C4 GP beter sig märkligt

"En helt ny sorts Break."
empa81
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2017, 10:02
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm

C4 GP beter sig märkligt

Inlägg av empa81 »

Hej hej,

Har en C4 GP 2010, diesel 1.6, automat. Den har gått 26000 mil lite drygt.

Har märkt att i bland när jag står stilla på tomgång så ser man på strålkastarna att de blir svagare och tomgången minskar, sen efter någon sekund är allt vanligt igen. Så håller den på I BLAND!
Vad i hela friden kan detta bero på?

Sedan har jag ett annat märkligt "fel"? Krypkörning och finjustering vid parkering är typ omöjlig och väldigt omständigt.
Man trycker jättelätt på gaspedalen men det händer inget, man trycker pyttelite till men det händer inget så då trycker man lite till och då far man i väg. Detta gör att det är bra svettigt att parkera och köa.
Vad kan detta bero på?
Värt att säga är också att när man släpper gaspedalen på 1an eller 2an i ca 10-30 km/h så är det nästan som om man ställer sig på bromsen... dvs inget glid alls nästan.

Kan ju säga också att det är inte som med min volvos automat där man lägger i drive och bilen driver framåt på tomgång utan med denna så är det som om det är urkopplat. Ska det vara så?

Upplys mig gärna! Blir rätt less...

Tack!
MVH Emil
Citroen C4 Grand Picasso, 2010, 108hk, diesel, automat

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: C4 GP beter sig märkligt

Inlägg av tursten »

Hej!

När det gäller 1,6 dieseln, så är "automatlådan" en robotväxellåda. Det vill säga en elektroniskt styrd manuell växellåda med koppling.Har du köpt bilen nyligen eller har du haft den ett tag? Har man tidigare kört en bil med riktig automat, så får man enligt Citroen räkna med en "viss tillvänjning" när det gäller robotväxellådan.
Detta att det först inte händer något vid start råkade jag ut för när jag för en del år sedan provkörde en ny C4.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Picasso"