Inte stå framför bilen när man kopplar i batteriet!

Kategoriregler
* En öppen bubblare-avdelning i anslutning där olika ämnen fritt diskuteras för att sedan
* lyftas över till den låsta delen när det dryftats klart.

Allt för att sätta fokus på t.ex. "hur man rätt pallar upp en bil", "hur man handhar airbags" etc etc

Förutsättningarna ska vara
1) Inte öppen för alla att skriva i
2) Moderator/Webmaster väljer ut och plockar bra inlägg
3) behöver inte vara "hela tråden" utan bara det absolut matnyttigaste
4) Kan t.o.m. vara inlägg citerade ur flera trådar som tillsammans bildar en helhet i ett visst ämne
5) ska vara kort/kärnfullt för att fokusera på ETT ämne
6) tydligt klargöra att det är Webmaster & Moderator som står för inläggen men att all kritik emottas med öppna armar
eh00jhd
10 bar
10 bar
Inlägg: 131
Blev medlem: 14 jul 2003, 19:07
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vänersborg

Inte stå framför bilen när man kopplar i batteriet!

Inlägg av eh00jhd »

Skulle koppla in batteriet på min dåvarande Lancia. Batteriets placering gjorde att jag hamnade framför bilen. Tändningen var av konstaterade jag. Så på med minuskabeln, varpå bilen tog ett skutt framåt....tack o lov hann jag inte få på polen ordentligt, så den hoppade av lika fort. Har du otur kan man säkerligen bli överkörd. Själv hoppade jag "bara" högt.

I mitt fall visade sig att kontaktstycket i tändningslåset tackat för sig.

Man kan ju såklart säkerställa att ingen växel ligger i innan man kopplar på batteriet också.
Jesper, fd. samlare av 70 o 80-talsleksaker (o lite andra pylar från samma era - har du något kul, hojta gärna till :-) samt en svaghet för udda bilar :D

Återgå till "Säkerhetsbubblare"