Dörrlåsen kärvat ihop

Allmänna frågor om XM
Låst
Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av Påberg »

"När jag övertog XM:en funkade förardörrens lås att låsa och låsa upp med nyckel, men inte passagerardörrens och inte bakluckans. (XM V6 Break -93). Nu har också förardörrens lås kärvat ihop. En vanlig XM-åkomma med kärvande lås har jag förstått. Har läst och sparat Gunnar W:s instruktion från gamla Citroënakuten om hur man renoverar låsen, tänkte ta en pysselkväll med låsen och få dem att funka. Men jag försökte ta loss ena dörrlåset idag. Tog ut lilla gummipluppen i dörrgaveln, lossade insexskruven – men fick inte bort låset ändå. Hela handtaget sitter fast i framkant på något sätt, och cylindern gick inte att dra ut. Hur gör man egentligen för att demontera låscylindrarna Bild"
Min bil just nu: C5 3.0 V6 Exclusive Break -04.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av Anders H »

Precis som du gjort, det är bara den delen med knappen och låskolven som skall ut, den främre delen av handtaget skall bara loss lite i bakkant för att knappen skall kunna demonteras.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av Påberg »

"Ok, jag får försöka igen. Hittade också lite instruktioner på http://club-xm.com/forum2/index.php?showtopic=250."
Min bil just nu: C5 3.0 V6 Exclusive Break -04.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av gunnarw »

"Om du drar ut dörrhandtaget så blir det mer plats för låsdelen att komma ut. Man får lirka och dra (men inte slita). Den brukar komma. Sedan ska jag lägga till att det kan vara kört med renovering. Anledningen är en svag punkt, ett konstruktionsfel, i sliden som har en slags klo i toppen där nyckelns spets hamnar. Klon spricker och nyckeln kommer för långt fram, för långt in i låset. Då hamnar nyckelns urgröpningar för låsstiften fel och det går inte att låsa upp = sliden kan inte glida fram eftersom låsstiften håller sliden kvar. Det är när låsstiften hamnar precis rätt med rätt nyckel och hel klo som låssliden frigörs, kan glida fram och dess "vingar" kan greppa i yttre låsdelar och påverka resten av låsmekanismen med armar inne i dörren. I bilden har jag markerat med ett grönt streck sprickan i låsklon. Bild Vad gör man då? Byt låscylinder eller egentligen bara låssliden med en hel klo. Nu säljer inte >> okodade låscylindrar längre och naturligtvis inte bara den felande delen heller. Man måste köpa en kodad cylinder. Budgetalternativet är att pilla bort alla låsstift. Kanske klarar det sig att bara ta bort de som sitter vid de brantaste och djupaste hacken i nyckeln. Där är det mest känsligt att nyckeln hamnar i precis rätt läge. Man får väl känna efter om man kan ta risken att man kommer in med vilken XM-nyckel som helst. Peter om du vill lägga ut min gamla instruktion på dina sidor så gör gärna det. Lägg till brasklappen om den där eländiga låsklon som jag inte har nåt renoveringsförslag för. Det stannar vid ett kul tidsfördriv och man lär sig en del om lås men någon bestånde renovering är det inte."
Senast redigerad av Anonymous den 08 mar 2009, 09:58, redigerad totalt 2 gång.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av Göran W »

"Om du besöker en citroënverkstad som haft agenturen läääänge så kan de kanske hjälpa dig. Jag gjorde så för några år sedan och det visade sig att de hade en originalsats för eget bruk (som aldrig användes) vilken innehöll alla delar i dessa låscylindrar. Fick med mig lådan hem att plocka det jag behövde! Blev några nya stift och fjädrar samt plåtbleck som håller fjädrarna på plats. Sedan fungerade det bra igen och lådan återlämnades! Förbannade mig själv för min egen dumsnålhet när cylindern sprack på samma sätt som Gunnar visar. Fanns ju även sådana i lådan jag lånat hem...... Firman konkat - lådan borta med vinden?! "
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Användarvisningsbild
gunnarw
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2028
Blev medlem: 25 jun 2003, 08:05
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Stockholm - Hägersten
Kontakt:

