Hård fjädring

Frågor rörande BX Hydraulik dvs. fjädring, bromsar och styrning
perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Hård fjädring

Inlägg av perlampinen »

Jag har precis köpt en 17 TZD men den är väldigt hård i fjärdningen precis som att den var upphöjd. Det är inga problem att sänka den upp och ner. Är det klockorna som är dåliga eller kan det vara nåt annat? Jag la märket till att LHM nivån var väldigt hög har det något med saken att göra?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17287
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Inlägg av Göran W »

Ja, det beror troligen på tomma eller t.o.m. punkterade klockor. Hur ser LHM-oljan ut? Ska vara klargrön!!!!! Om du inte vet säkert hur den har servats så byt till Hydraurinçage (och rengör filter i behållaren) samtidigt som du kollar/byter klockor (5st)! Femhundra mil med rens-kuren och sedan ny filterstädning och byte till LHM.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

BeatriX
70 bar
70 bar
Inlägg: 1246
Blev medlem: 14 nov 2002, 08:36
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av BeatriX »

"Hm. Ser du det här problemet framme eller bak (eller runt om)? Det kan ju vara nån klocka som är slut, eller så har antigen svängarmslagren bak pajat, eller att fjäderbenen framme behöver renoveras. I värsta fall behöver alla dom här komponenterna eftersyn. Gegga i rör och ventiler kan också ställa till med bekymmer. Kolla hur oljan i tanken ser ut, om du ser den vita plastskivan i botten av tanken. Om inte, är det nog dags för en rens av systemet. Att nivån i tanken är hög, har nog inget med det här att göra. Mistänker att förra ägaren har fyllt på lite extra ""bara för att vara säker""... Man startar gärna med att gunga bilen i varje hörn, hittar du ett ställe där den är mera stum än resten, är nog klockan slut där. Har du problemer i allmänhet, får du nog renovera hela systemet. En Hydraurinçage-kur ihop med nyfyllda klockor kommer nog att ge positiva resultater i första hand, även om det inte löser problemet helt (t.ex. kassa svängarmslager). Edit: Hupps, där var Göran snabbare än mig! Och självklart håller jag med vad han säger, fast det går nog att återfylla klockorna istället för att byta dom. Mvh"
BeatriX

1x XM 16V, 1x XM 8V, 1x C5
Wiggle it, jiggle it, swear it but never force it! (Just use a bigger hammer!)

perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Inlägg av perlampinen »

Befinner mig utanför uppsala just nu mellan Heby och Tärnsjö. Finns det nånstans där jag kan fylla på klockorna och vad kostar det? Jag ska ut i gareget nu och byta ett hjullager och passa på att kolla hur det ser ut i LHM burken.
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

Användarvisningsbild
josse
70 bar
70 bar
Inlägg: 1219
Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
Medlem i SCK?: Nej
Ort: västerås

Inlägg av josse »

"
perlampinen skrev:Befinner mig utanför uppsala just nu mellan Heby och Tärnsjö. Finns det nånstans där jag kan fylla på klockorna och vad kostar det? Jag ska ut i gareget nu och byta ett hjullager och passa på att kolla hur det ser ut i LHM burken.
Åkersberga 2 mil utanför stockholm. http://hem.passagen.se/citroman/ mvh.josse "

perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Inlägg av perlampinen »

Tack för tipset men jag tror jag avvaktar tills jag kommer hem. Jag kollade LHM burken och det var inte trevligt där. Jag har en dunk Hyraunicage (eller hur det nu stavas) hemma som jag ska testa först.
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

Opron
70 bar
70 bar
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 jan 2005, 13:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Mölndal, SvCK 8097
Kontakt:

Inlägg av Opron »

"Hydraurinçage. Med en liten rosett på ""C'et"" vilket gör att det uttalas som ""S"". Akuten är ju fantastisk, det blev en rosett på ""C'et"" automatiskt! "
Allt kommer till den som väntar. Trop de citroën n'est pas suffisant.

perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Inlägg av perlampinen »

Nu har jag satt i Hydraurinçage. Jag var inte helt nogrann när jag gjorde det för jag öppnade aldig luftningen vid bromsarna och tömde ut. Hur stor del av den gamla LHM vätskan är fortfarande kvar då? Hur lång tid ska det ta innan jag börjar märka resultat? Jag har kört upp och ner fjädringen säkert tjugo gånger utan några större förändringar. Måste jag tömma systemet helt för att det ska bli bra eller är det ok att det är kvar lite gammal LHM?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

Kristian N
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1703
Blev medlem: 12 nov 2002, 15:27
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sandefjord Norge

Inlägg av Kristian N »

