Brandfarlig kupéfläkt

Inlägg angående XM el och elektronik.
Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Brandfarlig kupéfläkt

Inlägg av Krassegränd »

"Det finns ett inlägg på How To om en brandfarlig kupéfläkt. http://www.citroen.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=18591 Jag har en V6 -91 med en kupéfläkt som löser ut sekunder efter att den har gått igång på full fart. Jag har testat att skifta fläkt mellan min och en 122hkr -90 utan att felet följde med. Kan det vara samma fel som visar sig på två olika sätt beroende på olika styrning av fläkthastigheten? Jörgen"
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

denny.aberg
5 bar
5 bar
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 sep 2004, 22:23
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av denny.aberg »

hej, eftersom det är jag som är skyldig till orerandet som du hänvisar till så orerar jag väl litet i den här tråden också. Jag är inte säker på vad du menar, men jag tolkar det som att du undrar om din v6 har en styrning som inte är densamma som en 122:a, och att det därför inte betyder ngt att dess fläkt fungerar i din bil. Stämmer min tolkning? Svaret på den frågan har jag inte, men jag spekulerar (gärna) o tror att det inte bör vara så. Fläkten i V6:an är spänningstyrd, dvs en signalspänning från vredet når fläkten. I fläkten sitter ett kort med ett drivsteg, och där styrs effekten ut till själva fläkten. Det BÖR vara likadan konstruktion oavsett bilmodell, dvs en liten ström genom vredet och en stor ström som styrs i fläkstyrenheten i fläkten. Så jag rekommenderar dig att prova att rensa spåren i kommutatorn din fläkt som jag orerade om i min tråd. Men akta själva kommutatorn, den är specialbehandlad av färsk ek (japp! det är säkert!) för att hålla. Den får på inga vilkor putsas. mvh Denny

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Inlägg av Krassegränd »

Jo jag tänkte rensa spåren i kommutatorn när jag hinner (den har burit sig åt så här sen vi köpte den -97). Min fråga gällde om AC med vred och AC med knappar har olika styrning eftersom fläkten löser ut på knapp-ACn men inte på ACn med vred och (enligt inlägg) riskerar att börja brinna på vissa ACr. Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "XM - El"