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av gunnarw »

Tja, jag hade texten sparad och bilderna ligger redan ute i cyberrymden så här är en repris. Se brasklappen ovan att det troligen inte är renoveringsbart. Dörrlåsen hade mer eller mindre slutat fungera trots att de används hela tiden. Min XM är en SX och har inte fjärrlås. Det var på håret att jag kom in i bilen och det stundande sportlovet krävde att bilen gick att öppna. På dörrgaveln precis vid låset sitter en liten gummiplupp för ett hål. Bort med den och skruva ur insexskruven där innanför. Den håller låsklumpen, se det lila strecket i bilden.
Bild


Dra ut handtaget och lirka ut låsklump med det svarta plastskalet som är det som syns på utsidan. Bilden visar plastskalets insida och de hullingar som håller fast det vid låsklumpen.
Bild

Ta in låset till köksbordet och slå dig ner. En högtidsstund för den som en gång i tiden höll på med Mekano väntar. Här en stämningsbild från mitt köksbord.
Bild

Börja med att slå ur sprinten som håller fast innanmätet. Det gröna strecket i första bilden. Plocka ur låsdelarna och se hur de sitter. Jag har bilder på en del saker men kanske inte allt du funderar över hur det satt från början. Då kan det ju vara bra att ta fram det andra dörrlåset och se efter. Det behöver säkert en omgång det med. Låset har 9 tillhållare / låsstift i 2 grupper. De sitter under de blanka plåtblecken. Snäpp loss dem från låsklackarna, se gröna strecket i bilden:
Bild

Det ena sitter lite trångt men det går. Jag använde sådana där små billiga instrumentmejslar att pilla med. Sådärja, nu syns fjädrarna som trycker på låsstiften:
Bild

Pilla ur fjädrarna och sedan stiften. Stiften kan kräva lite lösande olja. Jag knackade låsklumpen upp-och-ner mot något lagom hårt som inte skadar, så kom stiften. Håll gärna ordning på var de satt! Nu är det ingen anledning att gråta blod och supa ner sig om de kommer i oordning. Det är lätt och rätt kul att räkna ut var de hör hemma. (Man kan ju ha ett överblivet och rengjort lås och nyckel till hands vid soffbordet som kvällspyssel för sig själv, familjen och vännerna.) Stiften i 5-gruppen ser ut så här:
Bild

De har en grund midja till skillnad från stiften i 4-gruppen som saknar den. Den djupa midjan ska passa in i motsvarande del inne i låset. Den rundade toppen, uppåt i bilden, trycker mot nyckeln. Utsticket från djupa midjan och mot rundade toppen ska ner i ett hack i nyckeln. Djupt nyckelhack = stort utstick ! Elementärt min käre Watson. När stiften är ur går sliden inne i låset att trycka ut:
Bild

Ta ur den helt rengör och smörj. Ja det gäller alla delar. Titta hur det fungerar. Det är intressant att konstatera att nyckeln inte vrids inne i låset. När nyckel och låsstift passar och nyckelspetsen trycker mot klon i toppen av sliden så kan sliden glida ut en bit. De klackar som då kommer fram greppar i yttre låsdelar och och i sin tur i den utstickande plastarmen som manövrerar låsarmarna i dörren. Om nyckeln inte passar eller inte kommer i läge så kan man ändå snurra låset med nyckeln men klackarna är då inte ute och inget mer händer.
Bild
Bild
Bild

