Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Allmänna frågor om Xantia.
Häffa
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 17 jul 2003, 20:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Häffa »

Min kupefläkt har börjat med att gnissla vid sväng. Om jag stänger av den blir det tyst, varför jag har dragit slutsatsen att det är just fläkten som gnisslar.

Det började idag, men när jag hade parkerat ca en timme var det tyst när jag körde iväg, bara för att börja efter nån mil. Betyder det att den är slut? Naturligtvis händer ju detta dagen innan jag ska iväg på en långresa, så vågar man gissa på hur länge den håller? Har tidigare haft ett smattrande/klapprande ljud i den lite till och från om det kan ha nåt samband.

Nån som vet vilket fabrikat det är på den, jag har klimatanläggning i bilen och det är en Xantia 1,8 16V - 00? Jag har börjat kolla efter ny på nätet.

Tacksam för snabbt svar

Martin
C5 2,0 VTR - 07
Xantia 1,8 16V - 2000 SÅLD

Häffa
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 17 jul 2003, 20:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Häffa »

Toppen. Verkar som att det ändå blir svågerns bil på resan, så det är inte lika mycket panik nu, men nu vet jag vad jag ska leta efter.
C5 2,0 VTR - 07
Xantia 1,8 16V - 2000 SÅLD

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av attraction »

Häffa skrev:Min kupefläkt har börjat med att gnissla vid sväng. Om jag stänger av den blir det tyst, varför jag har dragit slutsatsen att det är just fläkten som gnisslar.

Det började idag, men när jag hade parkerat ca en timme var det tyst när jag körde iväg, bara för att börja efter nån mil. Betyder det att den är slut? Naturligtvis händer ju detta dagen innan jag ska iväg på en långresa, så vågar man gissa på hur länge den håller? Har tidigare haft ett smattrande/klapprande ljud i den lite till och från om det kan ha nåt samband.

Nån som vet vilket fabrikat det är på den, jag har klimatanläggning i bilen och det är en Xantia 1,8 16V - 00? Jag har börjat kolla efter ny på nätet.

Tacksam för snabbt svar

Martin

Inget förslag på reparation men väl en förklaring till fenomenet.
Lagret är förmodligen av sk självsmörjande/permanentsmord typ.
Självsmörjande/permanentsmorda lager är vanligtvis tillverkade av sintergods.
Sintring är en process där lagren sammanpressas av mindre delar, ofta mycket små kulor.
Lagren läggs därefter i tryckkammare fylld med smörjande fludium = någon typ av "olja".
Vid "normala" driftsförhållanden = inte allt för kallt - avgår smörjmedel från lagret till den roterande axeltappen.
Vid kyla "krymper" den precisionstillverkade axeln i förhållande till det precisonstillverkade lagret.
Den minimala kontakten mellan axeltapp och lager upphör.
Axeltappen får ingen smörjning.
Den börjar "glappa".
Oljud uppstår.

Ursäkta liiiite o t. :oops:

Häffa
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 17 jul 2003, 20:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Häffa »

cta skrev: Annars kanske det är bara att smörja upp lagren & kanske byta kol i fläktmotorn....den är ju enkel att demontera.
Vad smörjer jag med? Vitt Lithiumfett? Grafit? WD-40?
C5 2,0 VTR - 07
Xantia 1,8 16V - 2000 SÅLD

Häffa
20 bar
20 bar
Inlägg: 344
Blev medlem: 17 jul 2003, 20:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Häffa »

attraction skrev:

Inget förslag på reparation men väl en förklaring till fenomenet.
Lagret är förmodligen av sk självsmörjande/permanentsmord typ.
Självsmörjande/permanentsmorda lager är vanligtvis tillverkade av sintergods.
Sintring är en process där lagren sammanpressas av mindre delar, ofta mycket små kulor.
Lagren läggs därefter i tryckkammare fylld med smörjande fludium = någon typ av "olja".
Vid "normala" driftsförhållanden = inte allt för kallt - avgår smörjmedel från lagret till den roterande axeltappen.
Vid kyla "krymper" den precisionstillverkade axeln i förhållande till det precisonstillverkade lagret.
Den minimala kontakten mellan axeltapp och lager upphör.
Axeltappen får ingen smörjning.
Den börjar "glappa".
Oljud uppstår.

