RME

RME är en förkortning av Raps Metyl Ester och är ett bränsle avsett för dieselmotorer som framställs av teknisk rapsolja.

Kör du på RME i din Diesel?

Ja
5
9%
Nej
44
77%
Vet ej
8
14%
 
Antal röster: 57

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: RME

Inlägg av kvantskum »

RME: Webstons fiende och åkarnas hatobjekt nr 1...
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: RME

Inlägg av hsd »

http://www.dn.se/ekonomi/biltillverkare ... -hos-okq8/
Vilka bilmärken är berörda?

Hyundai, Jaguar, Ford, Kia, Land Rover, Opel och Volvo är hittills upptäckta.

Vilka Kiamotorer gäller det?

Bilar som har motorer av typen 1,1 l CRDi, 1,4 l CRDi, 1,6 l CRDi samt 1,7 l CRDi.

Varför drabbas inte alla dieslar?

Det beror på bränslesystemets utformning. Bilar som suger bränslet genom filtret är mer utsatta än de som trycker bränslet genom filtret.

Hur vet jag om bilen är ­drabbad?

Motorn blir kraftlös. Slutligen vill den inte starta.

Vad gör verkstaden då?

Byter filter.

Får jag betala själv?

Det varierar från märke till märke. Kia tar inte betalt, men det gör Ford.

Hur undviker jag problem?

Tanka inte på OKQ8 enligt Kia, men det rådet står inte Volvo och Ford bakom.

Källa: Bil Sweden, Kia med flera.


Biltillverkaren Kia varnar i brev sina kunder från att tanka diesel på OKQ8. Bränslefiltret kan täppas igen med följd att bilen tappar kraft. Det kan bli ytterst kritiskt vid en acceleration, ­varnar Bil Sweden.

Biltillverkaren Kia varnar i brev sina kunder från att tanka diesel på OKQ8. Bränslefiltret kan täppas igen med följd att bilen tappar kraft. Det kan bli ytterst kritiskt vid en acceleration, ­varnar Bil Sweden.

Bilbranschen ligger i öppen strid med drivmedelskedjan OKQ8. Bakgrunden är att ett onormalt stort antal bilar, till synes oförklarligt, fått bränslefiltren igensatta.

Kia hävdar att felet finns i bränslet och att det började sedan OKQ8 lanserade sin Diesel Bio+ med en högre andel RME (rapsmetylester) som är ett biodrivmedel.
Uppfattningen delas av Bertil ­Modén, vd på Bil Sweden, som ­pekar på att det inte bara är bilar från Kia som berörs:

– Omfattningen kan visa sig vara mycket stor. Totalt gäller det sju före­tag, däribland Volvo och Ford.

Han kan inte svara på frågan om hur många bilägare som drabbats, utan hänvisar till respektive märke.

– Problemet med igensatta bränslefilter är som störst när det regnar eller snöar och med temperaturer kring noll.

Kia hänvisar sina kunder andra bränslebolag än OKQ8. De kunder som fått problem får sina filter utbytta på verkstad utan kostnad.

Frågan är mycket känslig, både hos Kia som hänskjutit den vidare till branschföreningen Bil Sweden, och hos OKQ8, som kopplat in branschföreningen för drivmedelsbolag, SPBI.

I ett kundbrev skriver Kias servicemarknadschef Louise Westman: ”Flera av varandra oberoende laboratorier har lämnat liktydiga svar som säger att det är oxiderad RME som har satt igen bränslefiltren.”

På OKQ8 tillbakavisar man ­kritiken.

– Det finns inga bevis att vår diesel är orsaken. Kunder som tankar vår diesel kan vara helt trygga, säger Camilla Slunge Dowling, direktör för hållbarhet på OKQ8.

OKQ8 ifrågasätter hur testerna gjorts och menar att det saknas grund för att peka ut just deras bränsle.

– Finns sådana problem är vi lika angelägna som någon annan att lösa dem. Men vi vet inte orsaken till att filtren täpps igen – det finns inga bevis. Vår diesel Bio+ följer den svenska och europeiska standarden EN590 för diesel. Den har tagits fram av fordons­till­verkare, myndigheter och drivmedelstillverkare, säger Camilla Slunge ­Dowling.

När Kia nu pekar på eventuella säkerhetsrisker med några av deras modeller har vi valt att sänka andelen RME från sju till fem procent tills problemet är klarlagt, säger hon.