En kritisk del är klon i toppen av sliden. Den greppar nyckeln för dåligt och en smal kant är vad som greppar nyckeln och hindrar den från att vicka inne i låset. Den kanten är illa ute i låset på bilden, se vid gröna strecket hur den spruckit. Vickar nyckeln kommer låsstiften inte i läge att frigöra sliden. Jag klämde ihop klon en aningens aning med en tång. Kom ihåg att det är gjutgods och vips så har man klämt för mycket – det går av. Då återstår att skaffa ett nytt eller begagnat från skroten. Nej, jag klarade mig men pulsen går upp i det här momentet. (Klon borde vara sluten så den håller.)
Bild

När allt är rengjord och fettat så tryck in sliden och börja sätta i låsstiften. Sätt i ett i taget, prova med nyckeln att sliden åker fram. Tryck ner stiften i botten och nyckeln likaså. Annars är det låst. Nästa stift o.s.v. De stift som ska ner i branta djupa hack i nyckeln är förstås extra känsliga att allt hamnar i precis rätt läge. Är delarna nötta, inte minst klon i slidens topp, så kan man ju hoppa över några stift. Nackdelen är att då passar ju fler nycklar. Å andra sidan får du själv lättare att komma in i bilen. Du får väl överväga hur många du tror springer omkring med en XM-nyckel och provar efter att det här har kommit ut. Glöm inte fjädrarna ovanpå låsstiften innan plåtblecken trycks dit. Sätt dit den märlformade fjädern som återför sliden till viloläget:
Bild

Nu till nyckelhålet och täckplåten som fjädrar undan. Den böjda tungan ska peka som i bilden. Fjädern som sticker upp ska vara på andra sidan täckplåten för att fjädra upp plåten när nyckeln tas ur. Det är lite pilligt att få till det samtidigt som plastlocket ska på. Jag la en smal mejsel rakt över plåtblecket så det inte skulle inte skulle hoppa iväg, samtidigt på med plastlocket och sedan försiktigt dra ut mejseln. (Någon som förstod?)
Bild

Vad ska man smörja låset med då? Ja jag har inga experttips att komma med. Kajsa Varg fick bli min ledsagare och det som fanns hemma var lagerfett. Det rinner inte bort, fryser inte ihop och känns trevligt för ändamålet. Kom gärna med bättre förslag. Ett tips om fotograferingen – överexponera gärna. En maskindel blir lätt en svart klump i bilden där man inte urskiljer några detaljer. Här har jag lagt på ungefär ett steg, +1. Oj, jag råkade invertera en bild, som ett negativ. Det kan bli tydligare. Prova!

--------
edit april -14: "renoverat" bild-URL-er
Senast redigerad av gunnarw den 16 apr 2014, 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Har: C5 2.0 Break -06 Bild / C5 1.6 HDi -07 Bild / Xantia Activa V6 -99 / mc-scootrar
Haft: Xsara Picasso 1.8 -01 & 03 | XM SX break -95 16V 5vxl | C4GPE 2.0HDI EGS -07 | C5 2.0 HDi -07 | DSSMCXBXXM

lasse_ahv
70 bar
70 bar
Inlägg: 841
Blev medlem: 07 apr 2004, 09:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bollebygd

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av lasse_ahv »

"Ett fantastiskt noggrant genomfört jobb !! Jag fuskade och skruvade i en fjärrkontroll. http://citroenakuten.egetforum.se/board ... -t447.html"
Xantia Activa TCT -den röde djävulen
C5 - 2011

Användarvisningsbild
Påberg
70 bar
70 bar
Inlägg: 1527
Blev medlem: 21 nov 2002, 18:43
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nossebro, Västergötland
Kontakt:

Re: Dörrlåsen kärvat ihop

Inlägg av Påberg »

"Hej Gunnar! Fint att du hade allt kvar och att det finns här nu. Jag lade det på min sida också, så har vi "backup"! - Skall försöka lossa cylindern igen endera dagen."
Min bil just nu: C5 3.0 V6 Exclusive Break -04.

Låst

Återgå till "XM - Allmänna frågor"