Hård fjädring
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
Hård fjädring
Jag har precis köpt en 17 TZD men den är väldigt hård i fjärdningen precis som att den var upphöjd. Det är inga problem att sänka den upp och ner. Är det klockorna som är dåliga eller kan det vara nåt annat? Jag la märket till att LHM nivån var väldigt hög har det något med saken att göra?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Ja, det beror troligen på tomma eller t.o.m. punkterade klockor. Hur ser LHM-oljan ut? Ska vara klargrön!!!!! Om du inte vet säkert hur den har servats så byt till Hydraurinçage (och rengör filter i behållaren) samtidigt som du kollar/byter klockor (5st)! Femhundra mil med rens-kuren och sedan ny filterstädning och byte till LHM.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 70 bar
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 14 nov 2002, 08:36
- Medlem i SCK?: Nej
"Hm. Ser du det här problemet framme eller bak (eller runt om)? Det kan ju vara nån klocka som är slut, eller så har antigen svängarmslagren bak pajat, eller att fjäderbenen framme behöver renoveras. I värsta fall behöver alla dom här komponenterna eftersyn. Gegga i rör och ventiler kan också ställa till med bekymmer. Kolla hur oljan i tanken ser ut, om du ser den vita plastskivan i botten av tanken. Om inte, är det nog dags för en rens av systemet. Att nivån i tanken är hög, har nog inget med det här att göra. Mistänker att förra ägaren har fyllt på lite extra ""bara för att vara säker""... Man startar gärna med att gunga bilen i varje hörn, hittar du ett ställe där den är mera stum än resten, är nog klockan slut där. Har du problemer i allmänhet, får du nog renovera hela systemet. En Hydraurinçage-kur ihop med nyfyllda klockor kommer nog att ge positiva resultater i första hand, även om det inte löser problemet helt (t.ex. kassa svängarmslager). Edit: Hupps, där var Göran snabbare än mig! Och självklart håller jag med vad han säger, fast det går nog att återfylla klockorna istället för att byta dom. Mvh"
BeatriX
1x XM 16V, 1x XM 8V, 1x C5
Wiggle it, jiggle it, swear it but never force it! (Just use a bigger hammer!)
1x XM 16V, 1x XM 8V, 1x C5
Wiggle it, jiggle it, swear it but never force it! (Just use a bigger hammer!)
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
- josse
- 70 bar
- Inlägg: 1219
- Blev medlem: 21 sep 2004, 19:21
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: västerås
"
Åkersberga 2 mil utanför stockholm. http://hem.passagen.se/citroman/ mvh.josse "perlampinen skrev:Befinner mig utanför uppsala just nu mellan Heby och Tärnsjö. Finns det nånstans där jag kan fylla på klockorna och vad kostar det? Jag ska ut i gareget nu och byta ett hjullager och passa på att kolla hur det ser ut i LHM burken.
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
-
- 70 bar
- Inlägg: 1445
- Blev medlem: 30 jan 2005, 13:41
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Mölndal, SvCK 8097
- Kontakt:
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
Nu har jag satt i Hydraurinçage. Jag var inte helt nogrann när jag gjorde det för jag öppnade aldig luftningen vid bromsarna och tömde ut. Hur stor del av den gamla LHM vätskan är fortfarande kvar då? Hur lång tid ska det ta innan jag börjar märka resultat? Jag har kört upp och ner fjädringen säkert tjugo gånger utan några större förändringar. Måste jag tömma systemet helt för att det ska bli bra eller är det ok att det är kvar lite gammal LHM?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1703
- Blev medlem: 12 nov 2002, 15:27
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sandefjord Norge
Rengjøring er VIKTIG!! Extremt viktig. Og varfor?? Et exempel på varfor: Det talas mycke om hydraflushen(som vi i Norge sier) Det er hevet over en vær tvil, at dette virker.Dog, om man har regelbundet oljebyte med nogrande rengjörning, vil hydraflushen troligen inte behövas. Man har jo regelbundet og normalt vedlikehold. Det som troligen är helt säkert er, man kjör for lenge på den gamla oljan, man etterfyllar, men holder det inte rent omkring burken. Skit og allt elende kommer ned i burken og det transporteras rundt i systemet. Problemet er et faktum. Og her kommer nok rensväskan inn i bildet. Den behövs ganske enkelt. All skiten innom systemet går rakt till dom utsatta platser, som o ringar i fjederbena, ventiler, tettar dom, tättar filtren i burken etc. Man blir tvungen til og gjöra ett eller annat. Man velger den enkla metoden, suger ur den gamla oljan, tittar ner og sier ok, det var det og etterfyller ny olja. Problemet løser seg inte av detta. Det finns fremdeles skit innom systemet. Hva så, ai ai, man tar en rund til, ut med det gamla og inn med rensväskan, nå får det värka! Fel, det verkar inte, glömte du nogot? Rengjörningen.....RENGJÔRNINGEN!!! RENGJØRINGEN !?!!!?!!!! Själva problemet! Nei, mer åtgjerd, ut med gamla oljan, tappa ner gamla oljan ved hjelp av returslanger til en hink(bøtte) og vrida på ratten tils servoet er tomt. Bilen går nogon ögonblikk. Av med burken, kom i håg slangars plasseringer etc. Anvend gjerna fargat strip. Tvättas i bensin(helst)/lacknafta og torras med trycluft og se til at burken blir REN!! Husk filtren innom burken! Og da er man klar til återfyll av rensväska. Og gjör man den bra og lar returslangar gå i en hink, inntil den röda fargen kommer, ja da har man gjort rätt. Glöm inte bromsor, lufta til den röda fargen kommer og vrida litt på ratten, till väskan har gått igjennom den. Se det ja, nå burde det gå bedre, rensväska i hela systemet, man har jo kollat via returslangar og luftning av broms. Tidkrevande? Ja, men så for det vara. Men har du gjort det en gang, skulle det rekke for en tid. Fyll up til rätt nivå og sveva lungt en 350- 500 mil. Uprepa hele proseduren en gang til, men da med den fina gröna LHM fargen. Sedan??? Byte olje ved varje 60 000 km/ 4 år og hold det rent rundt burken! God tur!
