Jag har också undrat över den där kulan, men aldrig fått ett riktigt definitivt svar. När jag hade GS:en inne på kopplingsbyte för några år sedan så plockade verkstaden på eget bevåg bort den med motiveringen att den brukar rosta itu och det var lättare att ta loss den och svetsa igen hålet när motorn var ur om och än när det blev problem senare. Jag var inte riktigt glad åt det, men jag kan inte påstå att jag upplever någon skillnad i motoreffekt före och efter operationen (eller någon annan skillnad heller för den delen).Lars I skrev: ↑12 jul 2017, 16:35Lilla röret är som sagt för uppvärmning, fast för insuget/fördelningskammaren under förgasaren. Kulan på vänstra grenröret är en form av utjämnare för att få avgaserna avstämda vid y-röret så inte den ena sidans avgaser går "fel väg" och motverkar flödet från den andra sidan. Vad jag minns märkte man effektförlusten rätt klart om den var trasig.
Angående förvärmningen: nog har väl många svurit över dessa förvärmningsrör som är i vägen vid olika operationer, bl a avgasrörsbyte! Men enligt vad jag läst så hade tidiga GS:ar förvärmning från motoroljan, inte att de saknade det helt.