Ursäkta liiiite o t. :oops:
Perfekt, mitt positiva jag tolkar detta som att det kommer försvinna när det blir lite varmare :D

Misstänker att detta kan vara anledningen till det klapprande ljud jag haft i den tidigare, alltså att axeln har krympt lite så fläkthjulet inte sitter riktigt fixerat. Det har iofs varit så i flera år o har inte tänkt på om det har med kyla att göra.
C5 2,0 VTR - 07
Xantia 1,8 16V - 2000 SÅLD

Jonny Nilsson
Inlägg: 41
Blev medlem: 08 dec 2006, 19:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Jämtland jämt å ständigt

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Jonny Nilsson »

Här är det just nu -37,2.....mer än tillräckligt kallt. Har märkt samma fenomen med kupefläkten på min xantia som gnisslar av och till vid temperaturer under -25. Enkelt att fixa dock ,fläkten sitter lätt åtkomligt, plocka ned den (sitter med tre skruvar) du behöver inte ens ta loss elkablaget. Smörj med en droppe olja först och snurra in det i lagret. Efter det ta en tops eller liknande och lägg på en LITEN dutt med fett på axeln. Smörj med försiktighet efter som motorn sitter under det ställe som du smörjer.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av attraction »

Vore det fråga om min fläktmotor så skulle jag behandla/spreja med vapenolja.
Vapenoljor(kanske inte alla - kolla innehållsförteckningen) innehåller graftipulver i alkohol eller liknande lösningsmedel.
Måste vara något ytterst lättflytande med låg ytspänning som kan penetrera i spalten mellan axel och lager/bussning.

Anser jag. :|

Jonny Nilsson
Inlägg: 41
Blev medlem: 08 dec 2006, 19:41
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Jämtland jämt å ständigt

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Jonny Nilsson »

har smörjt mycket olika saker i mitt liv.

Sprayer i alla dess former 5-56, wd-40, vapensprayer osv har enligt min erfarenhet många bra egenskaper MEN jag tycker att verkan av dessa sprayer går över mycket fort.
Olja/fett där det är möjligt ger en betydligt mera långlivad smörjeffekt.

Anser jag.............

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Anders H »

"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Anders H »

Men till att få dit den är denna förpackning oslagbar.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av attraction »


Omvittnat bra smörjmedel. Används bl a till ARB-kompressorerna då man har luftstyrda diffrentialspärrar.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Anders H »

Men det har du ju redan sagt.........
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Anders H »

Jag tror att de flesta i detta läget är nöjda om det blir tyst, omsorgen om ett bronslager faller nog ner ett par snäpp på agendan. :roll:
Senast redigerad av Anders H den 10 jan 2010, 00:01, redigerad totalt 1 gånger.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av hsd »

Det där är ju provat redan på 70-talet (GS-Fläktarna var inte så långlivade i kylan)
Ett oljebronslager som har slitits blir lite glappt, därför gnisslar det ibland, smörjer man detta så blir det tyst ett tag men i lagerspelet fungerar smörjan och småspån (även skit utifrån) som en slippasta och glappet blir större ända tills lagret skär eller tex. fläktvingen tar i fläktkåpan :!:
Men visst en tillfällig lösning är det ju :wink:
en permanent lösning heter byt (lager eller fläkt) :shock:
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V

Anders H
Activa
Activa
Inlägg: 5474
Blev medlem: 12 nov 2002, 05:54
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Kupefläkt gnisslar vid sväng!?!

Inlägg av Anders H »

Se min ändring.
"ds-reservdelar.se"
Klockorakel, fyller alla klockor (ej C5 III) inkl. bromsackar DS. LEXIA. Tillverkar rör i alla dimensioner, skarvkopplingar utan koning.

Skriv svar

Återgå till "Xantia - Allmänna frågor"