Lite allmänna frågor om C6
-
- 40 bar
- Inlägg: 676
- Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kiruna
Re: lite allmänna frågor om C6
Automat är ju hur bra som helst. Lungt o fint går det med 3 liters diesel. Att det havererar ibland är naturligt det är ju en Citroën
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.
- pere
- Hydraktiv
- Inlägg: 1809
- Blev medlem: 09 okt 2010, 08:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Åhus
Re: lite allmänna frågor om C6
Tack Arvid! På Onsdag nästa vecka skall jag kolla in en C6 om allt slår väl ut säljer jag min Volvo XC60 som jag är riktigt nöjd med, men det är ju ingen Citroën. Vore ju trevligt att hela mitt bilstall består av CitroënARVID skrev:Du kan vara lugn pers, kört automat i många år utan problem,har insett att man inte ska behöva sitta och röra om i tanken när man kör. Lite service och omtanke är vad en automatlåda behöver och hoppas du hittar dig en fin C6:a./ Per A
DS 21-Pallas Hlåda -69./ DS 21-IEH Pallas -70./Acadiane -79./2CV6 Speciale -89./ C4 Cactus Pure Teck 82 Feel -16. C5 cross Tourer-16.
SCK medlemsnummer 6763
SCK medlemsnummer 6763
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 02 dec 2004, 21:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Midsommarkransen, Stockholm
Re: lite allmänna frågor om C6
För många år sedan sa jag... Aldrig en automat nu har ja de senaste åren kört Volvo, en S60 2,0Turbo, och en C70 2,4T båda med automat, och jag förstår inte att jag var så avigt inställd förr.ARVID skrev:Du kan vara lugn pere,kört automat i många år utan problem,har insett att man inte ska behöva sitta och röra om i tanken när man kör. Lite service o omtanke är vad en automatlåda behöver o hoppas du hittar dig en fin C6:a./ Per A
Men som du säger, man slipper veva runt ..
"Först en BX 16v, sedan en AX GT följt av en Activa, sedan BX 16v och ZX 16v, sedan en Xantia V6.. Nu tillfälligt Cittralös"
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 02 dec 2004, 21:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Midsommarkransen, Stockholm
Re: lite allmänna frågor om C6
Hej alla.
Är ett par andra frågor som kommit upp.
Var HUD standard på alla C6?
Vilka olika utrustningsnivåer hade C6:an? fanns det snik modeller eller?
trodde att C6 var top of the line och hade allt som fanns?
Är ett par andra frågor som kommit upp.
Var HUD standard på alla C6?
Vilka olika utrustningsnivåer hade C6:an? fanns det snik modeller eller?
trodde att C6 var top of the line och hade allt som fanns?
"Först en BX 16v, sedan en AX GT följt av en Activa, sedan BX 16v och ZX 16v, sedan en Xantia V6.. Nu tillfälligt Cittralös"
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 02 dec 2004, 21:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Midsommarkransen, Stockholm
Re: Lite allmänna frågor om C6
Tillbaka igen och ställer en annan liten fråga.
När C6:an kom, hade den några barnsjukdomar?
Om man kollar på de olika årsmodellerna.
Är det någon större skillnad på en 2006 mot 07, 08 eller de sista modellerna?
Priserna på just 06 och 07 är ju riktigt bra just nu.
några funderingar?
När C6:an kom, hade den några barnsjukdomar?
Om man kollar på de olika årsmodellerna.
Är det någon större skillnad på en 2006 mot 07, 08 eller de sista modellerna?
Priserna på just 06 och 07 är ju riktigt bra just nu.
några funderingar?
"Först en BX 16v, sedan en AX GT följt av en Activa, sedan BX 16v och ZX 16v, sedan en Xantia V6.. Nu tillfälligt Cittralös"
-
- 40 bar
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland
Re: Lite allmänna frågor om C6
Man kan enkelt säga att ju nyare bil desto bättre. Speciellt när det gäller diesel-bilarna.
När 3.0 HDi-modellen kom innebar den inte bara en mycket bättre och driftsäkrare motor utan även en del osynliga förändringar i styrning, hjulupphängning m.m. gjordes.
