Rotationsriktning HY-motorn?
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Och om ni tycker detta var lite snurrigt, ska ni läsa den senaste Autogënial (nr 301) där man använder hela sex A4-sidor till att i text och bild förklara hur Citroëns motorer snurrar. Och varför.
Helt underbart!
Spara det numret! Det kommer att bli ett referensobjekt i denna fråga!
Helt underbart!
Spara det numret! Det kommer att bli ett referensobjekt i denna fråga!
Mickel
-
- 70 bar
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 10 sep 2014, 14:39
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Skellefteå
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
För att göra saken än mer obegriplig så har är var fjärde person svårigheter att skilja på vänster och höger.
Men jag skulle bli förvånad om det fanns en bil med startvev som vevas "baklänges", moturs.
Men jag skulle bli förvånad om det fanns en bil med startvev som vevas "baklänges", moturs.
Vive la France, Vive la differance
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
ID19-69, ID20-71, GS Break-72, GSA-81, 2CVDyane-81, ZX1,4 Bretagne Break -95, ZX1,8 16v-97 Break.
- Gelgamesh
- Activa
- Inlägg: 3234
- Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Mjöbäck
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Det är ganska enkelt.
NEJ du kan inte bygga en "HY 21 ie" (DS-motor)
JA du kan bygga en "HY GTI Turbo2" (CX-motor)
Och innan någon vitsig rackare skall leka duktig så menar jag förstås "kan" som relativt sett att brukaren föredrar att ha fler växlar framåt än bakåt.
NEJ du kan inte bygga en "HY 21 ie" (DS-motor)
JA du kan bygga en "HY GTI Turbo2" (CX-motor)
Och innan någon vitsig rackare skall leka duktig så menar jag förstås "kan" som relativt sett att brukaren föredrar att ha fler växlar framåt än bakåt.
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Naturligtvis kommer någon att motbevisa mig men: Motorn borde gå att köra "på fel håll" om man ställer om tändningen från FÖDP till EÖDP (vilket då blir FÖDP när den går på andra hållet). Kräver iofs en startmotor som går på "fel håll".
Jaja, jag inser att kamaxelns kanske inte har liksidig geometri och fördelaren kanske inte jobbar optimalt men......
Jaja, jag inser att kamaxelns kanske inte har liksidig geometri och fördelaren kanske inte jobbar optimalt men......
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Borde det inte räcka med att byta kamaxel och startmotor till en som går åt "rätt" håll?
På en stötstångsmotor är det väl inget annat som skiljer?
Jag hade en gång en Simca 1200 S Coupé med svansmotor, på den bytte jag startmotor, tog en från en vanlig 1100motor. Gissa vad som hände, jag hade ju inte en aning om att svansmotorn roterade åt "fel" håll. Så fort motorn tände till så blev det tvärstopp när den ville byta rotationsriktning.
A propos folk som bygger trikar med drivlina från Vw käfer, brukar inte de få vända på kronhjulet i diffen om de vill ha fartvinden i ansiktet?
//Leif
På en stötstångsmotor är det väl inget annat som skiljer?
Jag hade en gång en Simca 1200 S Coupé med svansmotor, på den bytte jag startmotor, tog en från en vanlig 1100motor. Gissa vad som hände, jag hade ju inte en aning om att svansmotorn roterade åt "fel" håll. Så fort motorn tände till så blev det tvärstopp när den ville byta rotationsriktning.
A propos folk som bygger trikar med drivlina från Vw käfer, brukar inte de få vända på kronhjulet i diffen om de vill ha fartvinden i ansiktet?
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Långt OT men det var inte ovanligt att stora farygsmotorer inte hade backslag utan man försköt kamaxeln till en ny uppsättning nockar beroende på vilken riktning motorn skulle rotera i.
Nackdelen var förstås att det tog en stund att slå full back
Simca byggde för övrigt en U-8 motor som experiment till Bagheera där man satte en högerroterande bredvid en vänsterroterande motor och fick då en 8 cylindrig motor på 2,4 l. Projektet föll på en rad detaljer bl.a bränsleförbrukningen som blev väldigt hög.
https://www.carsguide.com.au/oversteer/ ... tion-63408
Sen finns det en liten detalj som på vissa motorer kan ha betydelse och det är att kolvbulten inte alltid sitter i mitten av kolven utan lite förskjuten i sidled för att kompensera för kolvens tendens att vicka eftersom vevstaken lutar och kraftriktingen därmed inte blir rakt ner under arbetstakten. Många struntar i detta och sätter kolvbulten i mitten ändå.
