Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg angående BX el och elektronik
Skriv svar
Mithril30
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 feb 2014, 11:37
Medlem i SCK?: Nej

Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av Mithril30 »

Hej, lampan som säger att motorn kokar börjar lyser efter ett tag och jag hittar inte vart sladden går. Någon som vet var den kommer ut från torpedväggen och hur den går sen och vart exakt var den skall sitta?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av Göran W »

Flyttad till rätt kategori.

Moderatorn
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av nyktercitropat »

Är det inte troligare att den varnar för låg vätskenivå? Flera av mina BX trilskades med det där...

-- Mats

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av senmathal »

Finns det ens en sådan lampa på BX? Är det lampan under batterivarningslampan så varna den för låg nivå på kylarvätskan. Möjligen har den en sekundär funktion. Men som den andre Mats säger är det en lampa som kan krångla och lysa fast det är tillräckligt med vätska. Testa att dra bort sladden på expansionskärlet och se om den slocknar. Endera ett plaströr på kylarens ena sida eller en separat burk någonstans.

Vad det gäller kablarna så tar dom vägen in till motorrummet vid höger innerskärm. I alla fall de flesta av dom ;)

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av nyktercitropat »

Jag vill minnas att det är dubbelfunktion, överhettning torde tända den plus STOP... Men det börjar vara en del år sen jag hade nån BX.

-- Mats

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av senmathal »

Jag är också osäker och inte hittar jag någon gammal instruktionsbok heller. BX:en jag har nu är en 16 Valve och den är det ju tempmätare på.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7768
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av Mickel »

Mithril30 skrev:
20 sep 2014, 09:06
lampan som säger att motorn kokar

Vad är det för typ av BX (hela beteckningen på bakluckan) du har och vilken årsmodell?

På vissa, utan temperaturmätare, finns det en liten rund gul och en liten rund röd lampa. Är det någon av dessa du menar?
Mickel

mpostma
10 bar
10 bar
Inlägg: 111
Blev medlem: 28 jul 2005, 12:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av mpostma »

Alla BX:er har en nivågivare, som gnäller om kylvätskenivå är för låg (eller om givaren är oxiderat eller full med klet). Symbolen finns i med i kolumnen med flera symboler mitt på instrumentet. Den tänder tillsammans med STOP lampan.

Det finns även runda lampar som varnar om för hög temperatur, som kan vara 2stegs. gul som varning och rött (tillsammans med STOP) när det verkligen blir för varm. De styrs med givare på thermostathuset.

Nivågivaren kan vara även känsligt för förorening. Gammal glykol. Nivågivaren sitter på högersidan av kylaren, ganska långt ner och kan tas ut genom att vrida den moturs. Rengör pinnarna som sitter på insidan av kylaren med fin sandpapper.

Du kan kortsluta kontaktpinnen på kablagets kontaktdon för att få bort meddelande från instrumentklustret. Såklart tar du då bort varningsfunktionen så ser till att du har tillräcklig med glykol och inte något läckage. Om du fyller på glykol så behöver du inte fylla på till locket. Det räcker gott och väll med ung. 20-25 cm under locket.

Kylfläkten styrs av en annan givare i kylaren.
ECU:n har (om den finns) en separat givare.
Citroen GS Club Break "vert reinette". f.d. Citroen BX TZD Turbo D12. också: Renault Megane, Volvo V70, Yamaha FZ6 S Fazer.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av MAN »

Om du menar flatstiftskontakten på termostahuset så har det aldrig suttit någon sladd på den , jag har aldrig sett den ansluten på någon BX .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

mpostma
10 bar
10 bar
Inlägg: 111
Blev medlem: 28 jul 2005, 12:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Vill finna sladden till givaren på termostathuset.

Inlägg av mpostma »

MAN skrev:
12 mar 2019, 09:22
Om du menar flatstiftskontakten på termostahuset så har det aldrig suttit någon sladd på den , jag har aldrig sett den ansluten på någon BX .
Någon av kontakterna på termotathuset bör nog vara kontakterade. Minst en behövs för att tända den röda lampan. Och på modeller med insprutning så behövs en till som givare för insprutningsssytemet.
Citroen GS Club Break "vert reinette". f.d. Citroen BX TZD Turbo D12. också: Renault Megane, Volvo V70, Yamaha FZ6 S Fazer.

Skriv svar

Återgå till "BX - El"