Byta spindelled!
-
- 10 bar
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka
Byta spindelled!
Skall byta spindelled på min xm 1999 2,5dt imorgon. Är det ren bonnakraft som gäller eller finns det några bra knep för att få loss den och sedan på med en ny Rättare sagt: Hur går man tillväga
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.
-
- 70 bar
- Inlägg: 841
- Blev medlem: 07 apr 2004, 09:04
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Bollebygd
Re: Byta spindelled!
Spindelleden kan sitta rent för jävligt.
Det finns ett specialverktyg att använda men annars är det bra att ha en svets tillhanda och sätta dit ett rejält järn och banka på.
Glöm inte att man vid monteringen säkert knackat till plåten på spindelleden in i ett eller två uttag så att det ska sitta ordentligt .
Det finns ett specialverktyg att använda men annars är det bra att ha en svets tillhanda och sätta dit ett rejält järn och banka på.
Glöm inte att man vid monteringen säkert knackat till plåten på spindelleden in i ett eller två uttag så att det ska sitta ordentligt .
Xantia Activa TCT -den röde djävulen
C5 - 2011
C5 - 2011
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Byta spindelled!
Använd även locktite på gängorna!.
Jag har gjort misstaget att inte ha det och trots tillbankade låsflänsar hände det en olycka som medförde att den släppte från sina gängor.
Precis i en omkörning och med en nyfödd i bilen, är man inte så kaxig.
Hjulet vek sig, la sig på tvären och gick in i hjulhuset bakåt, drivaxeln for ur från växellådan. Det är inte mkt man kan styra, utan man bromsar bara för allt vad som finns..
Som sagt, glöm inte locktite!
Jag har gjort misstaget att inte ha det och trots tillbankade låsflänsar hände det en olycka som medförde att den släppte från sina gängor.
Precis i en omkörning och med en nyfödd i bilen, är man inte så kaxig.
Hjulet vek sig, la sig på tvären och gick in i hjulhuset bakåt, drivaxeln for ur från växellådan. Det är inte mkt man kan styra, utan man bromsar bara för allt vad som finns..
Som sagt, glöm inte locktite!
-
- 10 bar
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka
Re: Byta spindelled!
OK, jag tackar för tippsen , obehagligt när det gav vika fasen va äckligt!
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Byta spindelled!
Man hinner knappt tänka, reaktionen blir tvärnit på bromsen allt för vad det går.
Och initialt försöker man påverka att inte åka ner i diket, månne det lilla jag kunde styra hjälpt oss att inte åka ner där.
Otäckt var det och numera låter jag alltid den nya spindelledens gängor fullkomligen bada i locktite och ser till att alltid ha REJÄLT tillbankade låsflänsar.
Och initialt försöker man påverka att inte åka ner i diket, månne det lilla jag kunde styra hjälpt oss att inte åka ner där.
Otäckt var det och numera låter jag alltid den nya spindelledens gängor fullkomligen bada i locktite och ser till att alltid ha REJÄLT tillbankade låsflänsar.
-
- 10 bar
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka
Re: Byta spindelled!
Har idag försökt att få låss länkarmen från spindelleden. Tror den heter så Jag har andvänt avdragare för att få loss den men utan resultat Då vill jag poängtera att jag är riktigt stark Funderar på att såga upp den istället eller kan det orsaka problem Spindelleden skall ju ändå av och thats it. Sedan undrar jag vilken loctite jag skall använda mig av, heter den nått speciellt. Det loctite som jag känner till är vanligt lim Ha det gött alla
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Byta spindelled!
Loctite blev, i alla fall i Sverige, kännt som gänglåsningsmedel. Det var lång innan der sålde limmer av alla de slag, nu är vä i.o.f.s gänglåsning ett lim, men hur eller hur är loctite synonymt med gänglåsning.Det loctite som jag känner till är vanligt lim Ha det gött alla
Det finns många sorter, jag vet inte vilka egenskaper som krävs i det här fallet, det handlar mest om under vilka premisser man får guckan att släppa taget igen.
Se : http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henk ... g-4415.htm
MVH Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- Activa
- Inlägg: 3727
- Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm
Re: Byta spindelled!
Använd rätt verktyg men INTE Locktite för då går det aldrig att få bort den! Michael ATriad skrev:Använd även locktite på gängorna!.
Jag har gjort misstaget att inte ha det och trots tillbankade låsflänsar hände det en olycka som medförde att den släppte från sina gängor.
