Efterbrännkammare

Inlägg angående GS och GSA.
ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 261
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av ricard »

Lars I skrev:
12 jul 2017, 16:35
Lilla röret är som sagt för uppvärmning, fast för insuget/fördelningskammaren under förgasaren. Kulan på vänstra grenröret är en form av utjämnare för att få avgaserna avstämda vid y-röret så inte den ena sidans avgaser går "fel väg" och motverkar flödet från den andra sidan. Vad jag minns märkte man effektförlusten rätt klart om den var trasig.
Jag har också undrat över den där kulan, men aldrig fått ett riktigt definitivt svar. När jag hade GS:en inne på kopplingsbyte för några år sedan så plockade verkstaden på eget bevåg bort den med motiveringen att den brukar rosta itu och det var lättare att ta loss den och svetsa igen hålet när motorn var ur om och än när det blev problem senare. Jag var inte riktigt glad åt det, men jag kan inte påstå att jag upplever någon skillnad i motoreffekt före och efter operationen (eller någon annan skillnad heller för den delen).

Angående förvärmningen: nog har väl många svurit över dessa förvärmningsrör som är i vägen vid olika operationer, bl a avgasrörsbyte! Men enligt vad jag läst så hade tidiga GS:ar förvärmning från motoroljan, inte att de saknade det helt.
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av Hansus »

ricard skrev:
17 jul 2017, 21:43
Angående förvärmningen: nog har väl många svurit över dessa förvärmningsrör som är i vägen vid olika operationer, bl a avgasrörsbyte! Men enligt vad jag läst så hade tidiga GS:ar förvärmning från motoroljan, inte att de saknade det helt.
I teorin stämmer det, så är det på min 71-a. Det finns en oljekanal genom förgasarfoten men förvärmningseffekten av den är i praktiken försumbar. :?
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 261
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av ricard »

Hur går den oljekanalen? Dvs varifrån till vart? Finns det några rester av den (t ex något igenpluggat hål, eller att man kan se spår av den i gjutningen) på senare motorer?
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av Hansus »

ricard skrev:
18 jul 2017, 09:21
Hur går den oljekanalen? Dvs varifrån till vart? Finns det några rester av den (t ex något igenpluggat hål, eller att man kan se spår av den i gjutningen) på senare motorer?
Så här ser oljesystemet ut på en tidig GS-motor
Tidig.jpeg
Och så här är det på de senare:
Senare.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

ricard
20 bar
20 bar
Inlägg: 261
Blev medlem: 19 feb 2004, 23:41
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av ricard »

Lustigt nog ser förvärmningen att ligga efter oljekylaren om jag förstår schemat rätt.
GS Club -73 "Gun", GSA Spécial -85 "Helena II"

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3731
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av MAN »

På min GSA C-Matic finns det ingen kula på grenröret och har aldrig funnits någon . Förvärmningsröret i aluminium är viktigt för att annars går inte bilen bra , hostar å hackar ( mer eller mindre ) .
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av tomasojohansson »

Tyder ju på att min granne har rätt.
Att tvärröret har något med motorns gång att göra.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av Hansus »

MAN skrev:
19 jul 2017, 05:54
Förvärmningsröret i aluminium är viktigt för att annars går inte bilen bra , hostar å hackar ( mer eller mindre ) .

Menar du det här röret mellan grenrör och luftrenare? I så fall håller jag helt med dig.

P2280020a.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

Användarvisningsbild
Hansus
70 bar
70 bar
Inlägg: 1573
Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Nyhamnsläge

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av Hansus »

MAN skrev:
19 jul 2017, 05:54
På min GSA C-Matic finns det ingen kula på grenröret och har aldrig funnits någon.

Det kan vara ett japanskt grenrör du har :?
GSA med 1300-motorn för den japanska marknaden hade av någon anledning inte kulan på vänstra grenröret. Kanske för att avgasreningen för Japan var ännu mer komplicerad än den svenska, med en fläkt, elektroventiler och vakuumventiler.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012

skjalg
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 jun 2005, 13:10
Medlem i SCK?: Nej
Ort: mo i rana, norge

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av skjalg »

Kulen på avgasgrenrøret hadde ingen ting med forvarming å gjøre. Den var der for å gi mottrykk i avgasen, og gav motoren 1-3 hk mer effekt. På enkelte senere 1300 GSA-motorer var den fjernet, men var standard på de fleste 1015 og 1220 motorer for det europeiske markedet.
"Skjalg Iversen H.Wölnersgt.2 N-8624 Mo i Rana +47-48990034 skjalg.iversen@hotmail.com"

broddstorp
20 bar
20 bar
Inlägg: 360
Blev medlem: 20 nov 2003, 23:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norra Sandsjö

