En gammal DS19....

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Jaha, på allmän begäran kommer en lite tråd om min DS19. Köptes Osedd, då abstinensen blev för svår, och kom en vacker vårdag tidigare i år till jobbet på en lastbil från södrare breddgrader. Ja, skicket kunde ha varit bättre. Mycket har hänt med den genom åren, och hade jag kanske tagit mig tiden att titta på objektet innan, så hade det troligen knappast blivit någon affär. Såg hyfsad ut på håll, men närmare granskning så... Det mesta var fel. Mängder med dåliga reparationer. Inredningen faller i småbitar. Bilen startade, men knappt. Varenda led i framvagnen var utsliten. Allt som var bytt var från fel årsmodeller. Motor läckte olja värre än en inkontinent mormor på juldagsmorgonen. I princip allt på bilen, även om den är så gott som komplett, var om inte utslitet, så trasigt. Elsystemet hade brunnit på tre ställen.

Vad skulle man göra? Gråta och tappa sucken, och skrota eländet? Köpa en dunk brännbart och helförsäkra den... Tanken slog mig när den kördes till garaget och motorn tappade kompressionen helt på en cylinder, och kopplingen gav upp på garageuppfarten. Nästan...

Det finns inte många DS19 från sextiotalet kvar. Jag låste in bilen. Och började fundera. Kom till slut fram till att det enda rätta antagligen var att inte tänka alls. Utan kavla upp ärmarna och köra. Bild Låt inte lacken förföra dina sinnen. Den ser ok ut på tio meter. På fyra börjar man kisa. På två börjar tårarna rinna...



Jaha. Vart lägger man då nivån i en renovering? Svårt att säga på förhand. Det blir som det blir brukar jag säga. Försöker hålla det på en vettig nivå, ingen tokputs a la utställningsbil, men gott bruksskick. Bestämde mig att försöka ta det i etapper, Jag hade ju abstinens, och ville köra. så en motorrumsrenovering i vår, och köra i .....sommar. (host....) Började riva ner, och hela motorutrymmet såg bedrövligt ut som det brukar göra på gamla LHS-bilar. Bild Den svarta färg som syns på ramen var färg som övermålat ren obehandlad rost... Jaha. total demontering av allt och börja slipa, laga, svära och grundmåla. Bild (vacker ventilation... )
Bild Delvis målat.
Bild Även drivaxlar var glappa och knackade. Naturligtvis. För några år sedan plockade jag ner en likadan DS19 av samma årsmodell, dessa axlar hade sparats, men sålts vidare till välkänd Citroën-profil, så de spårades upp igen och köptes tillbaka. Den som spar, han har. (Tack LN)

Fortsättning följer!
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

lohrn
40 bar
40 bar
Inlägg: 649
Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Enköping

Re: En gammal DS19....

Inlägg av lohrn »

En kulturgärning!
Kämpa på.

Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Över till motor. Eftersom jag alltid helst velat ha en gammal H-lådebil med långslagiga motorn, var det egentligen en sådan jag var ute efter. Men de växer ju inte på trän direkt. Den som läst texten ovan vet dock att jag skrotat en -64a sedan tidigare. Denna hade H-lådan.... Eftersom motorerna stod där sida vid sida, föddes tanken om att para ihop dem. Helt enkelt bygga om den manuella lådan till Hydrauliskt växlad. Sagt och gjort.

Bild
Gammalt mög...


Bild
Den gamla maskinen hade stått i många år i mitt garage, och hade inte gått mer än 8000 mil mellan 64 och 68. Dock ihop-rostad i cylindrar, och tja... Saker torkar. Dags att riva ner allt!


Bild
Alla lager byttes, axlar kontrollerades och shimsades, nya lyftare sattes i.


Bild
Nya cylindrar och kolvar fanns på lager, och monterades.


Bild
Topplocket fick sig en genomgång....


Bild
Blocket slopades, målades upp, och fick nya packningar monterade. Även ny kamkedja, samt en sträckare till densamme, något som saknas i original.

Bild
Genomgången startmotor, naturligtvis byttes här även kopplingen. Motorn här ställd på ett hemknåpat rullbart underrede, som går att använda med eller utan låda. Förenklar betydligt.


Bild
Lite flera renoverade detaljer faller på plats.....

Bild
Här vet alla som skruvat med de gamla oken vilka ord man hade velat använda. Så vi låter bilden tala...

Bild
växellåda monteras.

Bild
Världens snyggaste fläkt....

Bild
Klart för uppstart!
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

Användarvisningsbild
Pelle N
70 bar
70 bar
Inlägg: 932
Blev medlem: 16 feb 2003, 14:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Pelle N »

Otroligt fint!

Imponerad!
AMI6 -64 Berline, GS Break -79

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: En gammal DS19....

Inlägg av totteni »

Spännande läsning :shock: :D
:sck :2cv

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Triad »

:ds :K :K :K

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7354
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: En gammal DS19....

Inlägg av soso »

Kul med en garagetråd om denna! Imponerande jobb du gör!:)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4593
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: En gammal DS19....

