Örebro Automobilaffär

Tipsa om en bra Citroënverkstad.
jenswaag
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 dec 2002, 16:17
Medlem i SCK?: Nej

Örebro Automobilaffär

Inlägg av jenswaag »

Suverän service... Min lilla fransyska blåste ventilkåpspackningen och stank bränd olja pga stopp i en ventilationsslang kvällen före dan före dopparedan.. hankade mig fram till verkstan med 0,5 liter olja kvar (visade det sig), parkerade och slängde nyckeln i brevlådan... klart kl 15 DAN FÖRE JULAFTON: Great?

martin
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 nov 2002, 19:13
Medlem i SCK?: Nej

Inlägg av martin »

"Kan bara instämma om deras suveräna service, har anlitat dem två gånger för akutproblem. En gång gick jag in och frågade om råd angånde plastpluppen på bakre höjdregulatorn, hade haft den på service för det några månader tidigare här i sthlm och nu var den åter trasig. ""Kör in den på lyften"" var svaret, 15 min senare var det klart, tre år senare funkar den fortfarande fint."

Användarvisningsbild
hsd
Activa
Activa
Inlägg: 4690
Blev medlem: 13 nov 2002, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Småland / Östra Götaland

Inlägg av hsd »

Instämmer . detta är en verkstad med kundservice !

Användarvisningsbild
frippegubben
40 bar
40 bar
Inlägg: 472
Blev medlem: 12 nov 2002, 08:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av frippegubben »

"Jag har lite blandat intryck av dem faktiskt. Det jag kan klaga på är att jag vid min första service av min CX bad dem kolla och fylla ALLA klockor. Då jag hämtade den hade de kollat och fyllt framklockor och huvudacc. Bak och broms hade de ""glömt"" eller skitit i, vilket resulterade i att jag fick lämna in den en gång till vid ett senare tillfälle. Dåligt tycker jag. Men jag kan inte klaga på det jobb de (till slut) gjort."

frillan
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av frillan »

Då var det andra gången jag besökte Automobilaffärn.

Första gången var i januari en vecka efter att jag blev med min första citroen, dock ej köpt där men i Örebro.
Bor själv i Västerås och LO bil är inget alternativ då dem blandar in lite för många märken, och med svaret maxi säkring vad e det? Hm :shock:

Tid beställdes i örebro och bilen lämnades in kl 0700, jag satt i bilhallen ensam med kaffemaskinen till kl 0900. Hydraulpumpen hade gett upp.
Allting bytt och citroen stod för fiolerna, bara att tacka å ta emot.

Nu i veckan var jag på besök igen för vibrationer i framvagn och en provkörning då det inte fanns verkstadstid. Påpekade då att parkeringssensorerna hade tagit semester.

Äh rulla in så kopplar vi upp datorn, jorå två st trasiga och utbytta utan att bilen hittade upp på en lift :D
Dock så hade jag inte planerat att byta givarna och lönekontot hade bara pengar till korv i sköllersta, inga problem vi tar det på faktura :shock:
Sånt händer inte på en verkstad med klinkers på golvet.

Sånt här gör att man åker 10 mil till en bra verkstad, även om man inte är en nybörjare på att pilla med maskiner och bilar.

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av peterlan »

Wow, detta måste vara rekord i trådlyft. Drygt 7 år.. :D
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

hassez

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av hassez »

Fantastiskt att så gammla inlägg finns kvar, efter alla kraschar.
Hur långt bak sträcker sig databasen?

frillan
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 jan 2010, 19:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av frillan »

Sökte bara på Örebro och fick då upp affärn, lika bra att fortsätta på den gamla :mrgreen:

Dock så misstänker jag att det inte hade gjort ont om jag startade en ny :wink:

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av peterlan »

frillan skrev:
Dock så misstänker jag att det inte hade gjort ont om jag startade en ny :wink:

Om jag får säga vad jag tycker, så är det bra att du fortsatte på den gamla tråden trots att den är snart ett decennium gammal. Det finns väl ingen anledning att sprida ut ämnet i flera trådar egentligen?

På vissa andra forum så låses tråden direkt om det blir ett sånt här trådlyft. Alltså helt utan anledning som jag ser det. Sånt irriterar mig, och jag begriper inte varför dom gör så. Bättre att tråden får leva trots det långa uppehållet.
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

L-G Olsson
40 bar
40 bar
Inlägg: 624
Blev medlem: 20 apr 2004, 18:37
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Väster om Västerås, Skogsta
Kontakt:

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av L-G Olsson »

Hej!

Jag skulle just skapa en ny tråd, när jag såg detta. Igår åkte vi till Örebro med vår Jumpy HDi 2007 för att hämta inköpta möbler. Sedan någon vecka har vindrutetorkarna givit upp, men ökentorkan har ju gjort att jag inte gjort någon djupare felsökning.

