
Men vad gäller de äldre modellerna med den riktiga tryckgivaren som både ABS och Hydractive begagnar, så var exakt sitter den, nära ABS-blocket?
Men vad gäller de äldre modellerna med den riktiga tryckgivaren som både ABS och Hydractive begagnar, så var exakt sitter den, nära ABS-blocket?