Originallänken fungerar inte längre. Med lite letande hittar jag denna variant, men den verkar inte längre hitta några Citroën-kulörer: https://coloronline.glasurit.com
Någon som har en bättre länk?
Databas med 1042 olika Citroën-kulörer
- Jonas Hummelstrand
- 20 bar
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 06 jun 2017, 16:44
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Stockholm
Databas med 1042 olika Citroën-kulörer
Citroën DS 21 BVH Pallas 1971, AC 088 Blanc Meije / Tissu Rouge, 11 300 mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
Garage-tråd
Instagram: DS-bilder och videos
Citroën 2CV AZAM 1963, AC 514 Vert Agave, ? mil
-
- Activa
- Inlägg: 4011
- Blev medlem: 25 mar 2018, 16:11
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Holmsund
Re: Databas med 1042 olika Citroën-kulörer
Nekropostar lite eftersom det är ett problem som kvarstår... Stålfälgar överlag drabbas av spaltrost, inte bara nitade - även modernare, svetsade fälgar har en tunn spalt mellan tallrik och bana som är precis lika oblästringsbar.broddstorp skrev: ↑26 jul 2016, 06:59Ett till aber. Jag undrar om det finns något sätt att verkligen renovera äldre fälgar. De är ju sammansatta av två delar och ihopnitade. I skarven kommer ingen blästring i världen åt.
Det som ger bäst resultat är elektrolytisk rostomvandling som med fördel följs upp med en förzinkning. Även om spalterna är tunna så är de betydligt större än atomer...
Båda kan fixas hemma i garaget med enkel utrustning, dock bör man ha tillgång till en ugn för att torka och vätedriva fälgarna efter omvandlingen.
Syrabetning är enkelt och funkar också, men det skulle jag inte rekommendera för nitade fälgar eftersom det är negativt dimensionsändrande och kan orsaka lösa nitar = wobbliga fälgar. Syralösningar har också rätt hög ytspänning och kan vara verkningslösa i skrymslen samtidigt som svårigheter att neutralisera syran gör att framtida rost kan uppstå.