Irritationsmoment hos min nya C4GP

"En helt ny sorts Break."
mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 711
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av mjoelner »

Jag har nu haft min C4GP i drygt 2 månader och kört ca 500 mil. Det är en sprillans ny (minus det jag använt den då) 2016 Classic Edition med 120 hästar dieseln och automat.

Såhär långt har den funkat bra, men det finns en del saker som irriterar mig.
  • Start & Stopp systemet är riktigt irriterande.

    Det stoppar ofta motorn när man inte vill det. Ska man krypköra nära nåt när man parkerar, så vips stänger den av motorn och då gäller det att vara försiktig när man gasar igen.

    Dessvärre verkar det inte gå att stänga av permanent i bilens menyer, utan så fört man slår på stängt av motorn så är systemet påslaget igen. Om det fanns en knapp för att stänga av det så hade det väl kanske varit ok, men nu ska man in i menyerna och fippla.
  • Såhär till hösten har det blivit uppenbart att den automatiska ljusnivå-inställningen för bildskärmarna är usel.

    Det verkar bara finnas två lägen för den, hög(dag) och låg(natt). Om jag t.ex. ställer in ljusstyrkan på nattläget så att den funkar bra i mörkerkörning (i princip så svagt det bara går), så får bilen för sig att använda nattläget även när det är ganska ljust ute, som t.ex. kl 8 i morse när det var lite gråmulet. Jag kunde knappt se hastighetsmätaren och än mindre se var knappjävlarna för att justera ljusnivåerna fanns på inställningsskärmen.

    Startar jag bilen i P-garaget på jobbet så använder displayen också nattläget och när jag sen kommer ut i solljuset så kan det ta rätt lång tid, typ 3 minuter, för den att fatta att den ska använda dagsläget. Att ställa in den nattläget på nåt som funkar en gråmulen höstmorgon är inte heller nåt som är speciellt bra, för det är på tok för ljusstarkt för att funka i mörkerkörning.

    Sen finns det en knapp på ratten för att släcka ner det mesta av displayerna (utom den delen där hastighetsmätaren visas). Jag har antagit att det är för mörkerkörning, men saken är bara den att i det läget så visar den hastighetsmätaren ljusstarkare än i nattläget och jag har hittills inte hittat nåt sätt att ställa in ljusstyrkan för det "nedsläckta" läget.
Är detta bara nåt jag stör mig på? Ock är det någon som vet om man permanent kan stänga av Start & Stopp (eller kanske få den inställning jag väljer i menyerna att gälla över tills jag själv ändrar den igen).
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av Rover_Micke »

Det borde kanske gå att stänga av start/stopp med Diagbox?

En annat irritationsmoment med S/S enl mig, är att den stannar motorn även när den är kall.. Jag tycker att den kan vänta tills kylvätskan kommit upp i 60-70°C.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 711
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av mjoelner »

En sak till som hänt; ett par gånger har nåt tjutit/plingat till som om något är fel, men jag har inte varit tillräckligt snabb för att se vad den varnar om. Det har hänt när jag dragit på lite och i lite sväng (tror jag), men jag är ytterst osäker för det verkar gå över på en sekund så jag hinner liksom inte med.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

zopilote
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 05 jul 2006, 09:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av zopilote »

Har visserligen ingen Picasso, men väl en Cactus -15 med samma displayer och samma EXTREMT irriterande S&S-funktion. Ljusstyrkan på instrumenten tycker jag mig hittat ett hyfsat kompromissläge, men om någon kommer på ett sätt att permanent stänga av Start/Stopfunktionen är jag beredd att betala för det :?

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av Göran W »

Ni får väl köra med dåligt batteri. Då lär datorn stänga av funktionen i strömsparande syfte...... :wink:
Skojar naturligtvis men eftersom ovanstående är ett faktum borde det gå att stänga av funktionen eller att "skruva upp minimivärdet" för när det ska vara inkopplat?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

knauer
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 aug 2012, 17:18
Medlem i SCK?: Nej

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av knauer »

Jag har en C4GP årsmodell -14 och om man inaktiverar start/stopp funktionen så förblir den inaktiv tills man ändrar inställningen igen. Uppenbarligen har Citroen i sin iver att vara "miljövänliga" ändrat på detta. Trist. Men verkstaden borde kunna programmera om så att funktionen fungerar som på de äldre årsmodellerna.

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av cau »

In o. urkopplingen av stop and start funktionen bör väl gå att göra i pekskärmens meny.?
:)

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av tursten »

Hej!
Jag tror att Du får leva med start stopp funktionen. Denna funktion är en "desperat" åtgärd av att teoretiskt få ner bilens utsläppsvärde. Det innebär att denna funktion ej ska kunna stängas av permanent. Bilen är besiktigad, och typad med de komponenter som påverkat bilens "låga" utsläpp. Den kanske tidigare var miljöbil?

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 711
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av mjoelner »

cau skrev:
30 sep 2017, 12:21
In o. urkopplingen av stop and start funktionen bör väl gå att göra i pekskärmens meny.?
Ja, in och pilla bland menyerna, för att vid nästa start vara påslagen igen. Sjukt jäkla pyssligt och irriterande. Hade dom bara fixat en vettig funktion hos S&S så hade man sluppit irriteras av det och inte behövt stänga av det stup i kvarten.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av kvantskum »

Hitta brytaren för huvöppningen och ordna så den aldrig indikerar "huv stängd" till BSI:n.
Inga varningslampor ska tändas, och S/S är ur spel.
Detta funkar på många bilar, och funkar förhoppningsvis på C4:an med.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av Gelgamesh »

Inte för att jag ens kört den aktuella bilen men jag har haft en Hyundai och kört en ny Audi med "variomatic", båda med start/stopp, och här kommer mina iakttagelser:

Hyundaien hade en knapp lite lagom undangömd för att stänga av funktionen.

