Hur många flushar sin automatlåda?

C5 Serie III (2008-) - Motor och drivning
Användarvisningsbild
reuten
40 bar
40 bar
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 aug 2007, 20:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Borås

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av reuten »

doktorDiesel skrev:Kanske lite off topic men för er med Lexia/DiagBox: Vad står era oljeslitageräknare på?
Min har gått knappt 10000 mil sedan sista oljebytet med nollställning av räknare. När jag tittade på räknaren sist så tror jag den fortfarande stod på 0.
Det stod även 0 på min tills jag tog bort felkoderna på lådan. Efter det så var värdet högre. Kolla det först.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nu: C5 Tourer 200 HDi aut Exclusive -13
C4 Grand Picasso 1.6 HDi EGS Exclusive -11
Tidigare:
Peugeot 508 SW -12
C5 Comfort Tourer 138 HDi Aut -09
Berlingo Family 1.6 HDi man -07
C4 1.6 HDi FAP EGS -07

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av kvantskum »

Ca 185000 km på min 508 2,0 med AM6.
Nollade räknaren för ca 1000 mil sedan vid ett oljebyte i lådan.
Den kan stå å noll ett bra tag efter en reset, men sedan kommer den igång.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av kvantskum »

peterlan skrev:
10 okt 2017, 15:35
Det blev en helt annan bil efter det....tyvärr. Innan växlade den mjukt och fint, nu kastar den i växlarna både uppåt och neråt. Hoppas det går till sig när jag får köra ett tag. Skulle nog inte ha brytt mig om den här nollningnen. Ibland kanske man inte ska läsa för noga å Internet.. :?
Man ska inte nolla räknaren efter ett "deloljebyte", enligt Peugeot. Även jag gjorde det misstaget, och den började bete sig precis som din.
"Räknaren" tar hänsyn till slitaget på lameller, friktionskoefficent i olja mm, och anpassar växlingsförfarandet efter det.
Jag gör med jämna mellanrum en manuell reset av adaptiva växlingen och då börjar den att växla mjukt och fint igen, i några veckor.
Men då gör jag bara reseten igen. Tar bara 1 minut, så det är inte så jobbigt.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av Jonas B »

Hmm... ska alltså nån grej nollställas med hjälp av Lexian om man spolat lådan och bytt olja? Det kan man undra om Trans Mek gjorde häromdagen... Och vad händer om man inte nollställer vad det nu är? Någon som vet?
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

kvantskum
40 bar
40 bar
Inlägg: 634
Blev medlem: 20 sep 2011, 00:14
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Västerbotten

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av kvantskum »

Jonas B skrev:
11 okt 2017, 18:55
Hmm... ska alltså nån grej nollställas med hjälp av Lexian om man spolat lådan och bytt olja? Det kan man undra om Trans Mek gjorde häromdagen... Och vad händer om man inte nollställer vad det nu är? Någon som vet?
Det gör man själv. Instruktionen ska finnas här på forumet någonstans. Man nollställer bara adaptionen av växlingarna, d.v.s. den börjar då på nytt utröna vad du är för sorts förare, och anpassa växlingarna efter din körprofil. Något som dessa lådor är dåliga på.
Ex. Citroen C3 1,6 HDi 92hk -11. Renault Megane Tourer 110 hk DCi -15

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av Jonas B »

Tack.
Men...konstigt: jag hittade den här tråden om att flusha (DIY och lite amatörmässigt) en AM6-låda på en Volvo CX90. Bilden nedan är tagen från den tråden.
Bild
Om jag fattar engelskan rätt så kan det vara av intresse att återställa "The transmission fluid counter" för att undvika eventuella felaktiga signaler senare i livet. Går man till tråden och tittar på bilden ovanför bilden jag visar här så finns det också ett alternativ för att återställa adaptionen men att göra det nämns det inget om. hela tråden var en intressant läsning för övrigt med tanke på diskussionerna om man ska spola och byta olja eller inte och vilken olja man kan pytsa i om man inte längtar efter att pröjsa 900kr/liter.

Jag ska kolla med Trans Mek. Dom kan ha någon åsikt som är baserad på professionell verksamhet med växellådsrenoveringar och annan växelservice. Det blir väl då antagligen en uppfattning till att lägga i den stora högen av olika åsikter om hur man bör göra...
Senast redigerad av Jonas B den 13 okt 2017, 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av Jonas B »

Ursäkta, mitt inlägg här ovanför postades två gånger av misstag.

