Suspension faulty

Inlägg om bromsar, styrning och fjädring på C6.
Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Suspension faulty

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Nja, det går sådär just nu.

Hade bilen på verkstad för en månad sedan och teknikern spräckte behållaren...
Han monterade då en behållare från C5 (?!)
Nu har jag problem med att maxisäkringen går titt som tätt.

Dags att ringa in problemet.
Är det behållaren från C5 som ställer till det? kan man montera en sådan på en C6?
Kan detta problem uppstå om det finns för mycket LDS i behållaren? Tycker att det ser väldigt mycket ut just nu.

Om inte har jag fått indikationer på att det kan vara pumpens motor och vad jag förstå extremt dyrt att byta.

Andra tips?

Börjar ledsna på den här bilen nu....
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1707
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Suspension faulty

Inlägg av Stefan M »

det är ju inget ovanligt med motorn som sagt men det går att pilla isär och göra rent. Är inte säkert att motorn är slut utan det är allt damm från kolborstarna som orsakar "kortslutningen" Kan ju såklart vara kaputt motor också men det finns ju en tråd här nånstans med bilder på operationen.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Suspension faulty

Inlägg av soso »

Tjo! Gammal trögflytande LDS i kombination med sliten/smutsig pump kan göra att säkringen går. (Din LDS är väl kanske bytt om behållaren sprack iofs.) Om det sitter 40A-säkring så kan det gå att prova med att byta till en 50A. Men som sagt, det kan ju vara fel på den elektriska motorn med som behöver fräschas upp.

Snic
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 2607
Blev medlem: 11 nov 2012, 09:24
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Nyköping

Re: Suspension faulty

Inlägg av Snic »

Nu lär ju pumpen blivit dränkt i LDS iom sprucken behållare.Detta MÅSTE bara vara verkstans :twisted: ansvar.Kräv återställning till befintligt skick.
Nuägande:C5-10 Tourer 2,0 16v 140hk bioflex"The Black Beauty"
Fd:Xantia-94.Bensin,C5-02.Bensin

Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Re: Suspension faulty

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Ja, det är skit.

Sannolikt är det detta som är problemet med LDS. Lämnade in den på mekonomen där han råkade slita loss hela behållaren. Olja överallt.
SEN
Lämnade jag till en lokal meckare (som är en god vän) och då berättade han att det var en spricka i den och vips så var det olja i motorrummet igen. Han bytte till en C5 behållare då han inte hittade till C6. Vet inte om det spelar in?

MEN nu när du säger trögflytande... En vecka efter denna lagning (ett annat fel) hade jag en pöl i garaget med vad jag inte misstänkte vara LDS då den var så tjock att den klibbade... Min lokala mekaniker bytte dock/fyllde på den tomma behållaren. De märkliga med pölen var att den var mitt emellan bakdörr och framdörr på höger sida... Så jag tänkte at det var från något annat i garaget. Betyder det något? Att pölen är där? Det var ju inte i närheten av motorn...
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Suspension faulty

Inlägg av soso »

LDS ska ju vara rödorange till färgen och väldigt tunn och blaskig. Men jag antar att din mekaniker inte fyllt på något annat heller(?). Kan ju vara en annan oljefläck isåfall?

Behållaren BORDE inte spela in då det är just en behållare, men om elmotorn blev marinerad av LDS när behållaren sprack ovanför så kanske det är bidragande till att säkringen går.

Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Re: Suspension faulty

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Konstigt med oljefläcken... Påminde mer om växellåda olja men mellan framdörr och bakdörr...

Nåja, har en liten ledtråd vad gäller säkringen...

Allt fungerade väl tills jag lät bilen stå ett par dygn och den sjönk ner... Dagen efter, säkringen trasig.
När jag tänker på det så gick den sönder första gången efter julhelgen då jag inte använde den på flera dygn OCH andra gången när jag skulle prova att köra den i botten och sedan upp... Så det har sannolikt med just det att göra att den inte klarar att få upp trycket från noll...

Så motorbyte på pumpen verkar vara det enda raka.
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7383
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Suspension faulty

Inlägg av soso »

Citroen-Frälsaren skrev:
01 mar 2023, 21:54
Konstigt med oljefläcken... Påminde mer om växellåda olja men mellan framdörr och bakdörr...

Nåja, har en liten ledtråd vad gäller säkringen...

Allt fungerade väl tills jag lät bilen stå ett par dygn och den sjönk ner... Dagen efter, säkringen trasig.
När jag tänker på det så gick den sönder första gången efter julhelgen då jag inte använde den på flera dygn OCH andra gången när jag skulle prova att köra den i botten och sedan upp... Så det har sannolikt med just det att göra att den inte klarar att få upp trycket från noll...

Så motorbyte på pumpen verkar vara det enda raka.
Kan ju vara motorolja/växellådsolja om den runnit bakåt på plastskydden innan den droppat ner längre bak. Inte inte riktigt hur dessa går på C6:an. Är det blött under bilen där du fann pölen då?

Angående pumpen. Har du sett den här tråden? Har du tur (och tid) kanske en isärtagning och rengöring räcker.

Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Re: Suspension faulty

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Problemet löste sig. Jag sålde bilen :)

Det blev en mycket bra avslutning. Bilen hamnade hos en mycket kunnig som såg potential och vi kom överens om ett pris som både jag och köparen var mycket nöjd med. Ibland händer det!

Så, hur sorgligt det än är att han gett up denna dröm så tror jag bilen får ett fint hem.
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

Skriv svar

Återgå till "C6 - Hydraulik"