ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg angående XM el och elektronik.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av Mikoo »

På min TCT har det varit ett gäckande ABS-fel som inte riktigt har gått att lösa fram tills nu.

Det verkar som om ABS-datorn pratar med hydractive-datorn och tvärt om. Är det någon som känner till något om detta?

Det verkar logiskt på sätt och vis fast ändå inte.
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av LeifHj »

Det har jag aldrig hört talas om, och tror inte på det heller.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av Mikoo »

Rimligtvis borde kanske HA-boxen får styrsignal från ABS-datorn över ett visst tröskelvärde för att slå till sportfjädringen.

Eller hur får annars HA-boxen styrsignalen att slå över till sportläge vid hård inbromsning?
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av LeifHj »

Kanske via en retardationscensor?
Om den nu överhuvud taget får den infon.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av Mikoo »

Eller om bägge vill ha hastighetssignalen?
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6416
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av LeifHj »

Hastighetssignalen är väl tämligen ointressant för absdatorn, den jobbar ju med hjulens rotationshastighet inte bilens.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av soso »

HA-datorn får ju en signal om bromskraft, men det är ju en egen givare, eller åtminstone oberoende av ABS-systemet.

Ett ABS-givarfel som sätter ABS:en ur spel sätter ju inte Hydractive ur spel.

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av Mikoo »

Nej, det gör den inte men på något vis utbyta information
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av tronde »

Mikoo skrev:
Eller hur får annars HA-boxen styrsignalen att slå över till sportläge vid hård inbromsning?
Når trykket i bremsekretsen overstiger 30 bar OG bilens hastighet er over 24km/h tolkes det som hard bremsing.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av soso »

På engelska XM-forumet finns det enintressant tråd (kräver login) om bromstrycksgivaren och att den ska ha tagits bort för 99-årsmodellerna. Lite oklart hur ECU:n efter detta satte bilen i hårdläge i inbromsning. Kanske påverkade komforten positivt?

Användarvisningsbild
Mikoo
Activa
Activa
Inlägg: 4883
Blev medlem: 01 feb 2003, 22:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Trollhättan SCK 8296
Kontakt:

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av Mikoo »

Fast nu handlar det om årsmodell 1995
/Vid min Sittra vill jag kvittra

C5 2,0 BlueHDi Tourer -17


Tidigare bilar:
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën XM V6 Exclusive Aut -99
Citroën Xantia Break 2,0 16V SX -00
Citroën XM TD21 Break Aut Niv A -98
Citroën XM TCT VSX -95
Citroën CX25 Prestige -87

Användarvisningsbild
tronde
70 bar
70 bar
Inlägg: 1411
Blev medlem: 11 nov 2002, 23:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norway

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av tronde »

soso skrev:På engelska XM-forumet finns det enintressant tråd (kräver login) om bromstrycksgivaren och att den ska ha tagits bort för 99-årsmodellerna. Lite oklart hur ECU:n efter detta satte bilen i hårdläge i inbromsning. Kanske påverkade komforten positivt?
Det som står i manualen for modellår 1999 er dette:
202925.jpg
202948.PNG
Der står det at det er bilens hastighet som er bestemmende, men både rattutslagsgiver og føler for karosseribevegelse er fortsatt tegnet inn i el-skjemaet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trond kjører 1996 XM TCT Break
Besøk Norsk XM-klubb www.citroenxm.no

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7364
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: ABS + Hydractive = Sant?

Inlägg av soso »

Ja då mäter den retardationen via hastighetsgivaren istället, och så att säga emulerar den tidigare givaren, om jag förstår det rätt. Kanske det innebär ett inte lika drastiskt omslag till hårdläge, eller tvärtom?

Men vad gäller de äldre modellerna med den riktiga tryckgivaren som både ABS och Hydractive begagnar, så var exakt sitter den, nära ABS-blocket?

Skriv svar

Återgå till "XM - El"