Även övriga drivmedelsstationer har RME inblandat i sin diesel, men utan att det gett bilägarna några problem, enligt Bil Sweden.

– Jag är ingen bränsleexpert, men vad vi förstår är skillnaden att konkurrenterna har tillsatser för att förhindra att biodrivmedlet geggar ihop sig, säger Bertil Moldén.

Det tillbakavisas av Camilla Slunge Dowling:

–  Vår diesel har samma specifikationer som övriga bolags bränslen och uppfyller standarden EN590, säger hon.

På Volvo Car Sverige är frågan extra känslig eftersom OKQ8 är huvudleverantör av diesel till Volvohandels bränslekedja Tanka.

Presschefen Bjarne Darwall:

– Vi har ett antal bilar med igensatta filter. Men vi har inte fog för att peka ut någon särskild bränsle­leverantör, säger han.



Lasse Swärd

lasse.sward@dn.se
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

lennart wiklund
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1732
Blev medlem: 16 nov 2002, 21:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Järpen,Jämtland med egen president

Re: RME

Inlägg av lennart wiklund »

Inget sådant skit. Norsk grön lågskattad riktig diesel! Drar dessutom en deciliter mindre på denna feta fina soppa! Betalar 8kr litern. Min "nya" C5 2010 140 HDi har nu rullat 3000 mil på detta bränsle. Min förra serie 1 gick 9000mil klanderfritt på detta bränsle. Inga problem med varken partikel eller bränslefilter. Samt att pumpen garanterat håller och får smorning
Xm td-95,42.000 mil,tyvärr smälld!
Mtd åkklippare.Jävligt vass yxa,samt jackad kolv på motorsågen17 modellflyg i hangaren
50 får på gårdenTraktor Ford 4610-4Plog kverneland 3 skärå en harvjävel som rostat.Adria 553 PH 2010.C5 140Hdi Tourer 2010.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: RME

Inlägg av attraction »

Land Rover tillhör de bilfabrikat som utpekas som presumtiva "problembarn" emedan dieselbränslet sugs genom filtret = inte trycks genom filtret.
Vad jag vet/märkt inga problem med min nuvarande Puma men heller inga problem med tidigare Storm.
Bidragande till att mina Deffar klarat sig kan vara att de året runt står i varmgarage.
Enligt vad jag tagit del av i massmedia så drabbas bilarna när temperaturen pendlar runt nollan.

Enligt Bil Sweden är Volvo, Ford, Opel, Hyundai, Kia, Jaguar och Land Rover de bilfabrikat som kan ha problem.
Man säger ingenting om Citroen/Peugeot, oaktat att Volvo i senare/nyare modeller har just Citroen/Peugeot-motorer.
Kan det vara så att bränslesystemet av Volvo modifieras från "tryck" till "sug"? :roll:
Någon initierad får gärna berätta hur det förhåller sig.

B t w så tankar jag alltid OKQ8 Diesel(och bensin till Citroëner och Ickecittror).
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

lennart wiklund
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1732
Blev medlem: 16 nov 2002, 21:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Järpen,Jämtland med egen president

Re: RME

Inlägg av lennart wiklund »

Kan ju vara så enkelt att Volvo har andra filter/filterkoppar. Citroën hade problem med filtren för några år sedan,men har nu sedan fem sex år kommit med bättre filter. Kör man på riktigt bränsle slipper man dessa problem
Xm td-95,42.000 mil,tyvärr smälld!
Mtd åkklippare.Jävligt vass yxa,samt jackad kolv på motorsågen17 modellflyg i hangaren
50 får på gårdenTraktor Ford 4610-4Plog kverneland 3 skärå en harvjävel som rostat.Adria 553 PH 2010.C5 140Hdi Tourer 2010.

Användarvisningsbild
jonas-ami
5 bar
5 bar
Inlägg: 85
Blev medlem: 08 sep 2009, 11:26
Medlem i SCK?: Nej
Ort: kil

Re: RME

Inlägg av jonas-ami »

En liten undran. Hur långt har "problem" bilarna gått och vilken bytes intervall har bränslefiltren på berörda bilar.
Ami 8 Break -71
Xsara coupe -98

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: RME

Inlägg av AcuraJan »

jonas-ami skrev:En liten undran. Hur långt har "problem" bilarna gått och vilken bytes intervall har bränslefiltren på berörda bilar.
Precis min tanke också, eller om det kanske är tecken på att nämnda märkesverkstäder slarvar med filterbyten.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Skriv svar

Återgå till "RME"