xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Det hade kanske inte varit fel med en ny avdelning "Styling/Sport" eller liknande??
Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4409
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av peterlan »

Jarre skrev:Kompressor är ofta ett förbisett tillskott för motorn. 8)
Lustgas är ju också kul...
C5 2.2 204 HDi Tourer -12
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av AcuraJan »

Denna var lite rolig att se, Volvo som spöar en Lambo :twisted: http://www.youtube.com/watch?v=q9ZNJlbsjdw

Skulle vara kul med lite mer drag i C5an också...
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av LeifHj »

Men eftersom v6 24:an från 92 ska ur igen...
Någon som har nåt tips på hur man kan skrämma fram en 50 hästar till ungefär(eller lite till )
Turbo? Dubbelturbo?
Vad mer kan man behöva ändra på isf?
Vill minnas att Venturi tog ut lite drygt 400 Hk i Lm400modellen som de köre Le Mans med, och Renault plockade väl ur ca 260 hk ur turbovarianten.
Så nog finns det potential.
MVH Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

frenchie
Activa
Activa
Inlägg: 6271
Blev medlem: 10 nov 2002, 20:04
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Orust
Kontakt:

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av frenchie »

AcuraJan skrev:Denna var lite rolig att se, Volvo som spöar en Lambo :twisted: http://www.youtube.com/watch?v=q9ZNJlbsjdw

Skulle vara kul med lite mer drag i C5an också...

Egentligen spöade ju Volvon inte Lambon. En missad växling, eller det enkla faktum att killen i Lambon inte väntade sig en fight av en S40. Men kolla i slutet när man hör att Lambon drar på rejält. OK, Volvon är ganska bra med men det är inte så mycket snack om vilken maskin som faktiskt går iväg mest. Dock kan man ju säga att Volvo-föraren piskade Lambo-föraren. I vart fall när Lambo-föraren inte var den som tog initiativet.
Bild

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av LeifHj »

De lättaste tävlingarna att vinna , är de, där moståndaren inte vet att man tävlar.
Jag "klådde" en Ferrari Dino en gång, med en VW 1200, på samma premisser.
Jag tror inte ens att han märkte att "vi" tävlade. :D
MVH Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

defiant
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2009, 03:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Gävle

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av defiant »

LeifHj skrev:
Men eftersom v6 24:an från 92 ska ur igen...
Någon som har nåt tips på hur man kan skrämma fram en 50 hästar till ungefär(eller lite till )
Turbo? Dubbelturbo?
Vad mer kan man behöva ändra på isf?
Vill minnas att Venturi tog ut lite drygt 400 Hk i Lm400modellen som de köre Le Mans med, och Renault plockade väl ur ca 260 hk ur turbovarianten.
Så nog finns det potential.
MVH Leif
Jag vill minnas att jag sett diagram om hur man får ut 400 Hk ur den jag med, tror det var med dubbelturbo... Men det kan aldrig hålla i en vardagsbil. Renaults 260 Hk låter rimligt för en 3L V6...
Har fått många tips om kompressor också.... Men är inte en turbo lättare att kontrollera? Och enklare att installera? Kanske inte med extractorgrenrör iofs....
XM V6 24V -92 16000 Mil
XM V6 24V -98 13400
C5 2.0 HDi - 06 28 000 Mil

Medlem 8814

Användarvisningsbild
Jarre
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 3110
Blev medlem: 13 nov 2002, 15:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Storvreta/Uppsala

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av Jarre »

Kompressormonterad motor är lättare att kontrollera då det inte finns fördröjningar eller dylikt, utan motorn känns som en större motor bara. :D
CX Prestige -87. XM V6 Break (nu Exclusive) -92. (Skönheten från Kiruna)
BMW 525i (E61) 2007. SAAB 9-5 Aero Break -06 (i drift).
Bild8580

Användarvisningsbild
JAEL
5 bar
5 bar
Inlägg: 97
Blev medlem: 02 apr 2017, 14:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av JAEL »

:D
Det här är ju kul.
Framför allt är det väl så att fransmännen försöker ange så få hästkrafter på pappret som möjligt. Eftersom dom får betala skatt i förhållande till motorstyrka. Tycjer ingenting stämmer i min 6:a med vad som står i pappret. 190hk? Provkörde Aerons automatare med 60 hästar mer. Och tänkte att det inte kändes som någon större skillnad. Kan det verkligen stämma?

0-100 på 9 sekunder. Min trimmade Opel som gjorde det på strax över 7 hade inte hängt med.

Toppfart 220. Vid 190 har den här inte ens börjat tveka. Vill ha andra däck på innan jag provar att kliva över 200 strecket. Nyss hemkommen från östtyskland där fjädringen kändes som en gudagåva. Att ligga och gunga fram i 160 på något som liknade en krossbana kan jag påstå drog till sig många blickar.

En fantastisk kärra. Snälla, återuppliva den här modellen. Vet att automatlådan är skör. Förmodligen skickade väl tyskarna en automatlåda som klarar en BMW med 190hk istället för fransmännens 190hk som uppenbarligen inte alls är samma sak.
Har en Xantia 3.0 v6 exclusive 98 Hydraktiv fas 2 Automat
Har haft en Xantia 2,0i 94
Uppväxt i en cx 2400 SUPER

Användarvisningsbild
Triad
Activa
Activa
Inlägg: 3542
Blev medlem: 24 apr 2003, 15:28
Medlem i SCK?: Nej
Ort: ÄLMHULT

Re: Xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av Triad »

Våran tidigare renault espace med samma 190hk spis som omtalat i tråden hängde lätt med min kollegas v70 - 08 polestartrimmade med 270 dieselhästar.

