Byta koppling/DMF-svänghjul

C6 - Motor och drivning
datmbn
40 bar
40 bar
Inlägg: 440
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Byta koppling/DMF-svänghjul

Inlägg av datmbn »

Dubbelmassesvänghjulet hade gett upp, vilket resulterade i en massa oljud och vibrationer/skakningar både vid gaspådrag och motorbromsning.
Det var bara att bita i det sura äpplet och byta svänghjul och koppling.(man kan ju inte ens klaga på dålig kvallitet när bilen gått 30000 mil)
Jag bestälde en sats med svänghjul+koppling+urtrampningslager+kopplinsscylinder från ebay för ca 6500:-
jag köpte också nya packboxar så då hamnade det på ca 7000:- allt som allt

Av olika anledningar blev inte bilderna som jag tog bra denna gång så det blir ingen PDFfil på jobbet men det finns några dåliga
bilder på https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Här följer också en mycket kortfattad beskrivning.

Jag började med friskt mod och 25 timmar senare var jag klar! Du kan nog göra det på 16 timmar om du följer min beskrivning
och därmed inte behöver göra mistag som resulterar i dubbelarbete (läs försöka klara sig utan att ta loss så mycket)

Byta koppling/DMF-svänghjul

1.lossa drivaxelmuttrarna på båda sidor + hjulmuttrar
2.lyft och palla upp bilen så att framhjulen hänger fritt, och släpp ut trycket i fjädringen (ganska högt så du kan få ut växellådan)
3.ta bort plastskydd under motorn, och i framkanten på båda hjulhusen
4.ta bort tvärstaget under motorn mellan bärarmarna
5.ta bort turborör och ett annat litet plaströr
6.ta bort drivaxlarna (glöm inte att släppa ur växellådsoljan först) https://drive.google.com/file/d/0B5sp6V ... sp=sharing
7.lossa nedre motorfästet + övre momentstag
8.lossa klämkopplingen till avgassystemet
9.ta loss den främre hjälpramen (i framkant sitter den med två stora skruvar lite högre upp, 18mm hylsa, och inte med de fyra små torx som man först tror)
10.lossa tryckslangen från styrservot och böj undan den så att den kommer ur vägen
11.ta bort luftrenaren + rör
12.lossa växelwirarna + fästplattan (glöm inte den lilla wiren som är till för backspärren)
13.lossa jordsladden + backljuskontakten
14. lossa de två plåtfästena somm håller diverse kablar, och ledningen till kopplinssylindern
15.lossa startmotorn (3 st insexskruvar) det går bra att hänga upp startmotorn på plats i ett snöre så behöver du inte lossa alla kablar.
16.knäpp loss ledningen till koplingssylindern (låt "bromsoljan" rinna ut så fyller du med ny olja vid monteringen sedan)
17.ta loss plastskydden mot svänghjulet (ett vid startmotorn och ett ovanför drivakeln) annars bryts de sönder (fråga inte)
18.Ta loss alla utom två av bultarna som håller växellådan vid motorn (lämna en uppe och en nere).
19.ställ en garagedomkraft i höjd med motorfästet på vaxellådan, vinkelrät mot motor/växellåda och lyft lite lätt
(du når troligen inte upp så förbered med något att palla med) vi skall senare vrida hela motorpaketet framåt
så att växellådan går fri från framvagnsramen
20.lossa motorfästet på växellådan (man måste lossa både bultarna i växellådan och bultarna på den övre tvärbomen)
21.dra nu i domkraften så att hela drivpaketet vrids framåt mot kylaren (det är gott om plats men det finns en värmeslang som är lite kort)
22. palla nu under motorn i den ände som är närmast växellådan (jag använde två pallbockar med en regel emellan)
23.flytta nu domkraften till ett ställe där växellådan väger mer eller mindre jämt och lyft lite lätt
24.lossa de två sista bultarna och lirka bort växelådan från motorn (detta moment är/var väldigt bökigt, och slutade med att
jag låg på rygg under bilen och lyfte ner lådan för hand).
25. lås fast svänghjulet så att det inte kan rotera när du skruvar loss och dit koppling och svänghjul (på länken
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing finns det lite dåliga bilder och på en av dem ser man hur jag låste med hjälp
av en fyrkantig bricka och en motorbult)
26.lossa tryckplattan + lamell
27.lossa svänghjulet
28.byt packboxar på vevaxel, lammellaxel, och på drivaxlar (nr: 012745, 210962, 312144, 312124)
29.skruva dit den nya kopplinssylindern med sitt urtrampningslager.
HALVA JOBBET GJORT !!!!
30.sätt dit det nya svänghjulet och dra fast det växelvis/diagonalt (jag drog det i 3 steg upp till 80 Nm)
31.sätt dit lamellen och tryckplattan och dra fast den lite drygt fingerhårt så att lamellen går att flytta med ganska stor tröghet
32.centrera lamellen med lämpligt dorn (har man inget lämpligt så går det bra att mäta med skjutmått eller använda
lämpligt borr som tolk)
33.dra växelvis fast tryckplattan (lika mycket på alla skruvar åt gången. tex 1/2 varv tills tryckplattan bottnar)
34.när man skall lirka tillbaka växellådan underlättar det väldigt mycket att vara två så att en person kan få dit en bult på
ovansidan samtidigt som en person håller lådan på plats underifrån.
35.montera tillbaka allt i omvänd ordning.
36.fyll i ny bromsolja i bromsoljebehållaren till du ser att det är fullt med olja även i det speciella facket som är till för kopplingen.
eftersom slavcylindern fjädrar tillbaka hela vägen varje gång man släpper kopplingen så blir den självluftande, så det är bara att långsamt pumpa med
kopplingspedalen ett tiotal ggr (förta gångerna behöver du nog hjälpa till att lyfta upp pedalen så att den orkar hela vägen tillbaka)
toppa upp med bromsvätska efter behov.

KLART!!!!

mvh Mats
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se

Användarvisningsbild
Poffe
40 bar
40 bar
Inlägg: 452
Blev medlem: 23 maj 2013, 20:24
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad

Re: Byta koppling/DMF-svänghjul

Inlägg av Poffe »

Otroligt! Finns det egentligen något på en C6 som du INTE mäktar med? :)
2CV Charleston -88.

SCK 9711

Skriv svar

Återgå till "C6 - Motor och drivning"