Drivaksel/drivaxel

Inlägg angående Motor, koppling, drivaxlar etc.
Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Drivaksel/drivaxel

Inlägg av Kattebilen »

Det synes, at være vældig svært at finde drivaksler til biler med ABS, hvorimod markedet svømmer/simmar i drivaksler til biler uden. Er der en reel forskel eller er det et spørgsmål/fråga om der er ABS ring monteret eller ej? Og kan man selv bare montere ringen på drivakslen?

Martin
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Drivaksel/drivaxel

Inlägg av senmathal »

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... h&_sacat=0

Tidigare var det ungefär samma pris på den långa och korta axeln men nu har tyvärr den långa axeln blivit väldigt mycket dyrare. Ibland listas axlar till BX med ABS med färre antal tänder men det ska vara 90 tänder. ALLTID till BX.

Är det den yttre knuten som är väck på den långa axeln borde den rimligen gå att byta separat. Har själv köpt axel från J&R. Dom har väl fungerat tillfredställande även om damasken pajade lite väl snabbt på den ena.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Drivaksel/drivaxel

Inlägg av Kattebilen »

Tack, Mats! Jeg har set den lange axel billigere :) Men hvad er forskellen på aksler til biler med/uden ABS - er det kun ABS tandringen - eller der der noget andet der er anderledes/annnorlunda? Heldigvis er der ikke noget problem endnu, og BX akslerne virker også mere 'solide' end akslerne til den Peugeot 306 jeg havde engang. Men det er klart, det tynder ud i nye dele til en BX fra 1990.
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4624
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Drivaksel/drivaxel

Inlägg av senmathal »

Ja vet inte riktigt vad det är för skillnad förutom tandringen men jag har aldrig hört talas om att man kan sätta dit en ring på en som inte från början är avsedd för ABS. Sedan finns det drivknutar som har tandringar som inte går att ta bort och byta. Jag försökte nämligen ta bort en sådan innan jag insåg att tänderna var infrästa i själva drivknuten. Jag har även varit med om att köpa en lös ring till en BX med ABS men som inte passade på drivknuten som satt på bilen.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Användarvisningsbild
Kattebilen
20 bar
20 bar
Inlägg: 213
Blev medlem: 23 feb 2015, 15:35
Medlem i SCK?: Nej
Ort: København, Danmark

Re: Drivaksel/drivaxel

Inlägg av Kattebilen »

OK, tack Mats!
Citroën C5 Weekend 2.0, EW10A (2005); Citroën BX 19 TZI, DDZ (1990)

Skriv svar

Återgå till "BX - Motor och drivning"