Bakbromsar

zopilote
5 bar
5 bar
Inlägg: 98
Blev medlem: 05 jul 2006, 09:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Norrköping

Bakbromsar

Inlägg av zopilote »

Idag var min nya Cactus 1,2/110 EAT6 -18 på verkstaden. Har vid flera tillfällen under vintern haft problem med att ett av bakhjulen varit låst efter längre stillestånd (över natten t.ex.). Jag har ibland behövt åka fram och tillbaka flera gånger innan bromsen släppt och bilen rullat som vanligt. Inte helt ok på en bil som gått 1300 mil och inte är ens ett år gammal...
På verkstaden hittade de något väldigt oroväckande: På vänster inre bromsbelägg hade hälften av friktionsmaterialet släppt i limningen och helt enkelt ramlat av. Höger inre bromsbelägg (det hjul som låst ibland) såg nästan smält ut och stora stycken av friktionsmaterialet saknades. Bilmekanikern visade bilder på det, men hade ingen förklaring. Oken kärvade inte alls enligt verkstaden. Nu har jag iallafall fått nya bromsbelägg med uppdaterat artikelnummer, och bromssköldar skall monteras bak enligt instruktioner från Citroen.

Göran W
LHS
LHS
Inlägg: 17303
Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Länghem, Sjuhärad

Re: Bakbromsar

Inlägg av Göran W »

Kan kanske handla om samma problem som tidiga C5 hade. Snöslask som fyller hjulet inuti och sedan fryser fast. Många C5-ägare tvingades hälla stora mängder varmvatten på hjulet för att lossa bromsverkan. Kanske kan det t.o.m. bryta sönder belägger om man tvingar runt hjulet? Att man monterar extra bromssköldar styrker väl den misstanken.
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.

Skriv svar

Återgå till "C4 - Cactus"