Motor tänder inte, startar sedan och går fint
-
- 10 bar
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Hej!
Motorn måste dras relativt länge på starrtmotorn, därefter går den fint, tjuvstannar aldrig.
Enda förändringen jag tycks se är att ibland när den är varm, och har stått några minuter så får man dra den väldigt länge, efter en stund går den gradvis igång om jag stöttar med lite gas, går därefter helt rent.
Jag funderar i tankegångar som att bränsletrycksregulatorn, bränslepumpen eller något annat med bränslet strular.
Det är precis som att den inte får soppa, kan ju visserligen vara den ökända kamaxelgivaren, den tänkte jag byta oavsett. Men vad säger ni? Bilen körs dagligen så jag tror inte den har vatten i tanken eller något sånt, full tank eller nästan tom spelar ingen roll.
Enda jag kommer på sådär på rak arm, är att när den bluddrade och hade sig (det är åtgärdat) så sa min mekaniker att han hade snålställt den, så jag sa att ge den soppa istället tills jag rett ut misständningarna. Kan den möjligtvis "feta" ibland?
Någon sa att man kan kolla den inställningen med en multimätare själv, men jag vet inte hur.
Några inputs?
Motorn måste dras relativt länge på starrtmotorn, därefter går den fint, tjuvstannar aldrig.
Enda förändringen jag tycks se är att ibland när den är varm, och har stått några minuter så får man dra den väldigt länge, efter en stund går den gradvis igång om jag stöttar med lite gas, går därefter helt rent.
Jag funderar i tankegångar som att bränsletrycksregulatorn, bränslepumpen eller något annat med bränslet strular.
Det är precis som att den inte får soppa, kan ju visserligen vara den ökända kamaxelgivaren, den tänkte jag byta oavsett. Men vad säger ni? Bilen körs dagligen så jag tror inte den har vatten i tanken eller något sånt, full tank eller nästan tom spelar ingen roll.
Enda jag kommer på sådär på rak arm, är att när den bluddrade och hade sig (det är åtgärdat) så sa min mekaniker att han hade snålställt den, så jag sa att ge den soppa istället tills jag rett ut misständningarna. Kan den möjligtvis "feta" ibland?
Någon sa att man kan kolla den inställningen med en multimätare själv, men jag vet inte hur.
Några inputs?
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6415
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Vad är det för motor?kan ju visserligen vara den ökända kamaxelgivaren
Cx har, vad jag minns, ingen kamaxelgivare.
Jag tycker det verkar som du tappar bränsletrycket när bilen är avstängd, kanske en liten läcka på någon slang eller en otät backventil. (om det finns någon sådan) Som gör att du måste mata fram bensin innan bilen startar.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Nej, CX har inte kamaxelgivare men väl vevaxelgivare (en eller två beroende på årsmodell). Brukar dock fungera tvärs om dvs bra när den är kall men spökar när den blir varm.
Om det är 25-motor så sitter det en bränsletrycksregulator i högra änden på railen - ansluten till bränslereturen. Genom den kan bränslet läcka tillbaks till tanken. Det kan även ske genom pumpen eller genom läckande spridare.
Om det är 25-motor så sitter det en bränsletrycksregulator i högra änden på railen - ansluten till bränslereturen. Genom den kan bränslet läcka tillbaks till tanken. Det kan även ske genom pumpen eller genom läckande spridare.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- 10 bar
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Jo, just, den regulator är ju lätt att byta, och jag har för mig att det är en vanlig bosch-regulator så jag ska se om jag hittar namnet på den. Jag hade för mig att bränslepumpen ska starta någon sekund innan och bygga trycket men den är helt tyst.
-
- 10 bar
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Tyvärr verkar själva regulatorn vara svår att få tag på ny, den är dessutom dyr för att vara en vanlig tryckregulator, satt i vissa Ford sierra, scorpio och en BMW 7-serie med 268hk. Jag hittade bosch-numret och det var: 0 280 160 216
https://www.bildelarstore.se/bosch/regl ... yck-671336
Så med det numret hittade jag en begagnad regulator, på Bildelsbasen. normalpris begagnad var 250kr och för en ny 1400kr
sökning på bildelsbasen om någon fler behöver:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/% ... 160%20216/
(tyvärr tog jag den som såg fräschast ut)
https://www.bildelarstore.se/bosch/regl ... yck-671336
Så med det numret hittade jag en begagnad regulator, på Bildelsbasen. normalpris begagnad var 250kr och för en ny 1400kr
sökning på bildelsbasen om någon fler behöver:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/% ... 160%20216/
(tyvärr tog jag den som såg fräschast ut)
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6415
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Jag tror inte det är bränsletrycksregulatorn som är paj. När min bränsletrycksregulator (CX 25) pajade blev bilen väldigt svag och nästan okörbar. Då blir bränsletrycket mycket lågt hela tiden, nästan allt som pumpen kan pumpa rinner tillbaka till tanken.
