Kupefläkt igen - byxknappen
-
- 5 bar
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
- Medlem i SCK?: Nej
Kupefläkt igen - byxknappen
"Hej! Min kupefläkt går bara på högsta hastighetn. I forumet har jag hittat inlägg som beskriver reparatione. Jag har därför bytat transistorerna i styrmodulen(MJ2501/ST). Detta har inte hjälpt. Kan det vara någon annan detalj som felar eller kan jag ha gjornågot fel vid lödningen och monteringen av transistorern. Jag har satt fast dem med skruv istället för nitar. "
- adde
- 20 bar
- Inlägg: 367
- Blev medlem: 18 nov 2002, 20:14
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Uppsala
har du klimatanläggning med knappstyrning eller vred? Det händer ibland att vreden går sönder i ingreppet med axeln på baksidan vilket medför att axeln inte vrids när man ändrar vredets läge. Du har inte möjlighet att låna en fungerande fläkt för provkörning i din bil?
/Andreas
Opel Vectra OPC -08 | Opel Astra Turbo -11 | Mitsubishi Pajero Sport -02 | Fiberform Santa Catalina -78
Opel Vectra OPC -08 | Opel Astra Turbo -11 | Mitsubishi Pajero Sport -02 | Fiberform Santa Catalina -78
-
- 5 bar
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
- Medlem i SCK?: Nej
Kupefläkt igen
"
Jag har kollat vredet. Det drar runt kontakten mot plattorna för att ändra varvtalet. Jag har ochså kollat att ansluta en av styrkablarna vid motorn till jorm genomett justerbart motstånd och kan reglera hastigheten."adde skrev:har du klimatanläggning med knappstyrning eller vred? Det händer ibland att vreden går sönder i ingreppet med axeln på baksidan vilket medför att axeln inte vrids när man ändrar vredets läge. Du har inte möjlighet att låna en fungerande fläkt för provkörning i din bil?
-
- 20 bar
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 28 sep 2003, 10:03
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Gagnef
- Kontakt:
-
- 5 bar
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
- Medlem i SCK?: Nej
Kupefläkt igen
Kupefläkten är lagad. Felet låg i ett litet konstigt motstånd i styrenheten. Det såg ut som en liten byxknapp. Tack för de råd jag fått.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
Byxknapp? Det låter intressant. Skulle du vilja berätta lite mer detaljerat om problemet och vad du gjorde åt det? Exempelvis ohm-värde etcetera. Det här har jag inte läst om tidigare. Kan vara värdefull information för fler XM-ägare att söka efter i framtiden. Passa på att dela med dig av informationen när du nu har den i färskt minne. Jag vet själv hur fort man glömmer. Tack på förhand.
-
- 5 bar
- Inlägg: 60
- Blev medlem: 11 nov 2004, 09:06
- Medlem i SCK?: Nej
Kupefläkt igen
Det jag kallar byxknapp är en lite bricka som ligger mellan kylelementet och en fjäder på kretskortet i styrenheten. På kopplingschemat är den ritad som ett reglerbart motstånd, men jag vet inte ohmtalet.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 10 aug 2004, 20:56
- Medlem i SCK?: Nej
Hej! Byxknappen eller PTC motstånd. Det är ett värmekänsligt motstånd, där resistansen ska öka med värmen. PTC står för Positiv Temperatur Koefficient. Detta motstånd påverkar varvtalet på fläkten. När kylflänsen den sitter på blir varm ökar resistansen och därmed basspäningen på transistorn direkt ansluten till kupefläkten. Då ökar strömmen genom transistorn och fläktens varvtal ökar och kyler ner kylflänsen och därmed PTC resistorn och strömmen genom transistorn minskar och därmed minskar fläktens varvtal. Om det är kortslutning i resistorn kommer fläkten inte att starta, om resistorn är högohmig kommer fläkten att gå på högsta varv. MVH, Luga
-
- 5 bar
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 14 nov 2002, 15:50
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Luleå
"Man tackar för en sådan utredning! Det är sånt som sparar tusenlappar för oss som föredrar att lösa problemen själva i stället för att lämpa in tusenlappar till märkesverkstäderna (1000:- + timmen....) Jag har själv bytt effekttransistorerna med hjälp från detta forum. Där sparade jag förmodligen ett par tusingar "
mvh /Mats
C5 I 2.0 -04
Xantia 2.0 16V -94
XM V6 Exclusive -98
CX GTI -88
GS -73
C5 I 2.0 -04
Xantia 2.0 16V -94
XM V6 Exclusive -98
CX GTI -88
GS -73
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1884
- Blev medlem: 13 nov 2002, 16:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ängelholms kommun, Skåne
En av de sista reparationerna jag gjorde på min XM V6 1992 - innan jag bytte bort den - rörde just byxknappen. Så här var det: Fläkten hade (återigen - bytte transistorer för ett par år sedan) börjat tramsa sig. Den ville inte gå igång omedelbart, utan avvaktade i en eller flera minuter innan den gick igång. Till sist gick den bara att använda på högsta läget - dock med samma fördröjning. Jag beställde nya transistorer på Elfa, men blev misstänksam när det visade sig att de gamla och de nya transistorerna gav exakt samma värden när jag mätte dem med multimeter. Det verkade således inte vara trissorna som var boven. Jag vände i stället uppmärksamheten mot byxknappen. Den var väldigt grå-oxiderad. Jag skrapade av oxiden på knappens plana ytor med en skruvmejsel, lödde tillbaka de gamla transistorerna och monterade ihop det hela. Fläkten fungerade nu perfekt. Så nu har jag ett par utbytestransistorer liggande i en låda. De kan säkert komma till pass en annan gång.
- FEL
- 70 bar
- Inlägg: 861
- Blev medlem: 15 nov 2002, 13:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Uppsala
Hej, Någon som vet om byxknappen påverkar fläktens autofunktion? Min fläkt fungerar utmärkt manuellt men i autoläge är den stendöd. Jag har den halvautomatiska med tre vred... Hälsningar /Fredrik
Citroën ID20 -71, Citroën DS21IEM Pallas -72, Case IH 585 XL 4WD -87, Citroën XM V6 Exclusive -98, Citroën C5 2.2 HDi Exclusive -12
-
- 10 bar
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 30 aug 2005, 14:21
- Medlem i SCK?: Nej
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 15 sep 2003, 12:47
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Stockholm, Sverige
Placering byxknapp
Jag antar att med styrenhet menas kretskortet bakom klimatreglagen, som man enkelt når genom att ta bort vreden och panelen. På kortet kan jag hitta ett par kylflänsar men ingen fjäder. Skulle någon kunna ha möjlighet att närmare förklara var byxknappen sitter? Mvh Rojbe, XM v6 break -92, för närvarande utan blås (väldigt immigt imorse)