Våren har kommit!

Frågor som rör endast 2CV

Våren har kommit!

Inläggav Wihlle » 10 mar 2010, 10:47

Våren har kommit!
Jag skulle då givetvis provköra bilen och den var tjuring som bara fasen.
Men med hjälp av en bil och startkablar och startgas så fick jag liv i min 2CV.
Dock så small det lite när jag höll på och en grej av skumgummi flög ur bilen.
Vad är det och var har det suttit? Vad är funktionen? Något jag ska sätta tillbaks?
Bild


Men visst är det en Lisa för själen att köra 2CV igen.
Nu med 2CV!!!
Wihlle
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 748
Blev medlem: 16 maj 2007, 01:50
Ort: Hässleholm nästan, en bit ut på landet också..

Re: Våren har kommit!

Inläggav hsd » 10 mar 2010, 11:16

Wihlle skrev:Våren har kommit!
Jag skulle då givetvis provköra bilen och den var tjuring som bara fasen.
Men med hjälp av en bil och startkablar och startgas så fick jag liv i min 2CV.
Dock så small det lite när jag höll på och en grej av skumgummi flög ur bilen.
Vad är det och var har det suttit? Vad är funktionen? Något jag ska sätta tillbaks?
Bild


Men visst är det en Lisa för själen att köra 2CV igen.

Va f-n, har Du barmark!?!?!?!
Bild
XMTCTVSXBKJDMASTERJLG45EBX16V
Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
 
Inlägg: 3881
Blev medlem: 14 nov 2002, 00:07
Ort: Småland / Östra Götaland

Re: Våren har kommit!

Inläggav attraction » 10 mar 2010, 12:31

Wihlle skrev:Våren har kommit!
Jag skulle då givetvis provköra bilen och den var tjuring som bara fasen.
Men med hjälp av en bil och startkablar och startgas så fick jag liv i min 2CV.
Dock så small det lite när jag höll på och en grej av skumgummi flög ur bilen.
Vad är det och var har det suttit? Vad är funktionen? Något jag ska sätta tillbaks?
Bild


Men visst är det en Lisa för själen att köra 2CV igen.



Om du lägger en mätstock(tumstock förr i tiden) bredvid på ett nytt foto så får man en uppfattning om storleken på föremålet.

:mrgreen:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
attraction
Activa
Activa
 
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 aug 2008, 16:32

Re: Våren har kommit!

Inläggav Wihlle » 10 mar 2010, 13:42

Här kommer efterfrågad bild tagen på koffertluckan med iPhonen och en tumstock som referens brevid skumma skumgummit. ;-)
Bild


och ja, på vissa ställen skiner marken igenom. Men idag har vi frost och precis under nollan. :-(
Kommer bara solen så blir jag :-)
Nu med 2CV!!!
Wihlle
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 748
Blev medlem: 16 maj 2007, 01:50
Ort: Hässleholm nästan, en bit ut på landet också..

Re: Våren har kommit!

Inläggav attraction » 10 mar 2010, 16:19

Hm. Det var inte så lätt. Gissar på någon form av skummgummiisolering.
Av "midjan" att döma kanske delarna med buntband varit monterade runt någon värmeslang eller värmekammare.
Hypotesen är att buntbandet brustit och att delarna då "flugit iväg" av den inbyggda kraften hos den komprimerade isoleringen.
:roll: :wink:
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
attraction
Activa
Activa
 
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 aug 2008, 16:32

Re: Våren har kommit!

Inläggav Wihlle » 10 mar 2010, 19:35

Nä det var den inneboende kraften i startgasen som smällde bort skumgummit, men varifrån???
Det sa PANG under startproceduren och så flög skumgummit 3 m från bilen..
Nu med 2CV!!!
Wihlle
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 748
Blev medlem: 16 maj 2007, 01:50
Ort: Hässleholm nästan, en bit ut på landet också..

Re: Våren har kommit!

Inläggav Tim » 10 mar 2010, 19:43

Ser ut som luftfilterinsatsen. Jag gissar att du sprutade startgas in i luftfiltret istället för ned i förgasaren?
1972 DSpécial, 1965 Ami 6 Weekend. 2013 Karmann Davis (husbil), Fiat 500 2008, Fiat Panda 1989, 2012 Vespa 300 Touring, ett gäng Piaggio Ciao och Si.
Tim
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 jan 2003, 22:34
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Våren har kommit!

Inläggav attraction » 10 mar 2010, 19:48

Verkar heeeelt osannolikt men.......
Kan det vara filtret i luftrenaren.
Det som är "inlåst" av plastgallret.
Filtret man tar ut och tvättar i kemiskt ren bensin = katalytbensin, med jämna mellanrum.

Om motorhuven var öppen.
Luftfiltret inte var "fastskruvat" tillräcklig(jag brukar låsa med en självgängande skruv).
Hela filterinsatsen med lock "sprängs" loss.
Då kan filtergallret ha öppnat sig och filterinsatsen = skummgummifiltret ha flugit iväg.

Fritt spånat efter bästa förstånd. :shock: :?
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
attraction
Activa
Activa
 
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 aug 2008, 16:32

Re: Våren har kommit!

