Tungstartet når varm

Frågor angående SM, motor och drivning.
Skriv svar
padde
10 bar
10 bar
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jan 2015, 17:33
Medlem i SCK?: Nej

Tungstartet når varm

Inlägg av padde »

Hei

Min 3,0 aut med forgasser er tungstartet når den er varm. Mistenker at bensinen fordamper I forgasseren. Noen som har opplevd det samme og har en kur for sykdommen?

mvh
Vidar

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av soso »

Nu har jag inte en SM men på padda med Weber brukar man få hålla nere gasen i botten för att underlätta "varmstartning".

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av astro »

soso skrev:
27 maj 2019, 16:49
Nu har jag inte en SM men på padda med Weber brukar man få hålla nere gasen i botten för att underlätta "varmstartning".
Precis, tryck gaspedalen i bott långsamt för att magra ut blandningen, sen startar den efter några sekunder på starten.

tjipp, astro

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av Mickel »

Alla Citroëner med förgasare (SM, GS, CX, 2CV, AMI osv.) skall startas (enligt instruktionboken och även i praktiken) på detta sätt:

A. Kallstart: Full choke, ingen gas.

B. Varmstart: Ingen choke, full gas.

Enkel regel, eller hur?

För varmstarten gäller det att man EN ENDA GÅNG trampar gaspedalen ända ner i golvet och HÅLLER KVAR den där! Hela tiden! Även när startförsöket avbryts efter 10-15 sekunder (för att inte överhetta startmotorn - om man nu tror det kan hända). Håll kvar pedalen pressad mot golvet hela tiden (det är jättesvårt, så det kräver mycket självkontroll att inte lyfta högerfoten när man tar paus)! Gör sen ett nytt startförsök i minst 15-20 sekunder och motorn kommer att starta. Oavsett hur sur (bensindränkt) den varit.

Vanligast är att många "chansar" och "provar" med en massa lägen på choke och gaspedal vid både kallstart och varmstart. Och funkar det inte så ändrar man läget på ena eller båda och oftast så startar bilen till slut - och då tror man att man "gjort rätt". Men det har man inte. Man har haft tur! Bara tur!

Problem vid varmstart beror ALLTID på sur motor. Och löses ALLTID med ovanstående. Jag har varit med om att en GS behövde 30 sekunders malande på startmotorn med konstant fullt gaspådrag innan den hostade till och startade efter total nersurning efter massvis med felaktiga startförsök.


Enda problemet är att avgöra vilken av metoderna som är rätt när motorn är halvvarm, efter 30 - 60 minuters stopp. Prova då alltid först med metod B, eftersom den inte är "förstörande".
Mickel

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av astro »

Mickel skrev:
27 maj 2019, 23:23
Alla Citroëner med förgasare (SM, GS, CX, 2CV, AMI osv.) skall startas (enligt instruktionboken och även i praktiken) på detta sätt:

A. Kallstart: Full choke, ingen gas.


Här kan jag slänga in en liten brasklapp. SM´s 42 DCNF har inget chokespjäll utan bara en extra krets som tillför mer bensin. Därför är det ofta bättre vi temperaturer under nollan att använda en kombination av choke och lite duttande på gaspedalen (för att aktivera accpumparna) än att enbart använda choken. Accpumparna sprutar ner bensin medan choken på 42DCNF i princip bara häller ner bensin i cylindrarna.

tjipp, astro

padde
10 bar
10 bar
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jan 2015, 17:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av padde »

Kallstart er jeg enig: full choke og blipping på gasspedal. Det funker. Instuksjonboka er ikke entydig. Jeg forstår den slik at gassen ikke skal røres, men det funker ikke.
Varmstart med full gass hele tiden, var nytt for meg. Min instruksjonsbok sier faktisk det samme😂. Skulle lest den. Takk for tips!!

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av Mickel »

Det receptet gäller alla bilar. Det är lätt att få en varm motor sur. Och bästa (enda) sättet att torka ur en nersurad motor är metod B ovan.

På 70-talet (ja, jag är gammal :oops: ) skulle vi åka 12 skolkompisar till fjällen i tre bilar. Vi körde från Göteborg till Götenetrakten där vi stannade helt kort på en P-ficka för att konferera (lååååångt före mobiltelefonernas tid). När vi skulle iväg var det en av bilarna som vägrade starta. Eftersom det var minusgrader provade föraren både med och utan choke och kanske med många olika rörelser på gaspedalen. Inte ett liv :( .