Inlägg av senmathal »

Rogge skrev:
18 jun 2017, 13:57
Jaha. Vart lägger man då nivån i en renovering? Svårt att säga på förhand. Det blir som det blir brukar jag säga.
Högt skulle jag vilja säga när man ser bilderna. Fantastiskt fint arbete. Inte blir det långt från utsällningsskick om du fortsätter så där.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Det finns lite karosseriskillnader på bilar med manuella och H-lådan. Det var ett hjärtskärande arbete med att skära ur torpedväggen för att göra plats för genomföringen för lådan som håller växelväljaren... men det blev bra ändå.
Bild


Bild
Chassiet är nu uppmålat och klart från A-stolpar och framåt. Ett tidsödande arbete. Hydrauliken vänster fram har börjat monteras.

Bild
Rejält trött instrumentbräda. Eftersom allt innanför var tvunget att renoveras, så är det nog lika bra att dra renoveringen ända ut hit.

Bild
Ur-rivet. Häpp!

Bild
Listen som håller instrumentpanelen mot vindrutan lackas med "originalliknande" skrynkel-färg....

Bild
Inpassningen har börjat...

Nu står jag inför det klassiska "skrynkel-lacks problemet gällande den ljusare instrumentbrädan som så många andra. Köpa nytt? hitta färg? (vilket jag åxå gjorde hos en tillverkare. Men som vilja sälja ett minimum på 20 liter.... lite överdrivet för en garage-fixare)
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Bild
Ni minns hur ventilationen såg ut?

Bild
Ett minne blott. Detaljbild på den nya NOS ventilationen på höger sida, Hittad hos en god vän. Motsvarande sitter åxå på vänster. Nya gummitätningar, och även torkarmotorn bytt då fel modell satt där tidigare.
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Efter mycket funderande kom vi till slut fram till ett beslut. Vi vet alla att gamla paddor pinkar revir ibland. Det är en del av charmen tycker vi, och lite underhåll, lite kärlek ibland, lite... osv. renoverar man en gammal LHS-padda och får en otät packning som sprayar ner hela motorutrymmet man lagt ner månader på.... Nej. då skulle iallafall jag tappa sucken. Den lilla, lilla läckan som kom när bilen stod still en månad... Yttligare en månad att demontera allt runt den, städa, slipa, lacka, och så gick en månad till av sommaren utan att köra. Eller på väg hem från sommarmötet, i skogen, tio mil hemifrån utan mottagning upptäcka att det "lilla" läckaget visserligen är lätt åtgärdat, men just hällt ut hydraulvätska för 2000 spänn ut i naturen utan mer än två liter i reserv vilket ändå gör bilen okörbar tills man fått hem ny två veckor senare... Nej. Inte en gång till. Nu konverterar vi till LHM, oavsett vad puristerna säger om varandets vara eller inte, fiskleverluktens skönhet i sommarnatten, mjukare gång... LHM passar mig. Presis som den gamla långslagiga motorn... Eftersom Citroën själva bytte oljan i sitt system ett par år senare, tror jag inte heller André vänder sig i sin grav. Nu kör vi!

Bild
Vi börjar med att renovera fyra fjädringscylindrar med nya tätningar och gummin.
Bild
Det blir ett detektiv-arbete att skaffa fram packningar till många delar som inte fanns på de senare bilarna med LHM. Tex den här ventilen för kopplingens ingrepp. Jag borde kanske någonstans börja räkna på hur mångas tätningar en DS innehåller...
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

Användarvisningsbild
Stefan K.
70 bar
70 bar
Inlägg: 1087
Blev medlem: 07 jan 2003, 00:13
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Masthugget, Göteborg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Stefan K. »

"Nu konverterar vi till LHM, oavsett vad puristerna säger . . . " citat Rogge.

Den som gör det bestämmer !
tycker jag.

Stefan K.

Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Glad Midsommar allihop! Här kommer en bild på ett färdigt hjulhus vänster fram. Alla packningar och tätningar är nu utbytta till HLM-tåliga.
Bild

Bild
Koncentrerad installatör "in action"....

Bild
Att få ut hydraulik-kolvarna till växellådan var rätt pyssligt. De har ju inte fått röra på sig på närmare 50 år. Men med lite pyssel lossnade de till slut, och glider numera fint med nya tätningar.
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5765
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: En gammal DS19....

Inlägg av totteni »

Ytterst imponerande! :D :D :D
:sck :2cv

Rogge
40 bar
40 bar
Inlägg: 731
Blev medlem: 20 feb 2003, 18:03
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sundbyberg

Re: En gammal DS19....

Inlägg av Rogge »

Tack Totteni!

En hel del småsaker hämtats på en reservdelsbil. Saker som alltid kommer till användning, och som i styck-pris hade multiplicerat till ... ja, de pengarna kan användas till annat. Är som vanligt. Det drar iväg så innih-e i allafall. Bild
Bland annat fyra delbara klockor med ställbar hårdhet som nu skickats till erkänd klockfyllare för membranbyte och tryckning!
DS20H -70 (DS23)
BX16TRS -86
DS3 -13
Några moppar..
En cykel.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"