Efter några regniga dagar blev problemet mer akut. Att åka E18 i hällregn utan vindrutetorkare var ju sådär kul. Strax före avresan hade jag konstaterat att muttern till länkaget var borta. Troligen har den skakat loss på vår gropiga grusväg här hemma.

På vägen hem, tittatde vi in till Örebro Automobilaffär, mest för att kolla om de hade några roliga bilar inne. De har ju haft en och annan i annonser ibland. I utställningen fanns en trevlig 2CV Sahara och en B11 Sport. Trevligt. På salufronten var det däremot lite mer standardbetonat.

Visst ja, vindrutetorkaren! In i reservdelsbutiken. "Jodå, men kör in bilen i hallen så kollar vi på det".

JAhapp, tänkte jag nu får man pröjsa ett antal hundralappar för en sketen mutter. En kille drog dit den blixtsnabbt. Jag frågade reservdelskillen vad jag blev skyldig.

"Äsch, skit i det" svarade han.

Glad i hågen styrde vi hemåt och fast i förvissningen om att jag skall ringa dem nästa gång jag skall köpa en ny bil!
Nuvarande bilinnehav: B11 Sport -52, DS 19M -64, Buick Skylark Custom -72, DS23IE Pallas -74, Buick LeSabre Custom Convertible -74, 2CV6 -79, 2CV6 Club -87, Xantia V6 Exclusive -99, C5 V6 Exclusive-Break -06, Jumpy HDi 2007

cau
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2491
Blev medlem: 07 sep 2008, 09:18
Medlem i SCK?: Ja

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av cau »

Jo, det var ju bra service, men dom skulle skämts om dom hade krävt att Du skulle betala för att de skruvade dit en liten mutter.

:lol:

khakan67
10 bar
10 bar
Inlägg: 180
Blev medlem: 02 aug 2016, 07:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av khakan67 »

Sätter nu ännu ett nytt rekord i trådlyftet! Jag är ur-Örebroare uppvuxen ett stenkast från kexfabriken och ÖAF på norr i stan. Jag har inte tittat in med min 2CV där ännu men tror mig snart behöva en verkstads snara hjälp. Är det någon som senaste året varit hos dem och fått hjälp med sin gammel-Citroën? Jag får den känslan när jag pratar med folket där att intresset för äldre bilar kan vara svalare nu. Nu vill jag höra någon aktuell solskenshistoria därifrån, tack! Men jag vet att 2CV-mek nr 1 för ett tag sedan flyttade till annan verkstad (som förr om åren hade paddor som specialitet).
Håkan Nilsson, Örebro
C4P HDI120 -16, C3 Pluriel -04, Moto Morini ZZ-C -73, Honda SRX50 -98
Förr: Twingo 1-98, Beetle Cabrio -03, 1303S -73, Dyane 6 Confort -68, 2CV Special -86, Scenic 2.0 -00, Previa -99, FIAT 126 Berlina -75

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av Rover_Micke »

Örebro Automobilaffär är fortfarande en firma med stort kund (och Citroën :D ) fokus.
VD:n har en 2CV och en SM !, samt är medlem i klubben.

'Det finns i alla fall en på verkstan som hållit på med XM och Xantia. De gamla vargarna som skruvar med ännu äldre bilar har gått i pension.
Resten av oss mekar är yngre..

2CV Saharan och B11:an står kvar i bilhallen, de tillhör fd, ägaren/VD.
Finns även en 2CV Club -82 i gömmorna, som det skall fås fart på..

Företaget har sålt Citroën sedan 1946, ett år innan Citroëns egna importör startades.

Jag sommarjobbar där just nu, en glad yngling som brinner för Citroën 8)

Telefonnummer, växel: 019-16 64 30

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Rover_Micke den 13 jun 2017, 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av Rover_Micke »

khakan67 skrev:
12 jan 2017, 22:40
Sätter nu ännu ett nytt rekord i trådlyftet! Jag är ur-Örebroare uppvuxen ett stenkast från kexfabriken och ÖAF på norr i stan. Jag har inte tittat in med min 2CV där ännu men tror mig snart behöva en verkstads snara hjälp. Är det någon som senaste året varit hos dem och fått hjälp med sin gammel-Citroën? Jag får den känslan när jag pratar med folket där att intresset för äldre bilar kan vara svalare nu. Nu vill jag höra någon aktuell solskenshistoria därifrån, tack! Men jag vet att 2CV-mek nr 1 för ett tag sedan flyttade till annan verkstad (som förr om åren hade paddor som specialitet).
Du kanske kan kontakta firma Pilkugg i Örebro som rekommenderades i en annan tråd?
Annas kaanske vi på affärn kan vara till hjälp, vad är det för årsmodell på 2CV:n?

/Micke
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5170
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Örebro Automobilaffär

Inlägg av Rover_Micke »

Vi hade in denna för lite översyn i veckan, till min förtjusning :D. Så kul att köra!

Bild

Bild
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Skriv svar

Återgå till "Verkstäder"