När har du bytt tändstift senast?
När mina CX 25-or blivit sega att starta har det brukat visa sig att stiften blivit sotiga, eller fått för stort kontaktavstånd, för att jag inte bytt dom på väldigt, väldigt, länge .
Enkelt att åtgärda i vilket fall !
När har du bytt tändstift senast?
När mina CX 25-or blivit sega att starta har det brukat visa sig att stiften blivit sotiga, eller fått för stort kontaktavstånd, för att jag inte bytt dom på väldigt, väldigt, länge .
Enkelt att åtgärda i vilket fall !
Mickel
-
- 10 bar
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Jag bytte i somras, men den går kanonfint när den startat så jag tror inte att det är stiften, men givet att det är ju kanske värt att lyfta ett för att bedöma hur de ser ut. Men det kan ju vara ett fel på BT-regulatorn som gör att den tömmer slangen och låter bränsle rinna bakåt i ledningen?
Svårt att säga avd det är exakt, men en begagnad BT-regulator kostade 250kr och det är ju bra att ha en liggandes.
Men jag kan gott tro att det är något med bränslet.
Kan det vara en givarhistoria? Jag tänker att kanske det finns någon parameter som måste vara uppfylld för att den ska öppna spridarna?
Som sagt, enkel felbeskrivning, den tar tid på sig att starta, jag får dra länge på startmotorn. När den är varm och jag stängt av den, och försöker starta inom någon timme så är den nästan ännu djävligare och mitt knep är då att dra den 6-10 sek på startmotorn, vila några sekunder och vid andra försöket så duttar jag lite på gasen och då krypper den sakta igång tänder först lite sedan mer och mer och så startar den på momangen så att säga, tänder till på alla 4 och går klockrent. behöver inte stötta med gasen när den väl startat, och den tjuvstannar inte
Svårt att säga avd det är exakt, men en begagnad BT-regulator kostade 250kr och det är ju bra att ha en liggandes.
Men jag kan gott tro att det är något med bränslet.
Kan det vara en givarhistoria? Jag tänker att kanske det finns någon parameter som måste vara uppfylld för att den ska öppna spridarna?
Som sagt, enkel felbeskrivning, den tar tid på sig att starta, jag får dra länge på startmotorn. När den är varm och jag stängt av den, och försöker starta inom någon timme så är den nästan ännu djävligare och mitt knep är då att dra den 6-10 sek på startmotorn, vila några sekunder och vid andra försöket så duttar jag lite på gasen och då krypper den sakta igång tänder först lite sedan mer och mer och så startar den på momangen så att säga, tänder till på alla 4 och går klockrent. behöver inte stötta med gasen när den väl startat, och den tjuvstannar inte
-
- Guru
- Inlägg: 7768
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Ja, om han nu har "fet"-ställt den så kan stiften bli sotiga och då blir den precis så här svårstartad, men går bra sen. Därför tycker jag att du ska ta ur och kolla på tändstiften, även om de är bytta ganska nyss. Är bilen fetställd så blir de snabbt sotiga.
Mickel
-
- 10 bar
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Är det svårt att ställa ner den, det är en cx25 med katt, så det ska gå att mäta volt och justera, men jag hittar inga bilder på var ställskruven är
Ska först lyfta stift eventuellt byta BT-regulatorn bara att testa
Ska först lyfta stift eventuellt byta BT-regulatorn bara att testa
-
- 40 bar
- Inlägg: 676
- Blev medlem: 29 apr 2010, 08:55
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kiruna
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Ställskruven är på lmm en insex skruv. 7,2 volt med kylfläkt gående (varm motor) pendlande siffror om lamdasonden funkar som den ska. Kan kolla exakt imorgon på min dekal i motorhuven.
Citroen c6 3, 0 HDi 2012.citroen jumper td. cx gti 87 turbo. +snöskotrar motocross + cx 2200 pallas1977.cx tri 1989berline. ds1974 . Ford Explorer 1994. Ac-cat Alpha One 2019 inte plåtfjädrad.
-
- 10 bar
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 12 okt 2014, 21:07
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
Om du har möjlighet får du gärna ta ett foto var ställskruven sitter, det har funnits foton på peters garage, men med tiden har de försvunnit.
-
- LHS
- Inlägg: 17288
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Motor tänder inte, startar sedan och går fint
På 25-motorn är LMM en fyrkantig burk som sitter mellan insuget och luftrenaren i främre högra hörnet av motorrummet. Ställskruven sitter i ett hål i ena hörnet av denna burk.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.