Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg angående motor, koppling, drivaxlar etc.
Skriv svar
fattigtorparn
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 apr 2016, 01:02
Medlem i SCK?: Nej

Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av fattigtorparn »

En 1991, få ägare, ännu färre mil. 110 hästare med fin inredning dessutom ingen rost då den är nysådd i Norrbottens inland och knappast använts för att köra rally av de tidigare ägarna. Tyvärr är växellådan kaputt på den. Är det något speciellt man ska tänka på vid ett byte? Själva lådan var inte speciellt kostsam, kopplingssatsen betingade mera.

Är det enklare att lyfta ur hela paketet (motor och låda) eller går det månne med rovan på plats? Verkade finnas hyfsat med plats runt lådan. Klassiskt gör det själv jobb som man klarar med en 10/11 lednyckel, en spårskruvmejsel och kopparslägga, eller finns det några fartgupp? Inte speciellt förtrogen med att skruva i Citroën, men de flesta andra bilmärken har jag nog lagat sönder under de trettio år man haft styrlappen.

fattigtorparn
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 apr 2016, 01:02
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av fattigtorparn »

Lite mera information om bilen

9800 mil, en ägare.
Kopplingen havererade pga formel-ett varv vid start samtidigt som kopplingen sakta släpptes (typ äldre dam..)

Lådan havererade efter kopplingen då den först fungerade som halvautomat för tanten i ett par månader.

Tycker den är alldeles för fin för att skicka på skroten, torde kunna tjänstgöra i ett par år till. Dessutom inte ens ett stenskott på bilen, den är som ny i lacken. Servad punktligt på Citroën verkstad och alla papper i ordning.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av Lundin B »

Är det ingen ac eller ac ur funktion, eller ta med i kalkylen att återfylla ac:n, ta hela paketet, hela frontpartiet sitter typ med max 10 bultar/skruvar.

Är man van och har alla verktygen är paketet ute på 2-3 timmar, passa på att byta kamrem och sånt när man ändå har motorn ute.

Hur det är att byta lådan på plats vet jag inte då jag aldrig gjort det.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

Lundin B
Activa
Activa
Inlägg: 3878
Blev medlem: 13 nov 2002, 18:25
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Östra Ljungby

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av Lundin B »

Finns lite bilder här, inget detaljerat dock tyvärr: http://xmlenas.blogg.se/
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67,30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5td-99, C5 Tourer 240 HDi-11

fattigtorparn
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 apr 2016, 01:02
Medlem i SCK?: Nej

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av fattigtorparn »

Lundin B skrev:
17 jul 2017, 16:22
Är det ingen ac eller ac ur funktion, eller ta med i kalkylen att återfylla ac:n, ta hela paketet, hela frontpartiet sitter typ med max 10 bultar/skruvar.

Är man van och har alla verktygen är paketet ute på 2-3 timmar, passa på att byta kamrem och sånt när man ändå har motorn ute.

Hur det är att byta lådan på plats vet jag inte då jag aldrig gjort det.
AC har jag ingen aning om, men priset för bilen är noll och intet. Växellåda hittar man på skroten för en femtonhundring (cirka), och kopplingssats från skruvat betingar cirkus 1700. Tror ingen suttit i baksätet på bilen dessutom. Känns lite kymigt att dess fortsatta öde kommer bli andrabil/jaktbil :D Är i grymt fint skick, ett riktigt 'barn-find' skulle jag vilja påstå. Lådan gick till väders strax före jul förra året, så den har inte stått så länge. Kamremmen är bytt pga ålder förra sommaren och har gått smått otroliga 70 mil, så den får nog sitta kvar.

Ska dra hem bilen nästa vecka och proviantera lite delar, blir verkligen 'bonna-style' under bar himmel samtidigt som man rycker ur motorpaketet med timmerkranen (kan låta lite våldsamt, men med rätt man, eller snarare kvinna, vid kranen - min fru - så brukar det gå smidigare än med en motorlyft). Blå hallen bjuder dessutom på bra ljus.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av Göran W »

Låter som ett trevligt "familjeprojekt". :wink:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

ulfpet
20 bar
20 bar
Inlägg: 380
Blev medlem: 21 nov 2002, 11:56
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Sweden Västerbotten Burträsk

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av ulfpet »

jag bytte koppling på en 2,1 tdför ett halvår sedan. Jag tog ut drivpaketet, motorn fick sitta på plats.
Ulf

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2596
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av Snic »

Ang.Kopplingssats kolla med http://www.autofrance.se/ tror jag pyntade 1470:-inkl frakt till C5:an.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Användarvisningsbild
LeifHj
Guru
Guru
Inlägg: 6415
Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av LeifHj »

Kolla här:
64,20 englikanska pund + 15 i frakt.
Ca. 841:- SEK
http://www.ebay.com/itm/Citroen-Xm-1989 ... Sw0fhXjYyk
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.

Användarvisningsbild
Krassegränd
70 bar
70 bar
Inlägg: 1343
Blev medlem: 16 jan 2003, 18:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Halmstad/Gullbranna

Re: Fick en XM med växellådsproblem

Inlägg av Krassegränd »

Låter som ett bra fynd!

Grattis!
Jörgen
Jörgen
Mercedes SLK 200
Citroën SM

Skriv svar

Återgå till "XM - Motor och drivning"