Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg angående ID/DS el och elektronik.
Citroen-Frälsaren
70 bar
70 bar
Inlägg: 928
Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Visby Gotland

Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av Citroen-Frälsaren »

Kan man byta tändspolen på en dspecial till Biltemas högeffekttändspole?
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.

astro
Activa
Activa
Inlägg: 3873
Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Kimstad, östergötland för tjyven

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av astro »

Högeffektspolar är till för transistortändning så den passar antqgligen inte.

tjipp,astro

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av Stefan M »

Nja det finns ju olika och såklart finns det spolar med mer kräm i för brytarsystem också och de Biltema har är nog för dylika system.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av soso »

Tändspole utan förkopplingsmotstånd kan skada brytarspetsarna om det ska sitta ett sådant original.

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av Stefan M »

soso skrev:
17 apr 2023, 20:48
Tändspole utan förkopplingsmotstånd kan skada brytarspetsarna om det ska sitta ett sådant original.
nja det skadar nog mer spolen i sig........En dylik spole utan motstånd är som att köra en 6volts startmotor med 12volt. Det går men man ska inte köra för länge........Spolarna brukar dock vara gjorda för 8-9volt driftspänning.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av soso »

Det kanske skadar spolen med, på sikt, men det som märks i det korta loppet är att kontaktytorna på brytarna inte tål den extra värmen som genereras av att köra ”startspänning” konstant och man får snabbt driftproblem.

När jag körde min första padda i början så hade den en tändspole kopplad utan förkopplingsmotstånd och resultatet blev att kassettbrytaren skadades och blev obrukbar relativt snabbt. Jag trodde då först att det berodde på dålig kvalitet i de nytillverkade brytarna (kanske är de också känsligare än original SEV Marchal från 70-talet?) men det riktiga felet var att någon tidigare ägare kastat bort motståndet i tron att gnistan skulle bli bättre eller liknande. När jag väl insåg det och monterade ett motstånd försvann också de driftproblemen.

Användarvisningsbild
senmathal
Activa
Activa
Inlägg: 4618
Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Ramvik Härnösand

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av senmathal »

Det här visste väl de flesta redan men poängen med spolar gjorda för en lägre spänning med förkopplingsmotstånd var väl att den får en överspänning i startögonblicket genom att motståndet förbikopplas när startmotorn går med bättre gnista just då. I övrigt är det ju ingen vits med en spole för lägre spänning. Fördelen var kanske speciellt stor när det var riktigt kallt och batterspänningen kanske inte var mer än 9 volt.

/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948

Stefan M
Hydraktiv
Hydraktiv
Inlägg: 1709
Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Torpshammar

Re: Biltemas högeffekttändspole?

Inlägg av Stefan M »

Jo det är ju en funktion i det hela men de brukar samtidigt ligga lite högre i utspänning också så lite bättre gentemot en original kan det ju bli.

Skriv svar

Återgå till "ID/DS - El"