En mindre kappkörning på väg till jobbet en morgon. Jag I en stor familjeracer och han I sin gubbaracer.

Hände lätt med upp till 190, när jag känner att automatlådan börjar skäla effekt och bromsar mig.

Det där med 190hk tar jag med en nypa salt....

Det mest tråkiga var väl att det kostade mig 7l soppa på 2.5mils väg. Där gick nog kollegans billigare....

Användarvisningsbild
JAEL
5 bar
5 bar
Inlägg: 97
Blev medlem: 02 apr 2017, 14:25
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av JAEL »

Hoppla. Ja då har du legat på bra mycket hårdare än vad jag gjorde. Tror jag hamnade på en förbrukning mellan en och en komma en liter när jag snittade 160. Något jag tycker är bra gjort av en så stor trelitersspis.

Xantia 3.0 v6 exclusive 97



Har en Xantia 3.0 v6 exclusive 98 Hydraktiv fas 2 Automat
Har haft en Xantia 2,0i 94
Uppväxt i en cx 2400 SUPER

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av tomasojohansson »

När CX T2 kom så var det ingen av tyskarna som hängde med.
Den var inte så tung heller.
Bilens vikt är minst lika viktigt som motoreffekten när man ska leka rally på E4an.
Och nu väger de flesta närmare två ton, en Golf väger idag mer än CX gjorde.
Och fransmännen "höll nere" hästkrafterna i regpapppren av skatteskäl.
Jag vet inte om det är så nu längre, när hk antal är ett säljargument.
Liksom "trimmade" hastighetsmätare.
Jag minns när man stod i stora E4-korsningen i Sundsvall på väg upp i backen norrut och trampade gasen i mattan på T2.
Det blev tomt i backspegeln...
Jag gissar att den hade 200 hk egentligen, och grymt vrid, särskilt med dåtida mått.
Numera när hk-vansinnet gått helt överstyr så lär man ju tvingas köpa löjligt stora motorer för att få tomt i backspegeln, varenda japanare har ju 100-150 hk.
Sporten numera är att köra så beninsnålt som möjligt, stora tunga blaffiga tyskmonster går bort, skämmes tamejfan.

Gasa, tokbromsa vid fartkamerorna, jättekul?
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av LeifHj »

Om jag minns rätt så hade Tyskland en försäkringsgräns vid 194 hk, där lade sig t.ex. BMW 2500 och XM/Xantia V6 och även andra.
Jag har sett på youtube att man lägger i femman vid 200 knutar på den manuella Xmen.
Jag har själv en sådan och den storknar definitivt inte före 200, toppfarten ska viss vara ca. 235 km/h och accelerationen till hundra drygt 8 sekunder.
Det blir ganska tomt bakom om/när man gasar. :D :D
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
AcuraJan
Activa
Activa
Inlägg: 3982
Blev medlem: 28 jul 2006, 18:31
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av AcuraJan »

Är ju fler och fler som väljer klena motorer idag, snålare och lägre skatt lockar. Många är ju snåla på gaspedalen också. Att lämna bilar bakom sig är inga problem oavsett vad jag kör. Brukar vara större problem med alla bilar som ligger i vägen framför.
Fast man får passa sig ibland dyker det ju upp bilar som är snabbare, idag är det ju inte ovanligt med 300-500 hästar orginal. I hyfsat vanliga och billiga bilar.

Har själv 283 hästar i familjebussen.
Hade en Xantia V6 manuell, och den skulle nog ha haft problem att hänga med upp till 150 iaf, men där börjar luftmotståndet kännas påtagligt i det stora skåpet.
Jan Östman
Utan Citroen för tillfället. Har ägt XM TCT -97, 807 HDi -07, Xsara -03, Xantia -94 och C5 -05, Xantia Break V6 man. -00 m.m.

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1309
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: Xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av tomasojohansson »

Det finns ett annat problem med stora motorer och tunga bilar.
Det är däcken.
Vägbuller är ett samhällsproblem numera.
Det är däcken som är det stora problemet.
Breda hårda lågprofildäck ger ifrån sig ett vasst ljud som är outhärdligt att höra dygnet runt.
Ska vi vänta oss höga bullerplank i alla större samhällen.
Skillnanden märks tydligt på A-modellernas höga 125or.
De ger ifrån sig betydligt minde ljud.
Det beror både på bredden och däckhöjden, och kanske även däckkonstruktionen.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Thomasbx
40 bar
40 bar
Inlägg: 688
Blev medlem: 26 okt 2005, 19:01
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Falun

Re: xantia v6 spöar volvo t5!!!!!!!!!

Inlägg av Thomasbx »

Mmmmm...vilken skön läsning det har var. Vill ju gärna kunna kräma ur mer än 206hk ur min V6a...men hur :?: :?: :?:
Mina kära 2 x C5 V6 Excl. Aut. Berline / -05 beige skinn, glastaklucka, TPMS, laminerade rutor / -06 beige skinn, telefon, JBL soundsystem, CD-växlare, GPS, TPMS, AFIL, laminerade rutor. / C5 2,0 Break -05 Aut. Exclusive, Alcantara, GPS, JBL, TPMS, A-Fil, Glastaklucka, Parkeringssensorer fram/bak, laminerade rutor, CD-växlare, Telefon. / C5 2.0 Break Man. -05. Tidigare älskarinnor är GS Pallas-75, GS Special-77, BX D-84, XM Berline 110hk -90, BX 14 TGE-90, Berlingo -98 1,4. Xantia -97 2.0 16V Break, C5 Break Aut. -02, Xsara Picasso 2.0 -05 Automat. In my memory I still love them all. Har Lexia/Diagbox 7.51

Skriv svar

Återgå till "Styling - Sport - Rally"