CX 2500 Prestige-85

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Lars H
Guru
Guru
Inlägg: 6508
Blev medlem: 17 nov 2002, 00:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: UMEÅ

CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Lars H »

CX borde aldrig ha byggts i något annat än lång hjulbas


Sent from my iPhone using Tapatalk
DS19S-64, ID19 Break-64, DS23 Pallas IE-74 CX2400Pallas -78 CX2400Pallas C-matic -79, CX25GTiTURBO2-88, C4GP 2.0 HDi -17 C5 2,2 HDi Excl. Break -13

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Igår var det dags för det årliga besöket hos SBP. Jag hade en tid för några veckor sedan men avstod den pga snöstorm. Jag hade inte några farhågor om att det skulle bli något annat än blankt papper, och det blev det. Killen som besiktade bilen var en yngre förmåga och hade nog inte sett många CX i sina dagar. Besiktningen tog 50 minuter :shock: . Han ville peka och känna på allt, ville veta hur alla knappar funkade. Kul tyckte jag. Det enda han påpekade var att det var lite skavt, i rostskyddet, på en fläck på ett längsgående rör. Röret var staget till höjdreglaget.... :lol: :lol:

Passade på att ta ett par nya bilder, håll tillgodo.


Bild


Bild

/Mika

Användarvisningsbild
Razor
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1933
Blev medlem: 08 mar 2004, 20:37
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Varberg, Halland
Kontakt:

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Razor »

mika skrev:Det enda han påpekade var att det var lite skavt, i rostskyddet, på en fläck på ett längsgående rör. Röret var staget till höjdreglaget.... :lol: :lol:
Höll på att åka på ombesiktning för det också förra året... :D
CX20 TRE -87, CX25 GTI -85 automatic

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av astro »

Men du Mika! det blir ju inte så mycket garagetråd av det här, snarare utställningshall :D Fixa den där Ac´n nu.

tjipp, astro

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Jag skulle vända ut och in på 83a Prestigen som jag har på gården för att kunna reda ut hur hela AC systemet med reglering osv ser ut, och ta vara på alla komponenter. Nu kanske det kan bli bil av den igen så då gick AC projektet i stå. Hursom så får det bli ett vinter projekt. Nu ska bilen avnjutas på vägen. Vi får be webmaster öppna ett nytt forum så länge, ett showroom :mrgreen: :mrgreen:

/Mika

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Mikael Almfeldt »

Du kan få kolla på min GTi hur AC'n är kopplad.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Mikael Almfeldt skrev:Du kan få kolla på min GTi hur AC'n är kopplad.
Hade mera tänkt att riva ur allt som tillhör AC'n, kablage, givare, pitotrör, evaporator mm mm. Dels för att "träna" innan jag ev river i min bil, dels ha dubbletter på alla komponenter om jag skulle hitta något knas. Tror inte du vill att jag ska göra det på din bil.. :wink: :wink:

/Mika

tobbelov

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av tobbelov »

Grattis :D :D . Men fattas bara annat med din vackra bil :D
Ac ska nog sitta kvar i den andra. :wink:

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3110
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Jarre »

Gratulerar till besiktningen och inte minst till en mycket fin bil i Din ägo! 8)
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Mikael Almfeldt »

mika skrev:
Mikael Almfeldt skrev:Du kan få kolla på min GTi hur AC'n är kopplad.
Hade mera tänkt att riva ur allt som tillhör AC'n, kablage, givare, pitotrör, evaporator mm mm. Dels för att "träna" innan jag ev river i min bil, dels ha dubbletter på alla komponenter om jag skulle hitta något knas. Tror inte du vill att jag ska göra det på din bil.. :wink: :wink:

/Mika
Det kan skilja lite mellan årsmodellerna i AC:n beträffande placering av komponenter.
Kanske även funktionen är olika. Vet inte riktigt hur ratten på serie1 funkar för att justera kyleffekten.
Kanske bara är reglering för expansionsventilen. Det kommer du säkert underfund med.
På min -79 sitter torkfilter och ventil allra längst fram i fronten framför kylarna, sitter längre bak på de senare har jag för mig.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3872
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av astro »

Mikael Almfeldt skrev:
mika skrev:
Mikael Almfeldt skrev:Du kan få kolla på min GTi hur AC'n är kopplad.
Hade mera tänkt att riva ur allt som tillhör AC'n, kablage, givare, pitotrör, evaporator mm mm. Dels för att "träna" innan jag ev river i min bil, dels ha dubbletter på alla komponenter om jag skulle hitta något knas. Tror inte du vill att jag ska göra det på din bil.. :wink: :wink:

/Mika
Det kan skilja lite mellan årsmodellerna i AC:n beträffande placering av komponenter.
Kanske även funktionen är olika. Vet inte riktigt hur ratten på serie1 funkar för att justera kyleffekten.
Kanske bara är reglering för expansionsventilen. Det kommer du säkert underfund med.
På min -79 sitter torkfilter och ventil allra längst fram i fronten framför kylarna, sitter längre bak på de senare har jag för mig.
Pitotrör finns väl bara i flygplan och testbänkar. Ac´n regleras genom att kompressorn slås av eller på. Detta styrs av en termostat i förångaren. I förångaren sitter expansionsventilen.
På kompressorn sitter en tryckvakt som slår ifrån om trycket blir för högt eller lågt. Den kan även styra kylfläktarna. Busenkelt. Jag har svårt att tänka mig att det finns några större skillnader mellan två Cx förurom möjligen det eletriska, men det finns väl med i manualen.

tjipp, astro

Mikael Almfeldt
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2056
Blev medlem: 26 apr 2003, 14:20
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Mikael Almfeldt »

På serie1 finns ett vridreglage i kupén att styra kyleffekten med. Det finns ej i serie2.
Mvh Mikael
Citroën C4 e-HDi EGS Exclusive -14, XM V6.24 -91, DS 23 Pallas IE 5vxl -73, DS 21 Pallas 5vxl -71, CX 25 GTi Turbo2 -89, 2CV -71

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av soso »

Fantastiskt välbevarad bil! Ser ut som den kommit direkt ut från nybilshallen. :D

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3110
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av Jarre »

Ett långt böjbart rör sitter faktiskt på serie 1.
Finns INGEN elektriskt termoresistor i dessa!
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
mika
40 bar
40 bar
Inlägg: 790
Blev medlem: 15 nov 2002, 09:00
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Katrineholm

Re: CX 2500 Prestige-85

Inlägg av mika »

Ber om ursäkt för benämningen "pitotrör". Det är ju något helt annat, kul att någon märkte det :lol: :lol: Det sitter däremot ett kapillärrör som går från vredet/termostaten upp till evaporatorn. Från vredet går sedan ett antal kablar. Det finns såvitt jag förstått en liten styrenhet som blandar sig i det hela också. Hur "smart" detta system är vet jag inte, finns tex isvakt funktion?

Jag har inte lyckats hitta en systembeskrivning och elschema över AC systemet. Även om man hade schema mm så talar dessa skit scheman inte om var komponenterna sitter. Man vet att det finns ett relä som ska göra en viss sak men vilket dessa 40 reläer är det? Perfekt att kunna dissikera en bil och följa kablage mm. Det lutar åt att den vita bilen får bli donator :( Ramen höger fram är ledsen. Mer om detta från Tobbe senare, som besiktat idag. Det positiva med det är att jag kan göra som planerat att lyfta ur hela AC systemet mm :D

/Mika

Skriv svar

Återgå till "Garaget"