Jag håller på att återställa elsystemet på min 67:a och då även montera tillbaka likströmsgeneratorn . Jag får dock inte ordning på laddningslampan. Som vanligt är det en hel "mickel" bakom instrumentpanelen och även på andra ställen . De de gamla färgmärkta kablarna är också svåra att tolka. Är det någon som har ett bra kopplingsschema för hur det ska se ut på en tidig padda?
Likströmsgenerator
-
- 20 bar
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
-
- 70 bar
- Inlägg: 940
- Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Säffle, Värmland, Sweden
Re: Likströmsgenerator
Det här kanske? 36 är laddningslampan. 11 och 12 Generator och laddrelä.Är det någon som har ett bra kopplingsschema
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JAAN
-
- 20 bar
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Likströmsgenerator
Tack Jan, det där är jättebra men det hjälper mig inte helt ändå eftersom kablarnas färgmärkning i vissa fall är väldigt svårtolkade och vissa kablar är också skarvade med missvisande eller ingen färgmärkning. Det jag behöver som komplement är ett principschema för hur kopplingen mellan generator, laddningsrelä, laddningslampa, (batteri) och ev. andra komponenter hänger ihop. Det som gör det svårt är att dom ritar ut kabelhärvorna istället för varje enskild kabel. Jag har hittat ett schema (basic diagram) för 71:or och framåt i reparationsmanualen men då är det ju växelströmsgenerator (det var tydligen då som Citroën insåg att man kan behöva veta hur de enskilda kablarna går ) Har även försökt googla men inte hittat något riktigt bra.
-
- 70 bar
- Inlägg: 940
- Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Säffle, Värmland, Sweden
Re: Likströmsgenerator
Inget under av tydlighet nej men något kan man få ut, delvis via en tabell som finns med:
Violett märkt kabel nummer 10 matar + från tändningslås till laddlampa
Röd märkt kabel 6 från andra polen av laddlampan ska gå till laddrelä pos "DYN".
Röd märkt kabel 5 från laddrelä pos "DYN" till generator. Borde väl vara fältlindningen...?
Det borde vara allt som har med laddlampan att göra.
Violett märkt kabel nummer 10 matar + från tändningslås till laddlampa
Röd märkt kabel 6 från andra polen av laddlampan ska gå till laddrelä pos "DYN".
Röd märkt kabel 5 från laddrelä pos "DYN" till generator. Borde väl vara fältlindningen...?
Det borde vara allt som har med laddlampan att göra.
JAAN
-
- 70 bar
- Inlägg: 940
- Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Säffle, Värmland, Sweden
Re: Likströmsgenerator
Klipper in tabellen också:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JAAN
-
- 40 bar
- Inlägg: 661
- Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Likströmsgenerator
Det går ju bara tre kablar från/till generatorn
enligt schemat nedan:
nr 3 går från generatorn till laddreläets EXC-bleck/kontakt
nr 4 går från generatorn till laddreläets jord
nr 5 går från generatorn till
a) laddreläets DYN bleck/kontakt
b) laddlampan på instrumentpanelen
Om laddlampan inte lyser är ju det första steget att kolla den separat och se att den den är hel (innehåller ju bara en glödtråd på 67:an). Nästa steg bör väl vara att kolla att lampan också är ansluten till tändningslåset och nyckeln är tillslagen (så det blir en krets). Om man är osäker på kabelhärvans status är det ju en enkel match att dra fyra nya kablar från generatorn (och en från lampan till tändningslåset).
EDIT imorrn ska jag försöka lägga upp en bild på en enkel kabeldetektor.
enligt schemat nedan:
nr 3 går från generatorn till laddreläets EXC-bleck/kontakt
nr 4 går från generatorn till laddreläets jord
nr 5 går från generatorn till
a) laddreläets DYN bleck/kontakt
b) laddlampan på instrumentpanelen
Om laddlampan inte lyser är ju det första steget att kolla den separat och se att den den är hel (innehåller ju bara en glödtråd på 67:an). Nästa steg bör väl vara att kolla att lampan också är ansluten till tändningslåset och nyckeln är tillslagen (så det blir en krets). Om man är osäker på kabelhärvans status är det ju en enkel match att dra fyra nya kablar från generatorn (och en från lampan till tändningslåset).
EDIT imorrn ska jag försöka lägga upp en bild på en enkel kabeldetektor.
-
- 20 bar
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Likströmsgenerator
Hej igen, schemat var ju mycket tydligare för 66:orna, för 67 har man bara R5 på alla tre ställena. Problemet är att jag inte hittar R5an bakom instrumentpanelen. Jag får väl göra som Mangrove skriver, dra en ny R5 (R6) från generatorn till laddningslampan. En annan sak, det är väl R5 mellan generator och laddningsrelä som ska vara grov, inte J3?
-
- 20 bar
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Lund
Re: Likströmsgenerator
Efter en hel del letande och funderande hittade jag felet, en avklippt kabel långt in bakom instrumentpanelen Nu är i varje fall detta löst. Härligt att se laddningslampan lysa igen och slockna när motorn startade. Ja, jag vet att jag är en idiot som envisas köra med DC men ska det vara original så ska det