Rengjøring er VIKTIG!! Extremt viktig. Og varfor?? Et exempel på varfor: Det talas mycke om hydraflushen(som vi i Norge sier) Det er hevet over en vær tvil, at dette virker.Dog, om man har regelbundet oljebyte med nogrande rengjörning, vil hydraflushen troligen inte behövas. Man har jo regelbundet og normalt vedlikehold. Det som troligen är helt säkert er, man kjör for lenge på den gamla oljan, man etterfyllar, men holder det inte rent omkring burken. Skit og allt elende kommer ned i burken og det transporteras rundt i systemet. Problemet er et faktum. Og her kommer nok rensväskan inn i bildet. Den behövs ganske enkelt. All skiten innom systemet går rakt till dom utsatta platser, som o ringar i fjederbena, ventiler, tettar dom, tättar filtren i burken etc. Man blir tvungen til og gjöra ett eller annat. Man velger den enkla metoden, suger ur den gamla oljan, tittar ner og sier ok, det var det og etterfyller ny olja. Problemet løser seg inte av detta. Det finns fremdeles skit innom systemet. Hva så, ai ai, man tar en rund til, ut med det gamla og inn med rensväskan, nå får det värka! Fel, det verkar inte, glömte du nogot? Rengjörningen.....RENGJÔRNINGEN!!! RENGJØRINGEN !?!!!?!!!! Själva problemet! Nei, mer åtgjerd, ut med gamla oljan, tappa ner gamla oljan ved hjelp av returslanger til en hink(bøtte) og vrida på ratten tils servoet er tomt. Bilen går nogon ögonblikk. Av med burken, kom i håg slangars plasseringer etc. Anvend gjerna fargat strip. Tvättas i bensin(helst)/lacknafta og torras med trycluft og se til at burken blir REN!! Husk filtren innom burken! Og da er man klar til återfyll av rensväska. Og gjör man den bra og lar returslangar gå i en hink, inntil den röda fargen kommer, ja da har man gjort rätt. Glöm inte bromsor, lufta til den röda fargen kommer og vrida litt på ratten, till väskan har gått igjennom den. Se det ja, nå burde det gå bedre, rensväska i hela systemet, man har jo kollat via returslangar og luftning av broms. Tidkrevande? Ja, men så for det vara. Men har du gjort det en gang, skulle det rekke for en tid. Fyll up til rätt nivå og sveva lungt en 350- 500 mil. Uprepa hele proseduren en gang til, men da med den fina gröna LHM fargen. Sedan??? Byte olje ved varje 60 000 km/ 4 år og hold det rent rundt burken! God tur!
Mvh Kristian N :K

perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Inlägg av perlampinen »

Tack för tipsen men om jag nu är nogrann när jag gör det, hur lång tid tar det innan jag det ska få effekt? Märks det direkt eller tar det lång tid. Det är naturligtvis beroende på hur skitigt det är men ungefär.
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17287
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Inlägg av Göran W »

Den blir inte mjukare av Hydraurinçage men när eventuell skit försvinner går det ofta lättare/snabbare att höja/sänka och bromsarna kan bli distinktare. Hård fjädring på en Bx kan nästan bara bero på dåligt/obefintligt gastryck i klockorna eller dåliga länkarmsbussningar.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

fuglejeger
70 bar
70 bar
Inlägg: 974
Blev medlem: 29 feb 2004, 20:36
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ski, Akershus: Norge
Kontakt:

Inlägg av fuglejeger »

"Tror det varierer veldig m.h.t. når du merker effekten. På min BX merket jeg absolutt ikke noe før jeg hadde kjørt ca. 150 mil! Intet! Heller ikke da var det mye, men altså noe forbedring. Ved 300-350 mil skjedde en kraftig merkbar endring. Personlig tror jeg ikke at ""gymping"" er særlig nyttig her (utover at den selvsagt generelt er nyttig, og bør gjøres med jevne mellomrom.) - det er brukstid (km) gjennoom systemet som gir virkningen. Så vær tålmodig - effekten kommer. Men som presisert av Göran W: Hård fjæring har trolig helt andre årsaker. Mitt svar baserer seg på den effekt Hydro-bla-bla- har på jevnhet ved heving/senking samt generell responstid for systemet."
" Positiv hilsen Brede -90 BX 4WD -91 BX 14TE Besøker LHM-kaffe og Citroënkalenderen."

perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Inlägg av perlampinen »

nu har jag tid fått tid på verkstad i Skellefteå för att fylla på klockorna. En sak som jag fortfarande funderar på är om det inte finns nåt mer som kan orsaka hårdheten eftersom det är hårt runt om (något mindre vänster fram). Hur stor är chansen för att alla klockorna ska bli dåliga samtidgt, det ju iofs så när jag köpte den så jag vet ju inte hur länge den tidigare ägaren haft det så. Finns det nån tryckregulator eller nåt som man kan justera?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

perlampinen
5 bar
5 bar
Inlägg: 53
Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden

Inlägg av perlampinen »

nu har jag tid fått tid på verkstad i Skellefteå för att fylla på klockorna. En sak som jag fortfarande funderar på är om det inte finns nåt mer som kan orsaka hårdheten eftersom det är hårt runt om (något mindre vänster fram). Hur stor är chansen för att alla klockorna ska bli dåliga samtidgt, det ju iofs så när jag köpte den så jag vet ju inte hur länge den tidigare ägaren haft det så. Finns det nån tryckregulator eller nåt som man kan justera?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88

fuglejeger
70 bar
70 bar
Inlägg: 974
Blev medlem: 29 feb 2004, 20:36
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Ski, Akershus: Norge
Kontakt:

Inlägg av fuglejeger »

"Nei - ingen justering som kan brukes. At alle klokkene blir dårlig helt samtidig er lite sannsynlig. MEN: Det har de sikkert ikke blitt heller. Gassen/trykket blir gradvis dårligere. Såvidt gradvis at vi ofte ikke oppdager at det skjer, og da gjerne grunnet ""tilfeldigheter"". Vil tro det har skjedd også hos deg, trykket har over tid blitt gradvis dårligere - ""plutselig"" ble det oppdaget. Om de kan fylles eller ikke er nok avhengig av hvor lite gass som fortsatt finnes i klokkene, men den som fyller ser sikkert om det lar seg gjøre eller om klokkene må byttes. (Du glemmer vel ikke hovedacc'en?)"
" Positiv hilsen Brede -90 BX 4WD -91 BX 14TE Besøker LHM-kaffe og Citroënkalenderen."

Skriv svar

Återgå till "BX - Hydraulik"