Databas med 1042 olika Citroën-kulörer

Inlägg som inte handlar om någon speciell modell.
Användarvisningsbild
Jonas Hummelstrand
20 bar
20 bar
Inlägg: 337
Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Stockholm

Databas med 1042 olika Citroën-kulörer

Inlägg av Jonas Hummelstrand »

Originallänken fungerar inte längre. Med lite letande hittar jag denna variant, men den verkar inte längre hitta några Citroën-kulörer: https://coloronline.glasurit.com

Någon som har en bättre länk?
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil

nyktercitropat
Activa
Activa
Inlägg: 4011
Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Holmsund

Re: Databas med 1042 olika Citroën-kulörer

Inlägg av nyktercitropat »

broddstorp skrev:
26 jul 2016, 06:59
Ett till aber. Jag undrar om det finns något sätt att verkligen renovera äldre fälgar. De är ju sammansatta av två delar och ihopnitade. I skarven kommer ingen blästring i världen åt.
Nekropostar lite eftersom det är ett problem som kvarstår... Stålfälgar överlag drabbas av spaltrost, inte bara nitade - även modernare, svetsade fälgar har en tunn spalt mellan tallrik och bana som är precis lika oblästringsbar.

Det som ger bäst resultat är elektrolytisk rostomvandling som med fördel följs upp med en förzinkning. Även om spalterna är tunna så är de betydligt större än atomer...
Båda kan fixas hemma i garaget med enkel utrustning, dock bör man ha tillgång till en ugn för att torka och vätedriva fälgarna efter omvandlingen.

Syrabetning är enkelt och funkar också, men det skulle jag inte rekommendera för nitade fälgar eftersom det är negativt dimensionsändrande och kan orsaka lösa nitar = wobbliga fälgar. Syralösningar har också rätt hög ytspänning och kan vara verkningslösa i skrymslen samtidigt som svårigheter att neutralisera syran gör att framtida rost kan uppstå.

Skriv svar

Återgå till "Citroën - Allmänna frågor"