14 går dåligt kall

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

14 går dåligt kall

Inlägg av M S »

Hej.

Har hittills i vår kört 2 månader (ca 250 mil) med min BX 14 RE (80hk med Bosch monopoint injection) -89. Har sett att det i år brukar bli en litet vitt avgasmoln vid start, men har inte noterat att olja eller kylarvätskenivån har minskar så har inte tyckt det är så allvarligt, kanske ventiltätningarn?

För ett par dagar sedan har den börjat bli svårkörd kall. Är ca 2-3 sekunders fördröjning när man trycker på gasen, händer inget för att sedan accelerera som vanligt tills man släpper gasen för exempelvis en korsning eller växling. Då gäller det att trycka på gasen en stund innan man vill accelerera. Tycker även den ryker mer vid start. Går dock ok på tomgång.

Nyckeltricket gav felkoderna:
4.1 Crank angle sensor
5.2 Oxygene sensor system control
3.1 Wrong fuel/air mixture.

Nollade och körde 15 mil igår. Fick idag bara 4.1.

Tänkte jag skulle få fram citroëns artikelnummer på sensorn med hjälp av service.citroën, men får inte till det med VIN-numret. Har testat flera versioner av XBFG0000FG0204 och VF7XBFG0000FG0204 men får inte fram min bil. Har lyckats förr men verkar ha glömt bort hur man gör, bilen går ju sönder så sällan.

Är det samma givare som kallas TDC/ÖDP-givare? Kan det vara den som gör att bilen går dåligt kall eller bör jag beställa hem något mer när jag ändå är igång?
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: 14 går dåligt kall

Inlägg av Kattebilen »

Hej MS

Problemet med fejlkoderne er, at de fortæller kun hvilken komponent ECUen opfatter som fejlkilden eller som rapporterer om en fejl. Der er ikke nødvendigvis noget i vejen med den pågældende sensor eller aktivator. Det kan være meget tricky at fortolke og i værste fald kommer man til at bytte flere sensorer ud efter hinanden uden effekt, fordi fejlen ligger i en utæthed, mekanisk fejl el. lign. Hvis din bil går ujævnt får du fejl 4.1, fordi det virker som om din crank angle sensor (eller ganske rigtigt, TDCen) giver forkert signal - men det er jo fordi din motor går ujævnt og ikke nødvendigvis fordi din TDC er defekt.

Det kan selvfølgelig ikke udelukkes at din TDC sensor har fejl - men hvorfor så kun når motoren er kold? I mine ører lyder det, som om der er fejl på din kølevandstemperatursensor eller lufttemperartursensor. Jeg kender ikke 1.4 motoren så godt, men jeg går ud fra, at på den årgang må det være en TU3? Den første sensor sidder formentlig på termostathuset, den sidste på luftfilterkassen eller røret herfra til indsprøjtningen. Hvis en af disse sensorer - især kølevandstemperatursensoren - er defekt, tror bilen at motoren er varm hvis sensoren har 'lav indre modstand', nemlig 0 ohm, og dermed får den alt for mager blanding. Ligesom hvis du glemmer, at sætte choker på en kold bil med Karburator. Alternativt kan din tomgangsventil eller 'Idle speed control valve' have sat sig fast, så bilens tomgang ved kold motor bliver ustabil.

Du kan teste sensoren enten ved at måle på dens terminaler - eller ved at fjerne ledningen til sensoren og starte bilen kold, så burde den starte mere normalt idet ECUen kører på sit nødhjælpsprogram. Ventilen kan du høre give et klik, når den lukker, lige så snart du sætter tændingen på.

Martin
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: 14 går dåligt kall

Inlägg av M S »

Hej Martin.

Tack för ditt svar. Det stämmer att det är en TU3M motor, "KDZ" http://www.korridor.se/aryan/acadiane/E ... 589-18.pdf

Jag håller med om att det är märkligt att den går bra varm samt även kall när man tryckt ned gasen ett par sekunder ifall ÖDP-givaren är sönder.