Mvh Kristian N
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
-
- LHS
- Inlägg: 17289
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Den blir inte mjukare av Hydraurinçage men när eventuell skit försvinner går det ofta lättare/snabbare att höja/sänka och bromsarna kan bli distinktare. Hård fjädring på en Bx kan nästan bara bero på dåligt/obefintligt gastryck i klockorna eller dåliga länkarmsbussningar.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 70 bar
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 29 feb 2004, 20:36
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Ski, Akershus: Norge
- Kontakt:
"Tror det varierer veldig m.h.t. når du merker effekten. På min BX merket jeg absolutt ikke noe før jeg hadde kjørt ca. 150 mil! Intet! Heller ikke da var det mye, men altså noe forbedring. Ved 300-350 mil skjedde en kraftig merkbar endring. Personlig tror jeg ikke at ""gymping"" er særlig nyttig her (utover at den selvsagt generelt er nyttig, og bør gjøres med jevne mellomrom.) - det er brukstid (km) gjennoom systemet som gir virkningen. Så vær tålmodig - effekten kommer. Men som presisert av Göran W: Hård fjæring har trolig helt andre årsaker. Mitt svar baserer seg på den effekt Hydro-bla-bla- har på jevnhet ved heving/senking samt generell responstid for systemet."
" Positiv hilsen Brede -90 BX 4WD -91 BX 14TE Besøker LHM-kaffe og Citroënkalenderen."
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
nu har jag tid fått tid på verkstad i Skellefteå för att fylla på klockorna. En sak som jag fortfarande funderar på är om det inte finns nåt mer som kan orsaka hårdheten eftersom det är hårt runt om (något mindre vänster fram). Hur stor är chansen för att alla klockorna ska bli dåliga samtidgt, det ju iofs så när jag köpte den så jag vet ju inte hur länge den tidigare ägaren haft det så. Finns det nån tryckregulator eller nåt som man kan justera?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88
-
- 5 bar
- Inlägg: 53
- Blev medlem: 27 okt 2004, 15:56
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Sweden
nu har jag tid fått tid på verkstad i Skellefteå för att fylla på klockorna. En sak som jag fortfarande funderar på är om det inte finns nåt mer som kan orsaka hårdheten eftersom det är hårt runt om (något mindre vänster fram). Hur stor är chansen för att alla klockorna ska bli dåliga samtidgt, det ju iofs så när jag köpte den så jag vet ju inte hur länge den tidigare ägaren haft det så. Finns det nån tryckregulator eller nåt som man kan justera?
Hellre rik å glad än fattig och lessen BX17 TZD x3 BX 16 RS -88
-
- 70 bar
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 29 feb 2004, 20:36
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Ski, Akershus: Norge
- Kontakt:
"Nei - ingen justering som kan brukes. At alle klokkene blir dårlig helt samtidig er lite sannsynlig. MEN: Det har de sikkert ikke blitt heller. Gassen/trykket blir gradvis dårligere. Såvidt gradvis at vi ofte ikke oppdager at det skjer, og da gjerne grunnet ""tilfeldigheter"". Vil tro det har skjedd også hos deg, trykket har over tid blitt gradvis dårligere - ""plutselig"" ble det oppdaget. Om de kan fylles eller ikke er nok avhengig av hvor lite gass som fortsatt finnes i klokkene, men den som fyller ser sikkert om det lar seg gjøre eller om klokkene må byttes. (Du glemmer vel ikke hovedacc'en?)"
" Positiv hilsen Brede -90 BX 4WD -91 BX 14TE Besøker LHM-kaffe og Citroënkalenderen."