2.7 HDi har ju tyvärr en hel del svagheter så har man råd så rekommenderar jag utan tvekan att sikta in sig på en 3.0 HDi.
Vill man ha en bensinare istället hände det inte så mycket under produktionstiden förutom att den fick RT4-navigationen och elektrisk inställning för styrningen under 2007 på samma sätt som 2.7 HDi. Ett fåtal 2009:or fick samma uppdateringar som 3.0 HDi men det tillverkades bara ca 20 ex av dom så det är mer eller mindre omöjligt att hitta.
RT4 var annars ett rätt stort steg till en GPS som fortfarande idag känns ganska modern med kartor på hårddisk och 3D-visning. RT3-systemet känns helt klart föråldrat och långsamt.
Priserna på 3.0 HDi går bara uppåt på kontinenten, speciellt lågmilare. Bensinare är väldigt svårt att finna några till salu överhuvudtaget och en del har konverterats till LPG i Tyskland och Frankrike vilket ju gör de omöjliga att importera till Sverige.
När 3.0 HDi-modellen kom innebar den inte bara en mycket bättre och driftsäkrare motor utan även en del osynliga förändringar i styrning, hjulupphängning m.m. gjordes.
2.7 HDi har ju tyvärr en hel del svagheter så har man råd så rekommenderar jag utan tvekan att sikta in sig på en 3.0 HDi.
Vill man ha en bensinare istället hände det inte så mycket under produktionstiden förutom att den fick RT4-navigationen och elektrisk inställning för styrningen under 2007 på samma sätt som 2.7 HDi. Ett fåtal 2009:or fick samma uppdateringar som 3.0 HDi men det tillverkades bara ca 20 ex av dom så det är mer eller mindre omöjligt att hitta.
RT4 var annars ett rätt stort steg till en GPS som fortfarande idag känns ganska modern med kartor på hårddisk och 3D-visning. RT3-systemet känns helt klart föråldrat och långsamt.
Priserna på 3.0 HDi går bara uppåt på kontinenten, speciellt lågmilare. Bensinare är väldigt svårt att finna några till salu överhuvudtaget och en del har konverterats till LPG i Tyskland och Frankrike vilket ju gör de omöjliga att importera till Sverige.
Mvh.
David
David
- Lars I
- Hydraktiv
- Inlägg: 2693
- Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergeforsen, Medelpad
- Kontakt:
Re: Lite allmänna frågor om C6
Det går ju även att leta efter 2.2 HDi, billigare än 3.0 HDi att köpa i alla fall och snålare än 2.7 HDi.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
/lassenisse
-
- 40 bar
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 29 okt 2003, 19:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Filipstad
Re: Lite allmänna frågor om C6
Ja, fast då får du inte AMWAR-fjädring, utan en fjädring lik den på C5III.Lars I skrev:Det går ju även att leta efter 2.2 HDi, billigare än 3.0 HDi att köpa i alla fall och snålare än 2.7 HDi.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Citroen C5 HDi 180 Exclusive
- Lars I
- Hydraktiv
- Inlägg: 2693
- Blev medlem: 13 nov 2002, 19:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Bergeforsen, Medelpad
- Kontakt:
Re: Lite allmänna frågor om C6
Precis. Varken AMWAR eller automatisk vinge på bakluckan. Det kan vara bra att veta.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
/lassenisse
- pere
- Hydraktiv
- Inlägg: 1809
- Blev medlem: 09 okt 2010, 08:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Åhus
Re: lite allmänna frågor om C6
Kanske jag glömt nämna att det blev en C6 V6 HDi från 2012, David K fixade rubbet med att ta hem den från Frankrike.pere skrev:Tack Arvid! På Onsdag nästa vecka skall jag kolla in en C6 om allt slår väl ut säljer jag min Volvo XC60 som jag är riktigt nöjd med, men det är ju ingen Citroen. Vore ju trevligt att hela mitt bilstall består av CitroenARVID skrev:Du kan vara lugn pere,kört automat i många år utan problem,har insett att man inte ska behöva sitta och röra om i tanken när man kör. Lite service o omtanke är vad en automatlåda behöver o hoppas du hittar dig en fin C6:a./ Per A
Jag är mycket nöjd med bilen. Den har rullat 6000 mil.
DS 21-Pallas Hlåda -69./ DS 21-IEH Pallas -70./Acadiane -79./2CV6 Speciale -89./ C4 Cactus Pure Teck 82 Feel -16. C5 cross Tourer-16.
SCK medlemsnummer 6763
SCK medlemsnummer 6763
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 02 dec 2004, 21:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Midsommarkransen, Stockholm
Re: Lite allmänna frågor om C6
Har hittat en fullt utrustad 2006 3,0 bensin i Frankrike som har gått 13500 mil.
Vilket inte känns mycket alls, samt att till ett vad det verkar vettigt pris. €7500.
Så även om man får ner den till €6500-7000 så är det ju mycket bil för pengarna.
Men antar att om man vill ha en nyare GPS anordning så är dom senare, från 07 och framåt den man ska köpa?
Alla dessa förkortningar som ni skriver hänger jag inte med i.. är inte tillräckligt mycket nörd *asgarv*
Vilket inte känns mycket alls, samt att till ett vad det verkar vettigt pris. €7500.
Så även om man får ner den till €6500-7000 så är det ju mycket bil för pengarna.
Men antar att om man vill ha en nyare GPS anordning så är dom senare, från 07 och framåt den man ska köpa?
Alla dessa förkortningar som ni skriver hänger jag inte med i.. är inte tillräckligt mycket nörd *asgarv*
"Först en BX 16v, sedan en AX GT följt av en Activa, sedan BX 16v och ZX 16v, sedan en Xantia V6.. Nu tillfälligt Cittralös"
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 02 dec 2004, 21:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Midsommarkransen, Stockholm
Re: Lite allmänna frågor om C6
Hallå!
Blir lite fundersam,
Är det skillnad i skatt beroende på vilken dieselmotor man har?
Är vissa årsmodeller billigare?
Vet att bensinmotorerna är billigare.
Tacksam för svar
Blir lite fundersam,
Är det skillnad i skatt beroende på vilken dieselmotor man har?
Är vissa årsmodeller billigare?
Vet att bensinmotorerna är billigare.
Tacksam för svar
"Först en BX 16v, sedan en AX GT följt av en Activa, sedan BX 16v och ZX 16v, sedan en Xantia V6.. Nu tillfälligt Cittralös"
-
- Guru
- Inlägg: 6508
- Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: UMEÅ
Re: Lite allmänna frågor om C6
Ja 2,7 är dyrast, 2,2 Manuell är billigast och 3,0 är minst skatt per hästkraft.
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13
-
- 40 bar
- Inlägg: 618
- Blev medlem: 25 feb 2003, 11:46
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Röstånga och ibland Mainz, Tyskland
Re: Lite allmänna frågor om C6
bertone skrev:Hallå!
Blir lite fundersam,
Är det skillnad i skatt beroende på vilken dieselmotor man har?
Är vissa årsmodeller billigare?
Vet att bensinmotorerna är billigare.
Tacksam för svar
C6 3.0 V6 Bensin
3770:-
C6 2.2 HDi Manuell
4690:-
C6 2.2 HDi Automat
5692:-
C6 2.7 HDi
7557:-
C6 3.0 HDi, 09-10
5482:-
C6 3.0 HDi, 11-
5222:-
Mvh.
David
David
-
- 10 bar
- Inlägg: 165
- Blev medlem: 02 dec 2004, 21:44
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Midsommarkransen, Stockholm
Re: Lite allmänna frågor om C6
Tack David, perfekt info.David K skrev:bertone skrev:Hallå!
Blir lite fundersam,
Är det skillnad i skatt beroende på vilken dieselmotor man har?
Är vissa årsmodeller billigare?
Vet att bensinmotorerna är billigare.
Tacksam för svar
C6 3.0 V6 Bensin
3770:-
C6 2.2 HDi Manuell
4690:-
C6 2.2 HDi Automat
5692:-
C6 2.7 HDi
7557:-
C6 3.0 HDi, 09-10
5482:-
C6 3.0 HDi, 11-
5222:-
Släpper de nyare ut mindre? Därav lägre skatt?
"Först en BX 16v, sedan en AX GT följt av en Activa, sedan BX 16v och ZX 16v, sedan en Xantia V6.. Nu tillfälligt Cittralös"