Kylarvattentemperatursensorn fick jag felkod på för några år sedan. Fick då ett tomgångsvarv på uppskattningsvis 2500rpm, men som efter 5-10 minuter gick ned på det normala. Då köpte jag en ny kylarvattentemperatursensor men jag tror aldrig jag bytte den. Tomgången har alltid legat bra sedan denna incidenten och felkoden 1-4 (Coolant temperatur sensor) har inte kommit tillbaka.

Tycker att om blandningen är fel brukar motorerna gå dåligt under en längre tid. Nu är det bara ett par sekunder som det inte händer något på för att sedan accelerera som den ska. Jag har lite funderat om någon vaacumläcka eller dylikt skulle kunna orsaka detta problem?

Idag när jag körde bilen gick den ganska bra och något rökmoln såg jag inte till vid start. Får se hur den går imorgon, tycker problemet har varit mest påtagligt när man ska köra från jobbet och har icke Citroënfrälsta arbetskamrater runt sig.
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1310
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: 14 går dåligt kall

Inlägg av tomasojohansson »

Rent allmänt så går en monopoint inte lika rent som en direktinsprutad.
Det märks särskilt när den är kall.
Det är en billig enkel motor.
Ventilslamret är t ex svårt bli av med.
Men den går billigt på långkörning, runt 0.55.
Blandad körning med kallstarter blir lite sämre ekonomi,
just pga monopointen skulle jag tro.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: 14 går dåligt kall

Inlägg av Kattebilen »

Jeg tror jeg har misforstået dit spørgsmål måske; jeg opfattede det, som at den 'hugger' når du træder speederen ned ved kold motor? I det tilfælde vil jeg mene, at det godt kan være blandingen - ligesom når man gav for lidt choke i gamle dage. Og så villle jeg kigge efter, de steder jeg nævner først. Som sagt er det min oplevelse at fejlkodelæsning, selv på nye systemer, er ret kompliceret og ikke peger på defekten selv, men mere på den komponent der melder fejl. Herfra skal man så selv bruge symptomerne til at komme på fejlen. Det misforstår selv værkstederne ofte og så bytter de alle mulige sensorer ud uden virkning.

Hvis det kun er ganske kort, når du starter op og f.eks. kun hjem fra arbejde, så kunne det være et stik måske? Du kunne forsøgsvis sprøjte dine stik med elektronikrens, det kan gøre underværker.

Monopoint er måske ikke det optimale, men hold op hvor er det dejligt simpelt. Jeg har en DDZ motor (1.9 monopoint, Fenix 1B). Som jeg oplever det, er det det bedste fra karburator og indsprøjtningsverdenen, når det gælder vedligehold og driftsikkerhed. Og så er den uden koder og motorlampe - herligt! :)

Martin
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

M S
40 bar
40 bar
Inlägg: 742
Blev medlem: 29 sep 2009, 16:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Brännögård - Torup

Re: 14 går dåligt kall

Inlägg av M S »

Sedan jag startade tråden har har bilen envisats med att gå som den ska :shock: . Tänk om alla problem varit så här lätta att lösa, bara göra ett inlägg på Citroenakuten så löser det sig självt. Håller tummarna att den fortsatt kommer gå fint. Kanske var det någon smuts i bränslesystemet.

Jag var väldigt nära att få sopptorsk för 1,5 månad sedan men nu när bensinpriset har gått ned har den fått full tank igen!

Strax under 0,6 brukade bilen ta för mig när jag använde den för att ta mig mellan Göteborg och Ljungby (20 mil) om man låg runt 90 km/h. Idag har jag bara 3-3,5 mil till jobbet så då blir det kring 0,7 l/mil.
Citroën BX 14 RE -89 Bild
Mazda 323 GLX -94 Bild (vinterbil)
Qingqi QM 200gy -06 Bild
Parker 5O5 ~70

tomasojohansson
70 bar
70 bar
Inlägg: 1310
Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Skellefteå

Re: 14 går dåligt kall

Inlägg av tomasojohansson »

Min ZX 1,8 16v kan spöka när det är riktigt kallt ute.
Jag tänker mig att det är något mekaniskt som kärvar i insprutningssystemet.
Riktigt vad vet jag inte.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.

Skriv svar

Återgå till "BX - Motor och drivning"