/Stig
Nackdelen var förstås att det tog en stund att slå full back
Simca byggde för övrigt en U-8 motor som experiment till Bagheera där man satte en högerroterande bredvid en vänsterroterande motor och fick då en 8 cylindrig motor på 2,4 l. Projektet föll på en rad detaljer bl.a bränsleförbrukningen som blev väldigt hög.
https://www.carsguide.com.au/oversteer/ ... tion-63408
Sen finns det en liten detalj som på vissa motorer kan ha betydelse och det är att kolvbulten inte alltid sitter i mitten av kolven utan lite förskjuten i sidled för att kompensera för kolvens tendens att vicka eftersom vevstaken lutar och kraftriktingen därmed inte blir rakt ner under arbetstakten. Många struntar i detta och sätter kolvbulten i mitten ändå.
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
-
- 70 bar
- Inlägg: 940
- Blev medlem: 14 nov 2002, 13:02
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Säffle, Värmland, Sweden
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Mopeder går lätt att vända riktning på.
En kompis hade en treväxlad Crescent -62 med Sachsmotor som gick fortast i gänget. Det var vi förstås avundsjuka på.
Vad göra? Jo, när han för en kort stund parkerat den och gått iväg en bit (motorn var alltså varm) hjälptes vi andra åt att rulla den baklänges och släppte kopplingen och - den startade baklänges, till vår stora lycka.
Vi andra startade våra moppar och stod klara att åka iväg. Kompisen var förvånad att hans moped var igång, men satte sig på för att åka iväg. Vi andra körde iväg samtidigt, men kollade noga på honom när han fick styret i magen !
Värre än så blev det inte, som tur var. Skrik och svordomar blandades med fem skratt .
Sen dess har jag nog inte gjort något busstreck - tror jag .
En kompis hade en treväxlad Crescent -62 med Sachsmotor som gick fortast i gänget. Det var vi förstås avundsjuka på.
Vad göra? Jo, när han för en kort stund parkerat den och gått iväg en bit (motorn var alltså varm) hjälptes vi andra åt att rulla den baklänges och släppte kopplingen och - den startade baklänges, till vår stora lycka.
Vi andra startade våra moppar och stod klara att åka iväg. Kompisen var förvånad att hans moped var igång, men satte sig på för att åka iväg. Vi andra körde iväg samtidigt, men kollade noga på honom när han fick styret i magen !
Värre än så blev det inte, som tur var. Skrik och svordomar blandades med fem skratt .
Sen dess har jag nog inte gjort något busstreck - tror jag .
Mickel
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
I den grå forntiden hade jag en SAAB 2 takt. Visste inte att den var lätt trimmad när jag köpte den.
Redan på väg från bilfirman stannade motorn vid ett rödljus. Den startade lätt igen, i med ettan, men
döm om min förvåning när bilen stack iväg bakåt. Som tur var stod ingen bakom, snart lärde jag mig att alltid
testa lite försiktigt åt vilket håll den hade tänkt ge sig iväg, efter återstart av motorn.
Man hade tydligen ställt tändningen så att den tände när kolven var i sitt absoluta toppläge, det var en
del av den tidens trimningsmetoder för 2-taktare.
Fördelen, inser jag nu, var att man inte behövde fundera på rotationsriktning för den motorn.
Redan på väg från bilfirman stannade motorn vid ett rödljus. Den startade lätt igen, i med ettan, men
döm om min förvåning när bilen stack iväg bakåt. Som tur var stod ingen bakom, snart lärde jag mig att alltid
testa lite försiktigt åt vilket håll den hade tänkt ge sig iväg, efter återstart av motorn.
Man hade tydligen ställt tändningen så att den tände när kolven var i sitt absoluta toppläge, det var en
del av den tidens trimningsmetoder för 2-taktare.
Fördelen, inser jag nu, var att man inte behövde fundera på rotationsriktning för den motorn.
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Jag körde "schas" en period när jag gick på gymnasiet, med en trehjulig flakmoppe, också Sachs.