Någon föreslog att vi skulle öppna huven för att se om vi kunde hitta något fel. Bilen hade ju nyss kört 20 mil med 4 pers utan problem.

Jag anade vad som var fel och satte mig på förarplatsen. Lugnt tryckte jag gaspedalen ner till golvet och höll den fast där. Såg till att choken var helt intryckt (en BMW 2002). Och så lät jag startmotorn mala på utan uppehåll. Efter 20 mycket långa sekunder sa den HOST HOST brrrrrrrrr och gick hur fint som helst.

- Vad gjorde du :shock: ??? sa de elva blivande civilingenjörerna unisont.

- Den har gått fint, den är varm, extra bensin kan ha pressats in av värmen i motorrumet, det kan bara vara ett fel: Den är sur. Överflödad av bensin, sa jag. (Jag sa inte att startförsöken hade förvärrat nersurningen)

Och så var det elva till ingenjörer som hade lärt sig något praktiskt.
Mickel

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av mads.lomholt »

Mickel skrev:
27 maj 2019, 23:23
Enda problemet är att avgöra vilken av metoderna som är rätt när motorn är halvvarm. Prova då alltid först med metod B, eftersom den inte är "förstörande".
Amen! Pedalen i bånn og klar til å hale litt i choke med en gang mølla snurrer. Ikke før!
Mest for å begrense turtall, lunken motor kan gå på åpent spjeld, men det trenger ikke gå rett til himmels..

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av Mickel »

mads.lomholt skrev:
28 maj 2019, 20:36
Mickel skrev:
27 maj 2019, 23:23
Enda problemet är att avgöra vilken av metoderna som är rätt när motorn är halvvarm. Prova då alltid först med metod B, eftersom den inte är "förstörande".
Amen! Pedalen i bånn og klar til å hale litt i choke med en gang mølla snurrer. Ikke før!
Mest for å begrense turtall, lunken motor kan gå på åpent spjeld, men det trenger ikke gå rett til himmels..

Min ryggmärg släpper gaspedalen när motorn startar 8) .
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7389
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av soso »

Mickel skrev:
27 maj 2019, 23:23
Alla Citroëner med förgasare (SM, GS, CX, 2CV, AMI osv.) skall startas (enligt instruktionboken och även i praktiken) på detta sätt:

A. Kallstart: Full choke, ingen gas.
Och har man en gammal mekanisk bränslepump som bakläcker lite vid stillestånd kan ett par tramp på gasen innan start underlätta själva starten då motorn ges en försup på det som finns i flottörhuset.

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av Mickel »

soso skrev:
29 maj 2019, 02:24
Mickel skrev:
27 maj 2019, 23:23
Alla Citroëner med förgasare (SM, GS, CX, 2CV, AMI osv.) skall startas (enligt instruktionboken och även i praktiken) på detta sätt:

A. Kallstart: Full choke, ingen gas.
Och har man en gammal mekanisk bränslepump som bakläcker lite vid stillestånd kan ett par tramp på gasen innan start underlätta själva starten då motorn ges en försup på det som finns i flottörhuset.

Stämmer. Det är en "snabbmetod" som funkar för att få fram bränsle. Och den som känner sin bil och vet hur den vill ha det kan ju göra så. T ex stämmer det, som någon skrev ovan, att SM gärna vill ha några "snapsar" med gasen trots full choke. Däremot är det många som ALLTID startar ALLA bilar på det viset: 2-3 "snapsar" med gasen. Ofta funkar det ju. Funkar det inte drar dom ut choken - och kanske "snapsar" lite till. Och plötsligt har dom fått motorn från att fått alldeles för mager blandning till att bli toksur istället.

Därför vill jag propagera för de två grundreglerna A och B ovan.
Mickel

padde
10 bar
10 bar
Inlägg: 183
Blev medlem: 03 jan 2015, 17:33
Medlem i SCK?: Nej

Re: Tungstartet når varm

Inlägg av padde »

Suksess!
Bra råd.👌

Skriv svar

Återgå till "SM - Motor och drivning"