Precis i en omkörning och med en nyfödd i bilen, är man inte så kaxig.
Hjulet vek sig, la sig på tvären och gick in i hjulhuset bakåt, drivaxeln for ur från växellådan. Det är inte mkt man kan styra, utan man bromsar bara för allt vad som finns..
Som sagt, glöm inte locktite!
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor
- Triad
- Activa
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: ÄLMHULT
Re: Byta spindelled!
Jodå.. Visst går det..
Det går ju ändå knappt få bort dem utan att använda värme, så använder man värme som man ändå behöver släpper dem så fint.
Citroens "specialverktyg" tycker jag är totalt värdelöst, kan bero visserligen på spindelledens tunna material där verktyget ska gripa i.
Jag har med framgång använt värme samt huggmejsel modell större.
Ngn enstaka gång har jag fått kapa bort utskjutande spindeldel och svetsa på en 21mm mutter. ledhandtag efter det löste biffen.
Som sagt, jag använder alltid locktite numer, men upp till var och en. Jag upplever inte att de är svårare att bort än normalt.
Det går ju ändå knappt få bort dem utan att använda värme, så använder man värme som man ändå behöver släpper dem så fint.
Citroens "specialverktyg" tycker jag är totalt värdelöst, kan bero visserligen på spindelledens tunna material där verktyget ska gripa i.
Jag har med framgång använt värme samt huggmejsel modell större.
Ngn enstaka gång har jag fått kapa bort utskjutande spindeldel och svetsa på en 21mm mutter. ledhandtag efter det löste biffen.
Som sagt, jag använder alltid locktite numer, men upp till var och en. Jag upplever inte att de är svårare att bort än normalt.
-
- 10 bar
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka
Re: Byta spindelled!
Hur skall jag kunna få loss den utan att förstöra annat Allt är loss nu och jag försöker att få loss leden men till följd av att hela hjulbasen följer med när man tar i. Är det ok? är det så föllk gör eller måste man twinna fast hela skiten innan man börjar att dra
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.
- Jarre
- Hydraktiv
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Storvreta/Uppsala
Re: Byta spindelled!
Du kan göra så att Du slår bort länkarmen.
Du sätter en domkraft under spindelledens tapp. Sedan tar du t.ex en lång förlängare från ett spärrskaft eller något annat passande och sätter mot länkarmen bredvid spindelleden och drämmer till.
Nu är den loss.
Du sätter en domkraft under spindelledens tapp. Sedan tar du t.ex en lång förlängare från ett spärrskaft eller något annat passande och sätter mot länkarmen bredvid spindelleden och drämmer till.
Nu är den loss.
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
8580
-
- 10 bar
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 02 feb 2011, 20:29
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Kungsbacka
Re: Byta spindelled!
Ok! jag ska pröva detta det första jag gör imorgon Tack för tippset
CX- 1989 GTI. XM- 1999 2,5td. C5- 2001 V6.
- billy
- Activa
- Inlägg: 5453
- Blev medlem: 13 nov 2002, 22:22
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skärblacka / Östergötland
Re: Byta spindelled!
Har gjort detta jobb och det är ju småtrist , finns lite bilder i denna länk.
viewtopic.php?f=119&t=44910&start=30
viewtopic.php?f=119&t=44910&start=30
Billy kör.
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
Citroën CX 25 TRD Turbo 2 Break -88
Citroën XM 2.0i 16v sx -95
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03
Saab 9-3 2.0T Aero -00
Saab 9-3 2.0i SE -98
-
- Guru
- Inlägg: 8299
- Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Vartofta
Re: Byta spindelled!
Har triad bytt den förut så sitter den nog fast
Gassvets eller induktionsvärmare är ett måste.
ta bort damasken ock nedre mutter låt spindelleden sitta kvar knacka upp låsningen värm länkarmen och ta tryckluftshackspätten och driv den runt
sätt dit den nya och dra åt.glöm inte låsa den.ingen locktite.tar ca 15 minuter och är ett lätt jobb 1 skiftnyckel
Gassvets eller induktionsvärmare är ett måste.
ta bort damasken ock nedre mutter låt spindelleden sitta kvar knacka upp låsningen värm länkarmen och ta tryckluftshackspätten och driv den runt
sätt dit den nya och dra åt.glöm inte låsa den.ingen locktite.tar ca 15 minuter och är ett lätt jobb 1 skiftnyckel
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84