Vid ett tillfälle hade jag kört fram mot en port (hål i väggen) för att lasta, moppen stod och gick och när jag skulle köra därifrån hade den vänt rotationsriktning självmant så det var bara att backa ut och fortsätta. Jag minns inte om jag fick starta om den för att den skulle gå åt rätt håll igen, men förmodligen. Det lyckades aldrig någon mer gång.
//Leif
Vid ett tillfälle hade jag kört fram mot en port (hål i väggen) för att lasta, moppen stod och gick och när jag skulle köra därifrån hade den vänt rotationsriktning självmant så det var bara att backa ut och fortsätta. Jag minns inte om jag fick starta om den för att den skulle gå åt rätt håll igen, men förmodligen. Det lyckades aldrig någon mer gång.
//Leif
Vadå jag dyster?
Audi A6 3,0 TDI 2011.
Audi A6 3,0 TDI 2011.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2058
- Blev medlem: 03 jun 2013, 20:26
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Vålberg (nära Karlstad)
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Startmotor, generator och vattenpump bör nog också bytasJan Andersson skrev: ↑26 apr 2021, 11:21Lär väl bli dåligt med oljetryck om pumpen går åt fel håll?
Den varianten hade jag aldrig hört talas om tidigare. Hur skulle så sen tändning kunna öka effekten?
Annars var det ju som att trimma en moppe. Förstora insugskanalerna, större förgasare, högre kompression och anpassat avgassystem.
Gick ju t.o.m att vinna Monte Carlo Rallyt med
/Stig
Activa V6 -00 (såld och saknad) , CX Prestige Turbo 2 -87
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 2610
- Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Nyköping
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
"Annars var det ju som att trimma en moppe. Förstora insugskanalerna, större förgasare, högre kompression och anpassat avgassystem".Icke att förglömma-jackad kolv.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Härlig story !
Men jag tror att dom snarare hade ställt tändningen "högre", dvs tidigare än föreskrivet. För att blandningen ska hinna brinna färdigt lagom mycket för att ge maximal effekt ska gnistan komma lite innan kolven är i topp. Då hinner brandfronten komma så långt att kolven pressas neråt på effektivaste sätt under expansionsfasen. Normalt kanske tändningen ska vara ställd så att gnistan kommer 10 grader före övre dödläget, men om man ställer tändningen t ex 12 grader före övre dödläget, så ökar effekten vid höga varv men man får sämre effekt vid låga varv (på grund av att brandgasens expansion kommer så tidigt att kolven bromsas lite innan kolven kommit längst upp).
En annan effekt med tidigare tändpunkt (missvisande kallat högre tändning) är att motorn har lättare att starta baklänges (eller vända, som på packmoppen ovan).
Den ska tända före högsta läge, men "högre" tändning gör att den tänder ännu längre bort från högsta läge !
Man borde alltså inte tala om "hög" tändning, utan om tidig eller sen tändning. Men det gör man inte. Därför blir det så förvirrande !
Mickel
-
- 40 bar
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 27 dec 2013, 14:27
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Enköping
Re: Rotationsriktning HY-motorn?
Naturligtvis är det som du skriver, Mickel.
Jag kontaktade förra ägaren av SAAB:en så småningom, han beskrev hur han trimmat motorn, förutom div. bearbetning av kolvar o portar, sade han sig ha ställt tändningen i 0-läge. Jag tänkte inte mer på det, en kompis sa, när jag klagade på att jag inte visste åt vilket håll bilen tänkte fara iväg
"Du ska vara glad att den där bil-j----n går åt något håll, alls." Min karriär som SAAB-ägare blev ytterst kort.
Tänkvärt, också, det du skriver o högre och lägre tändning, naturligtvis borde det heta tidigare och senare. Nästan lika förvirrande som vissa Citroen-motorers rotationsriktning?
Jag kontaktade förra ägaren av SAAB:en så småningom, han beskrev hur han trimmat motorn, förutom div. bearbetning av kolvar o portar, sade han sig ha ställt tändningen i 0-läge. Jag tänkte inte mer på det, en kompis sa, när jag klagade på att jag inte visste åt vilket håll bilen tänkte fara iväg
"Du ska vara glad att den där bil-j----n går åt något håll, alls." Min karriär som SAAB-ägare blev ytterst kort.
Tänkvärt, också, det du skriver o högre och lägre tändning, naturligtvis borde det heta tidigare och senare. Nästan lika förvirrande som vissa Citroen-motorers rotationsriktning?