Konstig ljud vid avstängning motor

Allmänna frågor om C-Crosser.
Noorman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jul 2013, 07:27
Medlem i SCK?: Nej

Konstig ljud vid avstängning motor

Inlägg av Noorman »

Hej.
Jag har en Citroën C Crosser 2.2 HDi dcs exklusive som jag köpte för 2 veckor tillbaka.
En härlig bil måste jag säga men jag har 2 frågor om den bil.
Bilen har gått 6400 mil dagen jag köpte den och det jag la märke till är når jag stänger av motor kommer det ett konstig ljud från motorn det är ett ljud man ofta hörs från lastbilar som stänger av sig, nästan som motor går lite rund utan bränsle och man hör ventiler går upp och ner kanske 1,5 sekunder svårt att förklara egentligen.
Jag läste lite skrämmande ryktar om dubbel massa svänghjul (förlåt om jag skriver det fel jag är från Holland) som kan laga sån ljudet från motor. Eller är det helt normalt?
Min förra bil var en C4 grand Picasso 1.6 HDi och det var nästan en liknande ljud om man stängde av motorn utan att trampa in clutchen. Om man trampade in clutchen då hörde man ingenting.

Min nästa fråga är jag har nu original 18" Citroën fälgar på bilen jätte vackert.
Men tror ni att bränsleförbrukning kan sänkas lite om jag använder alternativ storlek som står i boken? 215-70 R16?
Jag kör 20 mil varje dag och får den inte att går under 6.8L/100KM.

Jätte tacksam för alla svar eller förslag .
Med vänlig hälsning,
Gideon
Citröen C Crosser 2.2 HDi aut. Exklusive 2010

Användarvisningsbild
Milkman
40 bar
40 bar
Inlägg: 599
Blev medlem: 05 jan 2010, 13:23
Medlem i SCK?: Nej

Re: Konstig ljud vid avstängning motor

Inlägg av Milkman »

Nä du den går nog inte att köra billigare än du redan gör, den är ju stor och hög ergo har du massa luftmotstånd. 0.68 per mil är riktigt bra för en sådan bil. Med smalare däck kan du säkert ta bort några centiliter per mil, varför inte om du har såna hjul hemma annars får du nog åka i alla fall fem eller sex år innan du får betalt för de nya däcken/fälgen :mrgreen:

Apropå konstiga ljud, jag hade nåt liknande på min gamla BMW när jag fick den, förra ägaren hade eftermonterad en startspärr som väsnades med konstiga klick och tömde batterin, kolla att du inte har en eftermonterad startspärr på bilen eller dylikt, exempelvis ett hemmamonterat larm.
C5 III 2008 1.6 HDi (Såld)
BMW 320dA-M Sport 2011 (current)

Noorman
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jul 2013, 07:27
Medlem i SCK?: Nej

Re: Konstig ljud vid avstängning motor

Inlägg av Noorman »

Tack för svaret men jag har frågat på 2 olika Citroën verkstäder och båda 2 säger samma sak.
Ifölge dem är ljudet inte onormalt men är det den dubbla svänghjulen som efter vibrerar när motorn stängs av och är det ifölge dom helt normalt. Om man gassar och stänga av hörs det inte,men det är ju inte bra for motorn.dom menar att alla den här modellen har samma ljudet. BMW har faktiskt samma problem där har jag hört.
Jag läste faktiskt att i Holland den bilen standard har den dimension jag tänkte köpa och där skriver dom blandad körning landsväg 0,58. Jag skall göra en försök och återkommer med resultatet.och jag tror att jag dra in på den dimension ganska fort igen eftersom den 18" är nästan lika dyr som 16" plus fälgar
Citröen C Crosser 2.2 HDi aut. Exklusive 2010

Skriv svar

Återgå till "C-Crosser - Allmänna frågor"