Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

C6 - Motor och drivning
akilles
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 nov 2002, 23:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sjuntorp

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av akilles »

Jodå, jag lyckades med hjälp av en inspektionskamera, leta fram nolläget på motorn, via hålet i svänghjulet. Det visade sig att det inte var samma som tdc, på motorn. Ställde in den enligt urtaget i svänghjulet, provade att starta och den tände faktiskt till, gick lite illa så jag stängde av direkt, eftersom den var tom på kylvätska. Fyllde på allt och provade igen, hände ingenting. Startmotorn malde på, men inget hände. Plockade därefter ur spridarna på främre cylinderbanken och kollade kompressionen. Fick resultatet att det var ungefär 2 bar i en av cylindrarna, dom andra två gav inget utslag alls. Har ännu ingen aning om hur det ser ut i motorn. Tänkte som så att det blir en 👿 massa jobb att plocka ur och demontera + att det kommer att behöva köpas nya ventiler, packningar, och sen vet jag ju inte hur kolvarna ser ut heller. Läget nu är så att jag har en utbytesmotor stående i garaget, som fanns i Örebro. Samma årsmodell, ungefär samma miltal. Funderade lite på en 3,0 som också fanns på bildelsbasen, men jag har ingen aning om ifall den är bara att plugga in. Så just nu står jag inför ett motorbyte. Ska bara byta längsgående bromsrör på min C5:a först. Just nu känns det ungefär lika besvärligt som ett motorbyte på C6:an. Helvete vad trångt det är att komma åt kopplingarna. Tur iallafall att man är nybliven pensionär, och allt kan ta den tid det tar.

datmbn
40 bar
40 bar
Inlägg: 440
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av datmbn »

Vad synd för dig !! men tur i oturen att du har en annan motor att byta till.
Då kan du ju passa på att Byta rem och kolla de svåråtkomliga egr ventiler samt byta några svåra plastkrökar till kylvatten som brukar gå sönder
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se

akilles
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 nov 2002, 23:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sjuntorp

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av akilles »

Känns som att det är en bra idé, att kolla sånt, eftersom det nu är vansinnigt mycket lättare att se allt, jämfört med motorn på plats i bilen. För övrigt får jag önska dig och alla andra citronister på forumet, en god fortsättning och ett Gott nytt år.

akilles
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 nov 2002, 23:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sjuntorp

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av akilles »

Just nu känner det fruktansvärt bra. Bytt motor, alla kontakter i elsystemet passade, startade upp den i måndags, besiktigade i tisdags. Det enda som kan bli bättre än att sväva runt i, C6:an, är väl då en riktig rundtur på min Honda Blackbird
.

Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5209
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av Rover_Micke »

akilles skrev:
28 mar 2022, 15:12
Just nu känner det fruktansvärt bra. Bytt motor, alla kontakter i elsystemet passade, startade upp den i måndags, besiktigade i tisdags. Det enda som kan bli bättre än att sväva runt i, C6:an, är väl då en riktig rundtur på min Honda Blackbird
.
Grattis!
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

akilles
10 bar
10 bar
Inlägg: 117
Blev medlem: 15 nov 2002, 23:14
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Sjuntorp

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av akilles »

Tack så mycket. Känner mig faktiskt riktigt nöjd med mig själv, nu när utbytesmotorm är på plats och allt funkar. Fy fan va gott om plats det absolut inte var.

datmbn
40 bar
40 bar
Inlägg: 440
Blev medlem: 30 aug 2004, 10:49
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Motala

Re: Kamremsbyte 3.0 HDi pågår…

Inlägg av datmbn »

Grattis vad roligt att höra att det blev bra till sist
Bilar Hyundai Ioniq electrik 2018, Hyundai Santa Fe 2,4 2002
https://bossbilbat.se

Skriv svar

Återgå till "C6 - Motor och drivning"