Inläggav Tim » 10 mar 2010, 20:46

attraction skrev:Verkar heeeelt osannolikt men.......
Kan det vara filtret i luftrenaren.
Det som är "inlåst" av plastgallret.
Filtret man tar ut och tvättar i kemiskt ren bensin = katalytbensin, med jämna mellanrum.

Om motorhuven var öppen.
Luftfiltret inte var "fastskruvat" tillräcklig(jag brukar låsa med en självgängande skruv).
Hela filterinsatsen med lock "sprängs" loss.
Då kan filtergallret ha öppnat sig och filterinsatsen = skummgummifiltret ha flugit iväg.

Fritt spånat efter bästa förstånd. :shock: :?


Om nu luftfiltret ser ut som det gjorde när bilen lämnade fabriken så är det förmodligen osannolikt. Men som de flesta vet så kan ju varje 2CV ha blivit utsatt för s.k. förbättringar av sina ägare...

Men du ringlar väl lite motorolja på det rengjorda filtret och kramar ut det innan du sätter tillbaka det i gallerhållaren? :shock:
1972 DSpécial, 1965 Ami 6 Weekend. 2013 Karmann Davis (husbil), Fiat 500 2008, Fiat Panda 1989, 2012 Vespa 300 Touring, ett gäng Piaggio Ciao och Si.
Tim
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 jan 2003, 22:34
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Våren har kommit!

Inläggav Peter Sundfeldt » 11 mar 2010, 10:57

Visst är det där luftfiltret. Plast/plåtlocket är inte åtskruvat, filtret bytt av tidigare ägare och ersatt med endast skumgummi-insatsen och antagligen fel applicerat. Startgas och en förgasarsmäll. Poff, där låg det. Solklart, tror jag. Är det plast- eller plåtluftrenare på den här bilen?
Skit i startgasen och se till att trycka fram bensin till pump/förgasare i stället. Tryckluft och tätande trasa i tankröret. Och ladda batteriet innan i stället för kablar. Lycka till och kör bra!
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
XM TD12 Break Ambience VIP-93 (den heter faktiskt så!)
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 28 dec 2003, 15:47
Ort: Linnéstaden, Göteborg

Re: Våren har kommit!

Inläggav Wihlle » 11 mar 2010, 14:06

Jag vill å det bestämdaste avråda från tryckluftstricket. Tryckluft och brännbar vätska är ingen bra kombination.
Då tror jag mer på jänkevännernas metod med en snaps i halsen på förgasaren.
Jag fick igång bilen häromdagen med hjälp av startgasen men jag har inte hunnit kolla hur skumgummit ska sitta i filterburken.
Bilen startade utan problem på normalt sätt utan startgas dagen efter startgashjälpen. Inga startsvårigheter nu alltså utan bara den första gången efter vintervilan.
Senast redigerad av Wihlle 12 mar 2010, 06:07, redigerad totalt 1 gång.
Nu med 2CV!!!
Wihlle
40 bar
40 bar
 
Inlägg: 748
Blev medlem: 16 maj 2007, 01:50
Ort: Hässleholm nästan, en bit ut på landet också..

Re: Våren har kommit!

Inläggav Peter Sundfeldt » 11 mar 2010, 22:31

Det går ju att blåsa med munnen också, näsan är ju fri från ångorna. Det är inte så att jag råblåser med tryckluften, jag bara puffar lite så att soppan kommer fram.
Peter Sundfeldt

DS20H Pallas-73
DS20 Break-73
AK 400-74
2CV6 Club-81
2CV6 Charleston-87
XM TD12 Break Ambience VIP-93 (den heter faktiskt så!)
Användarvisningsbild
Peter Sundfeldt
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 28 dec 2003, 15:47
Ort: Linnéstaden, Göteborg

Re: Våren har kommit!

Inläggav attraction » 11 mar 2010, 23:03

Jag rekommenderar att lossa bränsleledningen vid förgasaren och sedan medelst veven rotera vevaxeln.
Såvida det inte är en "riktig" 2CV - då skulle jag använda handpumpen.
Så gammaldags är jag. :oops:

Hjälper inte det skulle jag lossa bränsleledningen i skarven mellan slangarna från tanken och till bränslepumpen.

Händer ingen ändå, och det finns bränsle i tanken, skulle jag suga i röret från tanken.

Går det lätt att suga så finns förmodligen ett läckage på bränsleledningen.
Förslagsvis torr och sprucken slang mellan bränsleledningen och tankarmaturen.

Så skulle jag göra.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
attraction
Activa
Activa
 
Inlägg: 3821
Blev medlem: 15 aug 2008, 16:32

Re: Våren har kommit!

Inläggav cc » 14 mar 2010, 21:18

Jag ser att ni pratar om "vårkyssen", en beprövad metod som jag lärde mig här på C i t r o ë n a k u t e n.

Med framgång har jag själv provat den efter tidigare hopplösa försök att få motorn att starta på våren efter vinteruppehållet. Jag fyller helt enkelt mina lungor med luft och blåser så hårt jag kan i tanken vid bränslepåfyllningsröret.
/CC
Resan dit, inte målet, är det viktigaste.
XM V6 import Break, VSX-stuk, Mörkgrön -96, 2CV Spécial Röd -88
Användarvisningsbild
cc
20 bar
20 bar
 
Inlägg: 341
Blev medlem: 15 nov 2002, 14:14
Ort: Stockholm - Huddinge


Återgå till 2CV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster