Hej,
I instruktionerna som finns på nätet så anges att C6:an vid uppallning med pallbockar ska lyftas mitt på med domkraften, dvs under b-stolpen eller "center pillar" som det står i instruktionerna, för att sedan placera pallbockarna vid domkraftsfästena. Bilderna är rätt otydliga och tittar jag under bilen ser det inte ut att vara tillräckligt starkt för att gå att lyfta mitt på med en domkraft.
Med erfarenhet av lyft av XM så är ju just domkraftsfästena helt att undvika men där är det rätt logisk med andra lyftpunkter men på C6:an är det inte lika självklart. Var lyfter ni era bilar?
Hälsningar /Fredrik
Lyftpunkter vid uppallning
- FEL
- 70 bar
- Inlägg: 861
- Blev medlem: 15 nov 2002, 13:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Uppsala
Lyftpunkter vid uppallning
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Case IH 585 XL 4WD -87, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.2 HDi Exclusive -12
-
- 20 bar
- Inlägg: 205
- Blev medlem: 13 nov 2002, 20:25
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Linköping
Re: Lyftpunkter vid uppallning
Undrar också detta. Har du fått nåt svar eller kommit på hur man gör? Hela bakvagnen kan man ju lyfta i förstärkningen i mitten bak men hela fronten går tydligen inte att lyfta på en gång. Jag är nybliven ägare.
Tidigare bilar, Peugeot 504 GL Break 1977, Peugeot 305 SR 1983, Citroën ZX 1,6i Avantage 1992 och Citroën Xantia 2,0i 16V SX Break 1999, Citroën C5 Tourer 2,0 16v 2008. Numera Citroën C6 3,0 V6 2007.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7354
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Lyftpunkter vid uppallning
Kan det funka att lägga en rejäl bjälke med extra klossar under bärarmsinfästningarna för att ge lite frigång från avgaseri och annat och sedan lyfta mitt på? CX-knepet. Nu har jag ingen så rejäl garagedomkraft som kommer åt att det varit aktuellt men nog borde det gå att göra på så vis.
- FEL
- 70 bar
- Inlägg: 861
- Blev medlem: 15 nov 2002, 13:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Uppsala
Re: Lyftpunkter vid uppallning
Fick aldrig någon klarhet i detta tyvärr. I instruktionerna från Citroen står att lyftning görs vid domkraftsfästena eller tröskeln vid B-stolpen. Problemet med det senare är att jämvikten inte precis är vid b-stolpen och att bilen vid lyft där tippar över framåt. Jag brukar ha en längre träbalk som jag har längs tröskeln och som jag har domkraften mot och så hissar jag där för att ställa pallbocken under domkraftsfästet. Tycker inte att det funkar speciellt bra då jag inte tycker det känns tillräckligt stabilt/säkert.
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Case IH 585 XL 4WD -87, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.2 HDi Exclusive -12
-
- 20 bar
- Inlägg: 205
- Blev medlem: 01 jun 2014, 09:54
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Piteå