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av broddstorp »

Expansionskammaren på tvåtaktare trollar fram mer effekt utan andra åtgärder. S k ormbo t ex på vw likaså. Smått obegripligt men känns här som rätt förklaring. Min fråga hänger i så fall kvar, varför ingen expansionskammare på högersidan? Platsbrist?
----------
ID 19 -63, DS 21 IEH -70, GS 1220 -74, BX16 -90, C8 -03, Terrier -58

mpostma
10 bar
10 bar
Inlägg: 111
Blev medlem: 28 jul 2005, 12:21
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av mpostma »

broddstorp skrev:
24 jul 2017, 13:53
Expansionskammaren på tvåtaktare trollar fram mer effekt utan andra åtgärder. S k ormbo t ex på vw likaså. Smått obegripligt men känns här som rätt förklaring. Min fråga hänger i så fall kvar, varför ingen expansionskammare på högersidan? Platsbrist?
OM du ser underifrån ser du att avgasportar på högercylinder sitter lite längre bak än på vänstersidan.

Så blir det volymskilnad mellan vänster och höger. Cylindrarna i boxerconfiguration står inte exact raka mot varandra, men är lite försjutna.

Nu gär den lilla kula på vänstersidan att denna volymskilnnaden i avgassystemet blir utjämmt. Så när avgasserna möter vid Y röret kommer de i jämmna pulser trots att avgaskanaler ej har samma längd, tack vare den lilla kula.

Så på högersidan behövs absolut ingen kula, tvärtom!


Och som sagt. Röret mellan vänster och höger har inget skit att göra med V8or (som balansrör) men är till för att värma upp insugsgrenröret. Det går mycket snabbare med avgaser (sker redan efter några minuter) än med olja (som det var tankt från början: dock blir först ordentligt varm efter kanske en halvtimme, om det ens värmer upp med lugnt körning i kallt klimat). Uppvärmd insugsgrenrör gör att bensinen förångar bättre. Man kan se det på många bilar trots den "Myten" (som i alla fall i teori faktiskt inte är en myt) att luften som ska in in motorn ska vara så kallt som möjligt. Bensinen mäste få chans att förånga, Om det går in som vätska och det inte får chans att förångas då blir inte förbränningen särskilt effektiv. Det är visst en balansgång, men många konstruktörer har därför en insprutnignssystem som är värmd up av kylv'ätska (man kan säga det hålls på konstant temperatur, för vid hög utetemperatur och belastning kan det faktikst anses som kylning).

Det aluröret som man ser mellan grenröret och luftfilter är också något man ser på många bilar. Luft som dras genom förgassare kyls ner när bensinen förångas och det kan göra på särskilt kyliga och fuktiga dagar att förgassaren frysas med mycket is.
Citroen GS Club Break "vert reinette". f.d. Citroen BX TZD Turbo D12. också: Renault Megane, Volvo V70, Yamaha FZ6 S Fazer.

MAN
Activa
Activa
Inlägg: 3731
Blev medlem: 06 jun 2004, 19:55
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Björnhuvud Sverige , No Stockholm

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av MAN »

Hansus skrev:
19 jul 2017, 10:12
MAN skrev:
19 jul 2017, 05:54
Förvärmningsröret i aluminium är viktigt för att annars går inte bilen bra , hostar å hackar ( mer eller mindre ) .

Menar du det här röret mellan grenrör och luftrenare? I så fall håller jag helt med dig.


P2280020a.jpg
JA
Allmänpraktiserande Citroën och Rolls Royce / Bentley Doktor

Användarvisningsbild
gbl
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 aug 2017, 18:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København

Re: Efterbrännkammare

Inlägg av gbl »

Hansus skrev:
19 jul 2017, 10:24
Det kan vara ett japanskt grenrör du har :?
GSA med 1300-motorn för den japanska marknaden hade av någon anledning inte kulan på vänstra grenröret. Kanske för att avgasreningen för Japan var ännu mer komplicerad än den svenska, med en fläkt, elektroventiler och vakuumventiler.
Kuglen findes ej heller på 1300 "ECO" motoren (G13/646) til GSA. Den findes ej heller på 1015 motoren (G10/613) til Ami Super, for der er ganske simpelt ikke plads til den.

Så man kan vel konkludere at funktionen af kuglen sikkert har været teknisk og teoretisk korrekt, men at den i praksis uden problemer kan undværes....

Skriv svar

Återgå till "GS"