Byta spindelled!

Allmänna frågor om XM
Skriv svar
patron80
10 bar
10 bar
Inlägg: 107
Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka

Byta spindelled!

Inlägg av patron80 »

Skall byta spindelled på min xm 1999 2,5dt imorgon. Är det ren bonnakraft som gäller eller finns det några bra knep för att få loss den och sedan på med en ny :D Rättare sagt: Hur går man tillväga :?:
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.

lasse_ahv
70 bar
70 bar
Inlägg: 841
Blev medlem: 07 apr 2004, 09:04
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Bollebygd

Re: Byta spindelled!

Inlägg av lasse_ahv »

Spindelleden kan sitta rent för jävligt.
Det finns ett specialverktyg att använda men annars är det bra att ha en svets tillhanda och sätta dit ett rejält järn och banka på.
Glöm inte att man vid monteringen säkert knackat till plåten på spindelleden in i ett eller två uttag så att det ska sitta ordentligt :D .
Xantia Activa TCT -den röde djävulen
C5 - 2011

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Byta spindelled!

Inlägg av Triad »

Använd även locktite på gängorna!.

Jag har gjort misstaget att inte ha det och trots tillbankade låsflänsar hände det en olycka som medförde att den släppte från sina gängor.
Precis i en omkörning och med en nyfödd i bilen, är man inte så kaxig.

Hjulet vek sig, la sig på tvären och gick in i hjulhuset bakåt, drivaxeln for ur från växellådan. Det är inte mkt man kan styra, utan man bromsar bara för allt vad som finns..

Som sagt, glöm inte locktite!

patron80
10 bar
10 bar
Inlägg: 107
Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka

Re: Byta spindelled!

Inlägg av patron80 »

OK, jag tackar för tippsen :D , obehagligt när det gav vika fasen va äckligt! :o
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Byta spindelled!

Inlägg av Triad »

Man hinner knappt tänka, reaktionen blir tvärnit på bromsen allt för vad det går.

Och initialt försöker man påverka att inte åka ner i diket, månne det lilla jag kunde styra hjälpt oss att inte åka ner där.

Otäckt var det och numera låter jag alltid den nya spindelledens gängor fullkomligen bada i locktite och ser till att alltid ha REJÄLT tillbankade låsflänsar.

patron80
10 bar
10 bar
Inlägg: 107
Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka

Re: Byta spindelled!

Inlägg av patron80 »

Har idag försökt att få låss länkarmen från spindelleden. Tror den heter så :D Jag har andvänt avdragare för att få loss den men utan resultat :( Då vill jag poängtera att jag är riktigt stark :) Funderar på att såga upp den istället eller kan det orsaka problem :?: Spindelleden skall ju ändå av och thats it. Sedan undrar jag vilken loctite jag skall använda mig av, heter den nått speciellt. Det loctite som jag känner till är vanligt lim :?: Ha det gött alla 8)
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Byta spindelled!

Inlägg av LeifHj »

Det loctite som jag känner till är vanligt lim Ha det gött alla
Loctite blev, i alla fall i Sverige, kännt som gänglåsningsmedel. Det var lång innan der sålde limmer av alla de slag, nu är vä i.o.f.s gänglåsning ett lim, men hur eller hur är loctite synonymt med gänglåsning.
Det finns många sorter, jag vet inte vilka egenskaper som krävs i det här fallet, det handlar mest om under vilka premisser man får guckan att släppa taget igen.
Se : http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henk ... g-4415.htm
MVH Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3727
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Byta spindelled!

Inlägg av MAN »

Triad skrev:Använd även locktite på gängorna!.

Jag har gjort misstaget att inte ha det och trots tillbankade låsflänsar hände det en olycka som medförde att den släppte från sina gängor.
Precis i en omkörning och med en nyfödd i bilen, är man inte så kaxig.

Hjulet vek sig, la sig på tvären och gick in i hjulhuset bakåt, drivaxeln for ur från växellådan. Det är inte mkt man kan styra, utan man bromsar bara för allt vad som finns..

Som sagt, glöm inte locktite!
Använd rätt verktyg men INTE Locktite för då går det aldrig att få bort den! Michael A
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Byta spindelled!

Inlägg av Triad »

Jodå.. Visst går det..

Det går ju ändå knappt få bort dem utan att använda värme, så använder man värme som man ändå behöver släpper dem så fint.

Citroens "specialverktyg" tycker jag är totalt värdelöst, kan bero visserligen på spindelledens tunna material där verktyget ska gripa i.
Jag har med framgång använt värme samt huggmejsel modell större.

Ngn enstaka gång har jag fått kapa bort utskjutande spindeldel och svetsa på en 21mm mutter. ledhandtag efter det löste biffen.

Som sagt, jag använder alltid locktite numer, men upp till var och en. Jag upplever inte att de är svårare att bort än normalt.

patron80
10 bar
10 bar
Inlägg: 107
Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka

Re: Byta spindelled!

Inlägg av patron80 »

Hur skall jag kunna få loss den utan att förstöra annat :?: Allt är loss nu och jag försöker att få loss leden men till följd av att hela hjulbasen följer med när man tar i. Är det ok? är det så föllk gör eller måste man twinna fast hela skiten innan man börjar att dra :?: :D
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3110
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: Byta spindelled!

Inlägg av Jarre »

Du kan göra så att Du slår bort länkarmen.
Du sätter en domkraft under spindelledens tapp. Sedan tar du t.ex en lång förlängare från ett spärrskaft eller något annat passande och sätter mot länkarmen bredvid spindelleden och drämmer till.
Nu är den loss. :wink:
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

patron80
10 bar
10 bar
Inlägg: 107
Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kungsbacka

Re: Byta spindelled!

Inlägg av patron80 »

Ok! jag ska pröva detta det första jag gör imorgon :) Tack för tippset :D
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.

Användarvisningsbild
billy
Activa
Activa
Inlägg: 5453
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skärblacka / Östergötland

Re: Byta spindelled!

Inlägg av billy »

Har gjort detta jobb och det är ju småtrist , finns lite bilder i denna länk.
viewtopic.php?f=119&t=44910&start=30
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98

cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8299
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

Re: Byta spindelled!

Inlägg av cx janne »

Har triad bytt den förut så sitter den nog fast :D
Gassvets eller induktionsvärmare är ett måste.
ta bort damasken ock nedre mutter låt spindelleden sitta kvar knacka upp låsningen värm länkarmen och ta tryckluftshackspätten och driv den runt
sätt dit den nya och dra åt.glöm inte låsa den.ingen locktite.tar ca 15 minuter och är ett lätt jobb 1 skiftnyckel
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Skriv svar

Återgå till "XM - Allmänna frågor"