Luftfilter byte

Allmänna frågor om C4.
Skrotkungen
5 bar
5 bar
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 sep 2009, 07:30
Medlem i SCK?: Nej

Luftfilter byte

Inlägg av Skrotkungen »

hejsan , jag undrar om det är svårt/krångligt att byta luftfilter själv? , jag gjorde min första service på min c4 "2009 igår. Min bil har gått nu ca 1800 mil så jag gjorde 2000mil service, dom sa att man inte byter denna filter förens 6000mil service.
jag inbillar mig att byta filter varje år är bra, så jag var och skaffade mig det . hoppas på tips av er

OUS337

roffekof
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 dec 2009, 13:44
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Göteborg

Re: Luftfilter byte

Inlägg av roffekof »

Hej! På min C4 som har en HDi-motor så sitter luftfiltret mellan motorn och torpedväggen. För att komma åt filtret så fick man lossa bl.a.torkararmarna för att kunna få bort det stora plastsjoket nedanför vidrutan. Troligen sitter filtret på liknande ställe även på din bil. Avdragare behövdes första gången för att lossa torkararmarna. En hel bänk fylld med plastdelar fick jag plocka bort för att komma åt och kunna byta alla mina filter. (6000 milaservice) Tog sin tid första gången. Lycka till! / Roffekof
Senast redigerad av roffekof den 05 aug 2011, 12:47, redigerad totalt 1 gånger.
C4 1.6Hdi EGS -07

Skrotkungen
5 bar
5 bar
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 sep 2009, 07:30
Medlem i SCK?: Nej

Re: Luftfilter byte

Inlägg av Skrotkungen »

filtret var som nytt. bytte ej.blåste av lätt me tryckluft

johnnyfn
10 bar
10 bar
Inlägg: 194
Blev medlem: 13 nov 2002, 22:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borensberg, Motala

Re: Luftfilter byte

Inlägg av johnnyfn »

Om man orkar att jobba i trånga utrymmen kan man byta filtret utan att plocka ner halva bilen. Man tar bort slangen som går ifrån turbon och in i filtret. Tar bort "huset" som denna slang ansluter till. 3 skruvar, 8mm skalle. Man tar bort plastkåpan på motorn. Sedan trycker man upp
plasten upp mot rutan så gått det går och kilar fast i detta läge. Nu kan du se-känna filterhuset. Du kan lyfta loss det och ställa det lite snett för bättre åtkomlighet. Nu gäller det att hitta de skruvar som sitter i framkant på huset och skruva ur dessa. Sedan lossar du platslocket och lirkar ut det. Nu kan du ta ur filtret.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Allmänna frågor"