Fjäderpaket renovering

Allmänna frågor om 2CV, Dyane, Mehari, Ami6, Ami8 ....
Skriv svar
Emil Birdman
40 bar
40 bar
Inlägg: 747
Blev medlem: 13 sep 2003, 23:50
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sweden, Göteborg

Fjäderpaket renovering

Inlägg av Emil Birdman »

Hej!

Har precis kapat isär fjäderpaketen.
Upptäckte följande:
Ena "röret" bestod av 1st Lång fjäder & 1st Kort fjäder. Samt olika längder på "gängstängerna"
Andra "röret" bestod av 2st Korta fjädrar samt 2st korta "gängstänger"

Samt tillverkade nya rör i rostfritt..!
Något speciellt att tänka på?

Fett eller olja vid återmontage?

Teflon, funkar det som nya packningar?

Skall jag byta fjädrar? Hur vet man om dom har bra "fjäderkraft" kvar?

Bild
Bild
Citroën AMI 6 Berline 1967 Citroën XM break 97 2.0 16V

Hedene
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2058
Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Vålberg (nära Karlstad)

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av Hedene »

Snyggt :D :D :D

Teflon har ju väldigt låg friktion men dålig mekanisk hållbarhet. Nylon är väl ett bättre val?

/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av totteni »

Du skall i vilket fall inte fortsätta med att ha olika fjädrar på var sida, då har du från början en obalans i bilens fjädringsbeteende.

Fjäderpaketen sprutar man in tunn olja, LHM eller hydraulolja, t ex. Mest för att det inte skall rosta invändigt. Smörjs egentligen inte annars.
:sck :2cv

Emil Birdman
40 bar
40 bar
Inlägg: 747
Blev medlem: 13 sep 2003, 23:50
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sweden, Göteborg

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av Emil Birdman »

Hej, ok tack!
Så skall jag fixa en annan lång fjäder och stång.
Någon som har det liggandes?
135mm diameter kallas mina fjädringspaket. Ej samma som 2cv

Andra tips?
Kanske skall kolla Nylon istället för Teflon.
Tacksam för råd!
Citroën AMI 6 Berline 1967 Citroën XM break 97 2.0 16V

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av totteni »

Finns också att köpa nytillverkade från t ex DerFransoze, dock till rätt rejäla priser. Och sätter man i nytt bör det vara på båda sidor tyvärr.

https://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/ ... dertoepfe/
:sck :2cv

Emil Birdman
40 bar
40 bar
Inlägg: 747
Blev medlem: 13 sep 2003, 23:50
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sweden, Göteborg

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av Emil Birdman »

Hej,

Jag undrar om det finns ett lämpligt sätt att bedöma fjädrarnas skick? Förutom visuellt.
Dom är fina visuellt och ser väldigt rejäla ut. Ser outslitliga ut dimensionsmässigt om dom inte rostar...

Skall försöka få tag på 1 lång begagnad fjäder om mina fjädrar inte visar sig vara dåliga. Om någon nu vet hur man bedömer det... haha en kedja av beslut..
Spontant så känns det som en visuellt ok begagnad blir bra.
Citroën AMI 6 Berline 1967 Citroën XM break 97 2.0 16V

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av totteni »

En fjädervåg och en tumstock. Rigga upp så du kan dra med en viss kraft och mät så kan du i alla fall jämföra fjädrar så det blir någorlunda lika på båda sidor.
:sck :2cv

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av Mickel »

totteni skrev:
14 feb 2021, 23:04
dra med en viss kraft

Man kan klämma också. En vanlig badrumsvåg på golvet står stabilt och tål att klämmas på. Man kan ha något skydd emellan. Så testar jag tryckkraften i gasfjäderlyftare för bakluckor (som jag har många dåliga utav :roll: ).
Mickel

Användarvisningsbild
totteni
Activa
Activa
Inlägg: 5768
Blev medlem: 30 jul 2010, 01:46
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Venestad, Skåne

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av totteni »

Javisst!
:sck :2cv

Emil Birdman
40 bar
40 bar
Inlägg: 747
Blev medlem: 13 sep 2003, 23:50
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sweden, Göteborg

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av Emil Birdman »

Hej, ok det går alltså med ganska enkla medel testa mina fjädrar. Men finns det referensvärden att mäta mot?
Inom vilka toleranser är ok etc..?

Uppstår det utmattning av fjäderkraften på dessa generellt?...
Citroën AMI 6 Berline 1967 Citroën XM break 97 2.0 16V

Emil Birdman
40 bar
40 bar
Inlägg: 747
Blev medlem: 13 sep 2003, 23:50
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sweden, Göteborg

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av Emil Birdman »

Hej, jag har nu fått tag i ett fjäderpaket som hade en lång fjäder i sig.

Jag kommer att rengöra allt grundligt, samt svarva nya packningsytor från en slittålig plast.
Därefter återmontera i mina nya rostfria rörhylsor.

Plockar ihop det visuellt bästa, fettar in allt med nytt fett & låter bilen utföra testningen på fjädrarna framöver.

Håller tummarna.
Ännu ett moment snart avklarat.
Citroën AMI 6 Berline 1967 Citroën XM break 97 2.0 16V

attraction
Activa
Activa
Inlägg: 5436
Blev medlem: 15 aug 2008, 15:32
Medlem i SCK?: Ja

Re: Fjäderpaket renovering

Inlägg av attraction »

För många många år sedan köpte jag nya kompletta fjäderpaket från Autoartikkeli i Helsingfors.
De var kompletta med glidhylsor med muttrar, gummikonor med brickor samt "öglor".
Vet inte om Autoartikkeli finns kvar - men kvar hos mig finns deras reservdelskataloger(någonstans). :wink:
Helt o t kan jag berätta att drivaxlarnas knutkors för cirka 40 år sedan kostade ungefär en tiondel av vad Automobiles Citroen tog betalt.
Ändå var Autoartikkelis knutkors försedda med smörjnipplar, vilket inte Citroens originalknutkors var.

För att försäkra dig om att fjädrarna är ok bör du sätta upp framfjädrarna för sig och bakfjädrarna för sig och därefter kolla att de vid kompression deformeras lika mycket.
Jag svetsade ihop en stabil ram som fjädrarna + en pelar-/flaskdomkraft kan placeras i.
Därefter pumpade jag ihop fjädrarna och mätte så att de komprimerades lika mycket.
Kan skilja på fjädrar trots lika längd och samma tråddiameter.
Citroen - bilen som gjort män till mekaniker sedan 1918. Nu med Xantia.
Dom som säger att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig ägt en 2CV.
Endera gillar du 2CV - eller så har du fel. 8)

Skriv svar

Återgå till "A-modeller - Allmänna frågor"