/Jonas - nybörjaren
Senast redigerad av Jonas B den 13 okt 2017, 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av M S »

Forumet som autoändrar ord så länkar/bilder inte fungerar. Länken fungerar om man byter tillbaka till litet c i c5.
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Jonas B
5 bar
5 bar
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 apr 2017, 19:42
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Göteborg

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av Jonas B »

Tack.
Jag fixade till en annan katalog och döpte om bilden så nu är den väl där.
Senast redigerad av Jonas B den 13 okt 2017, 20:32, redigerad totalt 1 gånger.
C5 204 HDi Tourer -14, HVO100 i tanken och Diagbox/Lexia på en gammal laptop

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av tursten »

Denna fråga om att flusha sin automatlåda verkar ha ett stort intresse. Själv så har jag ingen åsikt om detta.Däremot så kan jag förmedla de svar som jag fått av Citroen. När det gäller fabrikens anvisningar om byte av växellådsolja, så beror det på vilken växellåda som bilen har. När det gäller manuell låda, så är det 20.000mil eller tio år. När det gäller automat så får man skilja på "riktig" automat, och den elektriskt styrda växellådan (robot växellådan). Där ska oljebyte ske i robotlådan men inte i den vanliga automatlådan. En tidigare trådskrivare skrev att att detta skulle bero på att Citroen inte ville orsaka högre servicekostnader för de bilägare med riktig automatlåda ??? Jag har svårt att tänka mig att Citroen avråder från att få in ytterligare förtjänst när det gäller oljebyte i vanlig automat samtidigt som de rekommenderar oljebyte i andra växellådor.Att andra bilmärken rekommenderar oljebyten gäller troligen deras elektriskt styrda växellådor. Framförallt, så är det känt att bland annat VW haft mycket problem med deras DSG-lådor.
Självfallet så kan det inte skada att byta oljan även i en riktig automatlåda. Med detta så framför jag bara det Citroen sagt varje gång som jag frågat om ett oljebyte.

anjo
40 bar
40 bar
Inlägg: 600
Blev medlem: 03 dec 2010, 16:20
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Kalix

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av anjo »

Jag gjorde 2 st delbyten då jag köpte min 2,0 HDi -11 som då hade 14000 mil på mätaren.
Den olja som kom ut vid första bytet var rejält smutsig, inget jag skulle vilja ha i lådan ytterligare 20000 mil.
Vid andra bytet såg det betydligt bättre ut, fortfarande smutsig men ej lika mycket, nu har bilen gått ytterligare 8000 mil och det är hög tid för ett nytt byte, skall bli så fort jag får tid. Vid de två tidigare bytena använde jag originalolja men nu vid nästa kommer det att bli en annan
på grund av priset. Pratade med en verkstadskille på en Peugeot verkstad som sa att så länge bilen hade garanti bytte man med originalolja
men när garantin gått ut använde man en som uppfyllde klassningen men var betydligt billigare.
Kommer även att göra ett delbyte på min 2,2 HDi -14 så fort jag får tid ( ett fruktansvärt skruvande med två bilar). Den har gått 10000 mil
så det är hög tid, skulle egentligen gjorts redan.
Frågan om byte eller inte blev för min del klar när jag såg oljan som kom ut vid först bytet. Visst är det så att de flesta taxibilar
byter och om man vill ha kvar bilen till 40000-50000 mil så är det nog klokt.

Anders

tursten
40 bar
40 bar
Inlägg: 485
Blev medlem: 22 maj 2012, 22:48
Medlem i SCK?: Nej

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av tursten »

Hej!

När jag hörde med Citroen om eventuellt oljebyte i en "vanlig automatlåda" så gällde deras svar privat körd bil och inte taxi. Som jag förstått så ville inte VW (tidigare?) sälja bilar med DGS-lådor till taxiföretag. Detta beroende på ett ökat antal byten av dessa växellådor inom garantitiden. Med detta menar jag det det är stor skillnad på om en bil körs privat eller som taxi, och vilken växellåda bilen har.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17288
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Hur många flushar sin automatlåda?

Inlägg av Göran W »

Generellt sliter taxikörning MINDRE än privatåka då de i princip aldrig utsätts för kallstart. Att tillverkare byter olja på taxibilar beror på att de viktiga och ofta återkommande nybilskunder! Dra dina egna slutsatser. :evil:
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "C5 III - Motor och drivning"