Citroën C5 V6 Automat -01
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Så var det gjort till slut, hjulinställning!
Efter byte av bärarmar med bussningar, spindelleder, stabilisatorstag, nya däck och genomgång av bromsar med handbromsvajrar så kände hon sig mogen...
Killen som gjorde inställningen var väldigt kunnig och extremt noggrann och gjorde inställningen i styrlederna i flera omgångar innan han var nöjd. Han justerade ner till 0,00° där det gick att göra! Ändå finns det toleranser som är tillåtna men han gjorde det så noggrannt som det bara gick.
Han tyckte att om han själv skulle lämna in bilen skulle han vilja ha det ordentligt gjort. Imponerande, det finns hopp om ungdomen!
Bilen känns mer som en normal Citroën och ratten står rakt dessutom när man kör rakt fram.
Den känns minst 11 år yngre nu. Visst finns det utrymme för förbättringar men nånstans måste det ha en gräns. Kanske att bussningar till krängningshämmaren skulle bytas
Det högra framhjulet har förmodligen fått sig en törn då den pekade ut en bit (0,73°) som man ser i första bilden när allt hade ställts rakt.
Första bilden innan justeringar.
Detta är toleransvärdena som finns i datorn.
Detta blev slutresultatet.
Misstänker att lagringarna i bakvagnen börjar bli slitna när man tittar på värdena.
Vänster - 1,41°
Efter byte av bärarmar med bussningar, spindelleder, stabilisatorstag, nya däck och genomgång av bromsar med handbromsvajrar så kände hon sig mogen...
Killen som gjorde inställningen var väldigt kunnig och extremt noggrann och gjorde inställningen i styrlederna i flera omgångar innan han var nöjd. Han justerade ner till 0,00° där det gick att göra! Ändå finns det toleranser som är tillåtna men han gjorde det så noggrannt som det bara gick.
Han tyckte att om han själv skulle lämna in bilen skulle han vilja ha det ordentligt gjort. Imponerande, det finns hopp om ungdomen!
Bilen känns mer som en normal Citroën och ratten står rakt dessutom när man kör rakt fram.
Den känns minst 11 år yngre nu. Visst finns det utrymme för förbättringar men nånstans måste det ha en gräns. Kanske att bussningar till krängningshämmaren skulle bytas
Det högra framhjulet har förmodligen fått sig en törn då den pekade ut en bit (0,73°) som man ser i första bilden när allt hade ställts rakt.
Första bilden innan justeringar.
Detta är toleransvärdena som finns i datorn.
Detta blev slutresultatet.
Misstänker att lagringarna i bakvagnen börjar bli slitna när man tittar på värdena.
Vänster - 1,41°
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5207
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Fast det där är nog fel värden, du har en bil med ES9!!
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Och en skillnad är väl också att V6:an har hastighetsberoende servo och då ska bilen vara igång/tändningen på vid inställning. Rätta mig om jag har fel här.
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Du menar alltså motorn ES9J4S
Är det mycket som skiljer då med hjulvinklar?
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Vad jag vet så startade han bilen nånstans mitt i justeringen men det var nog för att rätta till rattutslaget eller nåt.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- Rover_Micke
- Activa
- Inlägg: 5207
- Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Luleå
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
jag reagerade då det i skärmen ovan står UTOM ES9 DW12, dvs alla sedan utom V6 & 2.2HDI.hemisphere skrev: ↑02 sep 2020, 14:08Du menar alltså motorn ES9J4S
Är det mycket som skiljer då med hjulvinklar?
I servicebox görs dock ingen skillnad... se bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
De där förb** plaströren läcker trots att jag lagade efter bästa förmåga. Nåväl, det är bara att göra om i annat material.
Men rill råga på allt så verkar det pissa olja från några springor trots att jag tätade kamkåporna!
Nu börjar jag undra om det kommer från annat håll typ "våningen nedanför" där kamaxlarna bor...
Kan det vara något annat fel som gör att det läcker så hysteriskt?
Är det någon ide att börja skruva isär detta eller blir det skroten nästa?
Någon som har erfarenhet av att ha tätat i skarven mellan E och D "längre ner"?
"6" (Gul färg, kamkåpa)
"E" rödfärgad i skissen Kamhus?:
"D" (Grön färg, cylinder)
Men rill råga på allt så verkar det pissa olja från några springor trots att jag tätade kamkåporna!
Nu börjar jag undra om det kommer från annat håll typ "våningen nedanför" där kamaxlarna bor...
Kan det vara något annat fel som gör att det läcker så hysteriskt?
Är det någon ide att börja skruva isär detta eller blir det skroten nästa?
Någon som har erfarenhet av att ha tätat i skarven mellan E och D "längre ner"?
"6" (Gul färg, kamkåpa)
"E" rödfärgad i skissen Kamhus?:
"D" (Grön färg, cylinder)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av hemisphere den 05 sep 2020, 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Testat en flaska Omega 917 i motoroljan? Hjälper ju åtminstone om du har läckage på grund av stela gummipackningar någonstans.
- hemisphere
- Hydraktiv
- Inlägg: 2033
- Blev medlem: 05 dec 2009, 01:34
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Tranås kommun, Jönköpings län
Re: Citroën C5 V6 Automat -01
Nä, tror det pissar för mycket olja för att det ska vara tänkbart. Vid närmare inspektion ser packningen mellan block och kamhus(?) lite kluddig och ojämn ut. Men vad vet jag om det såg ut så från fabrik? Sedan senaste tankningen / reparationen har bilen gått drygt 30 mil och det ligger redan en tesked olja vid några tändstiftgropar plus lite obestämda små pölar lite här och var.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SCK9572
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP
░ Citroën C5 Tourer 2.0 HDiF Automat 136 hk = bruksbil
░ CX 25 GTi Automatique-86 = rullande renovering
░ Xantia-98b Break "Mademoiselle"= skrotad
░ RANS S-6S COYOTE II =90%
░ döpt en ost "Tivars Gryning" osmakad
░ Lexia=funkar igen
░ XM TURBO CT VSX -97 "Laleh"= Brunnit RIP
░ Citroën C5 V6 -01 Automatique "Grace II" Brunnit RIP