AX eller BX

Inlägg angående AX.
Rosten
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 nov 2002, 22:18
Medlem i SCK?: Nej

AX eller BX

Inlägg av Rosten »

Om jag har två bilar att välja på, samma pris och samma skick vad väljer jag då? AX har ju lägre bränsle förbrukning än BX, borde vara billigare i försäkring också. Drabbas AX av mer fel än BX? Vanliga fel? Vilken blir billigast att äga i slutänden?

Robban
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2140
Blev medlem: 13 nov 2002, 19:09
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mellbystrand 070-7574331

Re: AX eller BX

Inlägg av Robban »

BX är en säkrare bil än AX till att börja med och något större så den rymmer mer och är framförallt bekvämare. Jag hade i alla fall tagit en BX före AX.

Opron
70 bar
70 bar
Inlägg: 1445
Blev medlem: 30 jan 2005, 13:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Mölndal, SvCK 8097
Kontakt:

Re: AX eller BX

Inlägg av Opron »

"Dessutom börjar det bli svårt att hitta en AX i vettigt skick numera. Ovanligare än BX och kan vara lurig att få tag i delar till. Sen har den trumbromsar bak vilket jag ogillar å det väldigaste. Riktigt trist att jobba med. En nyare BX i bra skick är både billig och som Robban skriver bekväm och säker. Jag hade valt BX. Varför inte en fyrhjulsdriven? "
Allt kommer till den som väntar. Trop de citroën n'est pas suffisant.

entapir
Inlägg: 20
Blev medlem: 27 sep 2006, 13:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Rågsved
Kontakt:

Re: AX eller BX

Inlägg av entapir »

"Om jag skulle bränna runt i kärran skulle jag valt AX av flera skäl 1) AX har skitstora flaskhållare i dörrarna. det är coolt. 2) AX är liten och lätt. Det brukar betyda mindre slitage på diverse bussningar o knutar osv. 3) AX är enklare uppbyggd. ju mindre saker som kan haverera desto bättre 4) AX har trumbromsar bak.. god bless Fast det förutsätter att det handlar om en 3-dörrars. Har man nytta av baksätet skulle jag valt en BX med så liten motor som möjligt. (hm.. undrar om man kan hitta nån tidig BX med 1100 motorn i frankrike...)"
Team 2cyl: Citroen 2cv 6 - 88 // Fiat 500L Twinair - 14

Rålle
40 bar
40 bar
Inlägg: 602
Blev medlem: 27 apr 2003, 10:54
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Umeå

Re: AX eller BX

Inlägg av Rålle »

"BX ! Efter 30 år med Citroëner så har jag börjat köra BX 19 GTi Automat, trevligare, smidigare, vägsäkrare, billigare bil är svår att få tag på. Dessutom funkar den bra som ""BMV-killer"" över farthinder. Min XM står nu mest i garaget."
Må Väl Kör Citroën ! MVH / Rålle ------------------------------------------------------------------------------------------ Xantia Break -00

Användarvisningsbild
Kjell H
Activa
Activa
Inlägg: 4020
Blev medlem: 11 nov 2002, 22:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gislaved

Re: AX eller BX

Inlägg av Kjell H »

"Haft funderingar på en AX som slängbil. Men lagt ner projektet. Verkar som kvaliten är mycket sämre(än BX). Dom jag kollat har varit i sämre skick än motsvarande BX, + att tidigare ägare(enligt utsago) reparerat allt möjligt för stora(enorma) summor. Hjälper inte om bilen är billig när det gäller: bensin, skatt o försäkring. Man måste räkna på totalkostnaden. Där vinner BX. Drar mer bensin, kostar mer i skatt och försäkring.Men är billigare i inköp och underhåll. Dessutom är det bra mycket mera bil. Rekommenderar en BX Break, bilen som är gjord som en damsko skall vara, liten utanpå och rymlig inuti. Är du riktigt snäll, kan du få köpa en av mina. "
Alla är okunniga,fast i olika ämnen.Bild

Bild 7298
C5 V6E -02.CX T2 -87.XM V6.24 -92.XM V6E -93.BX Millesime -92.Xm 2,0 -90(till salu).4 st CX T2 -88.BX 19 Break-90 till salu.

Mörökölli
70 bar
70 bar
Inlägg: 903
Blev medlem: 14 nov 2002, 20:51
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Finland

Re: AX eller BX

Inlägg av Mörökölli »

"För AX gäller det nog samma tumregel som för alla andra billiga småbilar, dvs oftast blir underhållet och skötseln mer och mer eftersatt desto äldre bilen blir och då börjar fellistan ( och räkningarna ) bara bli längre och längre ... Teknisk är AX en väldigt simpel bil, speciellt förgasarversionen utan kat. Största nackdelen med AX konstruktion är bakbromsarna, att det är trummor överlever man, men själva bromscylindrarna, tryckfördelningsventilen är inbyggd i själva cylinderkolven i varje hjul och då bromscylindrarna bak traditioinellt är en sak som kärvar i en gammal, mer eller mindre skött småbil, kan detta vara ett bekymmer, dvs att få tag på nya bromscylindrar. Om man inte vet vad man gör, då skall man tro verkstadshandboken, dvs att dessa cylindrar bör bytas om de kärvat fast. Om man vet vad man gör, går det att öppna och renovera dessa, men klåpar man till det, är resultatet fullständigt livsfarliga bromsar. Rost är AX andra nackdel, 4-dörrars versionen brukar rosta i nedre fogen vid B stolpen, ett j-a ställe att fixa. Sedan framme i övre kanten av hjulhuset samt fogarna bak. Men en AX i skick med största motorn brukar driva BMW mfl ägare till sammanbrottets rand "

Skriv svar

Återgå till "AX"