HJÄLP LHM rinner ut ur höger bak
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 01 sep 2006, 19:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skövde
HJÄLP LHM rinner ut ur höger bak
"Min gamla citroën bx 19 gti läcker hydralolja, det bokstavligen forsar ut vid vänster bakhjul... läste att det kan vara ett fjäderben som läcker... Vad gör jag? Hade behövt bilen imorn, men misstänker att jag får ta bussen Tacksam för svar."
- Kjell H
- Activa
- Inlägg: 4020
- Blev medlem: 11 nov 2002, 22:41
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Gislaved
-
- 40 bar
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 10 jun 2004, 01:10
- Medlem i SCK?: Nej
Re: HJÄLP LHM rinner ut ur höger bak
"
Hur var det nu då? Var det höger eller vänster..? På min gamla BX19GTi (skrotad sedan november 2005) var det i alla fall bara byte av fjäderben som fanns att göra. Jag köpte ett från skroten vilket sedan satt i tills jag skrotade bilen av andra skäl. Visserligen läckte även det ""nya"" fjäderbenet, men bara så att det hängde en droppe eller två. Läcket märktes inte och besiktningen godkände det också... Har för mig jag betalade 400 kr för det begagnade fjäderbenet plus att jag betalade för att någon skulle utföra arbetet också... I ditt fall vet jag ju inte förstås, man får nog ta sig en närmare titt först..."BX-Emma skrev:Min gamla citroën bx 19 gti läcker hydralolja, det bokstavligen forsar ut vid vänster bakhjul... läste att det kan vara ett fjäderben som läcker... Vad gör jag? Hade behövt bilen imorn, men misstänker att jag får ta bussen Tacksam för svar.
Vänliga hälsningar
Johnny Rosenberg
6. Citroën BX19 GTI 1989 (2004-04-25 – 2005-11-10)
7. Peugeot 406 ST 2.2 Sport Sedan 2001 (2009-08-13 – 2011-09-16)
8. Citroën C5 Ⅲ HDi Tourer 2008 (2011-09-16 – 2017-03-25)
Johnny Rosenberg
6. Citroën BX19 GTI 1989 (2004-04-25 – 2005-11-10)
7. Peugeot 406 ST 2.2 Sport Sedan 2001 (2009-08-13 – 2011-09-16)
8. Citroën C5 Ⅲ HDi Tourer 2008 (2011-09-16 – 2017-03-25)
- steinar
- 40 bar
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Bålsta
Om det är en sönderkorroderad fjädringscylinder, försök hitta en FRÄMRE till GSA på t.ex. bildelsbasen. Samma cylinder, plastinsats i kolven skiljer, bara att flytta över kolven. I allmänhet inte lika ruttna som BX bak. Det går att svetsa, svarva och hona om BX bakcylindrar, men för dyrt om man inte har tillgång till välutrustad verkstad. Svårast brukar vara att få loss låssprinten som håller kolvstången mot länkarmen.
-
- 5 bar
- Inlägg: 97
- Blev medlem: 04 apr 2004, 13:57
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Auli, Nes på Romerike, Norge
Hei! På tittelen ser det ut til at lekkasjen er på høyre side, mens teksten ellers indikerer venstre? Om det er venstre, er det sannsynligvis hydraulikkrørene fra fram til bak som er gjennomrustet, en veldig vanlig sak på BX-er fra før 1990. En relativt kostbar reparasjon på verksted, men ikke så verst om du kan gjøre det selv. MVH Kjell
-
- 5 bar
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 04 maj 2005, 21:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Luleå
- Kontakt:
jag har samma symptom på min det forsar eller rättare sagt sprayar ut LHM dimma vid vänster bak har svårt att se var exakt det kommer ut. undrar ju om det är fjäderbenet eller om det är rören som rostat sönder. det här är en norrbottens bil och vi brukar vara ganska befriade ifrån rost. men nu när jag fått låss bakhjulet så är det fortfarande svårt att se men det känns som att det sprutar uppåt i den lilla glugg till vänster om bromsen där man ser rören försvinna bort. hur mycket måste man skruva sönder för att få låss fjäderbenet ? eller komma åt att byta rören ?
-
- 40 bar
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 13 nov 2004, 19:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Utanför Norrköping
"Jag har bytt alla 9 rör som jag köpte som sats hos Autofrance 900 kr plus frakt. Det hade kanske varit lättare att ta ner länkarm och ljuddämpare men jag bytte alla rör utan att lossa någon ting utom hjulen och rören förstås. Togga"
C1 sx i komf.p.-06.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
-
- 5 bar
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 04 maj 2005, 21:18
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- Kjell H
- Activa
- Inlägg: 4020
- Blev medlem: 11 nov 2002, 22:41
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Gislaved
-
- 40 bar
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 13 nov 2004, 19:16
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Utanför Norrköping
"Kjell H har aldeles rätt. Jag hade pallat upp bilen högt på 4 pallbockar för att göra en mindre renovering och började med länkarmslagringarna och det ena gav det andra. Problemet var att på bakre pallbockarna vilade bakaxeln så det blev lite svårt att sänka den. Men hade jag gjort det så hade det gått betydligt lättare vet jag nu i efterhand. Men det gick ändå. Togga."
C1 sx i komf.p.-06.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.
C5 sx-01.
Yamaha XVS 1100 A -01 en pärla.
Suzuki GSX 400 FWS -84 Pendlarhoj.