Diravi damask/läckage.

Inlägg angående fjärdring, bromsar och styrning.
Användarvisningsbild
Gelgamesh
Activa
Activa
Inlägg: 3234
Blev medlem: 12 nov 2002, 01:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Mjöbäck

Diravi damask/läckage.

Inlägg av Gelgamesh »

Har upptäckt läckage på höger sida där styrväxeln tar slut. Dessutom har damasken lossnat från styrväxeln där. Är det tänkt att vara helt tätt där kolv/styrstag kommer ur styrväxeln, eller är det klassiskt "tillåtet läckage" där? Om inte, vad snackar vi om för jobb för att täta? Finns ens grejer att få tag på? Går det att göra på plats utan att riva halva bilen?

Läcker inget nämnvärt vid tomgång och rakt fram-läge. Men jag noterade en liten pöl efter fickparkering.

Antar att styrväxeln är samma på alla men detta är en V6.24 -92
Bilar är alldeles för roligt för att ta på fullt allvar - Mikael Stierna

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Diravi damask/läckage.

Inlägg av soso »

På CX är inte damasken är designad för att vara pott-tät åtminstone.

Prova i första hand att köra en Omegakur enligt konstens alla regler. Har läst om något hopplöst fall på CX där en ny damask med fastvulkad returslang som kopplas till resterande returnät blev lösningen.

Men som sagt, Omega 917 är beprövat för att fräscha ipp hårda gummitätningar i DIRAVI:n.

mads.lomholt
40 bar
40 bar
Inlägg: 516
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:47
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Oslo / Kongsberg, Nårge
Kontakt:

Re: Diravi damask/läckage.

Inlägg av mads.lomholt »

Styrservotätning fra Biltema funker. Det reparerer ikke noe, men kan hjelpe.

Det er returslanger på enden av stempel: et lite "hus" med o-ring i enden og vinyl-slange opp i LHM-tanken. Den o-ringen er sikkert like gammel som bilen :)

Skriv svar

Återgå till "XM - Hydraulik"