Audin som var "automat" är lite mer intressant och man kan ju hoppas att Citroën gömt en liknande funktion. Så länge man körde mjukt och gubbigt så stannade aldrig motorn, men om man bromsade lite extra när man stod still så stannade motorn. Jag tycker det var en ganska bra lösning faktiskt. Kan det inte vara något liknande på Citroën?

Sen undrar jag hur långsam finessen är på era bilar. Min Hyundai var från 2012 och hur jag än försökte gick det inte att stampa ner kopplingen och få i en växel utan att motorn raskt hoppade igång. Tyckte nog den där Audin var snabb nog också.

En positiv grej är dock att jag efter några tusen mil vant mig så mycket att jag nu flera år senare kan sakna funktionen. Oklart varför.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 711
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av mjoelner »

S&S är snabb. I början uppfattade jag det som du beskriver, att den stoppade först när man tryckte lite hårdare på bromsen, men så är det inte. Är man tokförsiktig på bromsen så stannar lik förbannat motorn när man står still eller straxt innan.

Sjukt irriterande när man krypkör. När man sen släpper bromsen så startar ju motorn och bilen tar ett litet skutt. Är man inte med då så blir skuttet in i bilen/stolpen/staketet framför. Är man med och trycker till bromsen så är risken stor för att den jävla motorn stannar igen. Undrar om det är nåt fel med min bil.

Ett par andra irriterande saker man märker nu när det blir mer mörkerkörning.

Dels går det inte att ställa in instrumentljusstyrkan för "black panel" läget (allt nedsläckt utom hastighetsmätaren), eller så har iaf inte ja hittat hur fasiken man gör. Så fort man försöker så avlutar den "black panel" läget och man ställer in ljusstyrkan för normalläget. Synd också att black panel läget är på tok för ljusstarkt för mörkerkörning.

Dels är avbländningen på backspegeln, på ren svenska, helt jävla oduglig. Om man bländar av innerbackspegeln så måste man också rikta om den. Visst lite förskjutning har jag varit med om mellan normal och avbländat läge varit på en del bilar, men här är det så mycket att man inte ser något alls utan att rikta om spegeln.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 711
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av mjoelner »

Stötte på ytterligare en hål-i-huvet finess hos bilen.

Häromdan var det ljust ute (straxt innan 9 på "morgonen") och dimmigt som tusan. Kom ifatt en traktor som jag knappt såg och kom på att det nog skulle vara en bra idé att slå på dimbakljusen.

Nu kom överraskningen; det gick inte att slå på dimbakljusen utan att först slå på halvljuset manuellt! Ock givetvis går det inte att slå på halvljuset utan att bilfan tror att det är natt ute och sänker instrumentbelysningen (bakgrundsbelysningen på bildskärmen) till nattläge. Kontentan är att vid dimma dagtid så får man välja, antingen kan man själv se instrumenten, eller så får bakomvarande en chans att se en.

Jag undrar vad det är för ¤%&/ som designat detta. Uppenbarligen inte någon som inte läst en grundkurs i människa-maskin-interaktion.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Jörgen J
5 bar
5 bar
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 nov 2002, 21:19
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stångby (Lund) 56 år

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av Jörgen J »

Hej

Har haft min bil i snart 3-år, och upplever inte alls de problem som ni ger uttryck för.
Tycker att allt fungerar till belåtenhet.
Solklart den bästa bil jag ägt eller kört.
Tyvärr blir det snart Hyundai igen en Ioniq elbil.
Ekonomin avgör.
McLouis Nevis 880G 2016
Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Aut Business 2015
Citroen C4 Cactus PureTech 82 ETG 2016
Har ägt:(AMI8-DS21-GS Convertisseur-Chrysler/Sunbeam-Visa GT-Vaz/Lada-BX 14 RE-XM Break 2st-C5 V6 break Hyundai Santa Fe V6)

mjoelner
40 bar
40 bar
Inlägg: 711
Blev medlem: 05 feb 2003, 08:35
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Irritationsmoment hos min nya C4GP

Inlägg av mjoelner »

Dokumenterade halvljusautomatiken inverkan på instrumentbelysningen en mulen höstmorgon (en bit in i oktober). Instrumenten syns i princip inte alls när automatiken slår på halvljuset (eller om man slår på det själv). Det beror ju dels på att jag vill ha instrumenten så mörka som möjligt när jag är ute och kör nattkörning på obelysta vägar ute på landet och dels beror det på idiotin av att bara ha två lägen på bakgrundsbelysningen till instrumenten.

Att enbart ha två lägen på bakgrundsbelysningen kommer man undan med om man har traditionella instrument, men när man använder en display av den typ som sitter i bilen så måste bakgrundsbelysningen vara tillräckligt stark relativt omgivningsljuset för att instrumenten ska synas.

Halvljus-av.jpg

Halvljus-auto.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
C4 GP 1.6 BlueHdi '16. Söker en XM S2 V6 Automat i fint skick!
Till salu: Xantia Activa TCT '97.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Picasso"