Likströmsgenerator

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Likströmsgenerator

Inlägg av Xet »

Jag håller på att återställa elsystemet på min 67:a och då även montera tillbaka likströmsgeneratorn :roll: . Jag får dock inte ordning på laddningslampan. Som vanligt är det en hel "mickel" bakom instrumentpanelen och även på andra ställen :evil:. De de gamla färgmärkta kablarna är också svåra att tolka. Är det någon som har ett bra kopplingsschema för hur det ska se ut på en tidig padda?
:ds

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av Jan Andersson »

Är det någon som har ett bra kopplingsschema
Det här kanske?
Gammalt elschema.jpg
36 är laddningslampan. 11 och 12 Generator och laddrelä.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JAAN

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av Xet »

Tack Jan, det där är jättebra men det hjälper mig inte helt ändå eftersom kablarnas färgmärkning i vissa fall är väldigt svårtolkade och vissa kablar är också skarvade med missvisande eller ingen färgmärkning. Det jag behöver som komplement är ett principschema för hur kopplingen mellan generator, laddningsrelä, laddningslampa, (batteri) och ev. andra komponenter hänger ihop. Det som gör det svårt är att dom ritar ut kabelhärvorna istället för varje enskild kabel. Jag har hittat ett schema (basic diagram) för 71:or och framåt i reparationsmanualen men då är det ju växelströmsgenerator (det var tydligen då som Citroën insåg att man kan behöva veta hur de enskilda kablarna går :oops: ) Har även försökt googla men inte hittat något riktigt bra. :ds

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av Jan Andersson »

Inget under av tydlighet nej men något kan man få ut, delvis via en tabell som finns med:

Violett märkt kabel nummer 10 matar + från tändningslås till laddlampa
Röd märkt kabel 6 från andra polen av laddlampan ska gå till laddrelä pos "DYN".
Röd märkt kabel 5 från laddrelä pos "DYN" till generator. Borde väl vara fältlindningen...?

Det borde vara allt som har med laddlampan att göra.
JAAN

Jan Andersson
70 bar
70 bar
Inlägg: 940
Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Säffle, Värmland, Sweden

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av Jan Andersson »

Klipper in tabellen också:
kabeltabell.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JAAN

mangrove
40 bar
40 bar
Inlägg: 661
Blev medlem: 29 nov 2004, 00:36
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av mangrove »

Det går ju bara tre kablar från/till generatorn

Bild

enligt schemat nedan:

nr 3 går från generatorn till laddreläets EXC-bleck/kontakt
nr 4 går från generatorn till laddreläets jord
nr 5 går från generatorn till
a) laddreläets DYN bleck/kontakt
b) laddlampan på instrumentpanelen

Bild

Om laddlampan inte lyser är ju det första steget att kolla den separat och se att den den är hel (innehåller ju bara en glödtråd på 67:an). Nästa steg bör väl vara att kolla att lampan också är ansluten till tändningslåset och nyckeln är tillslagen (så det blir en krets). Om man är osäker på kabelhärvans status är det ju en enkel match att dra fyra nya kablar från generatorn (och en från lampan till tändningslåset).

EDIT imorrn ska jag försöka lägga upp en bild på en enkel kabeldetektor.

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av Xet »

Hej igen, schemat var ju mycket tydligare för 66:orna, för 67 har man bara R5 på alla tre ställena. Problemet är att jag inte hittar R5an bakom instrumentpanelen. Jag får väl göra som Mangrove skriver, dra en ny R5 (R6) från generatorn till laddningslampan. En annan sak, det är väl R5 mellan generator och laddningsrelä som ska vara grov, inte J3?
:ds

Xet
20 bar
20 bar
Inlägg: 318
Blev medlem: 20 okt 2003, 20:12
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Lund

Re: Likströmsgenerator

Inlägg av Xet »

Efter en hel del letande och funderande hittade jag felet, en avklippt kabel långt in bakom instrumentpanelen :evil: Nu är i varje fall detta löst. Härligt att se laddningslampan lysa igen och slockna när motorn startade. Ja, jag vet att jag är en idiot som envisas köra med DC men ska det vara original så ska det :wink:
:ds

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"