Biltemas högeffekttändspole?
-
- 70 bar
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 11 dec 2008, 11:23
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Visby Gotland
Biltemas högeffekttändspole?
Kan man byta tändspolen på en dspecial till Biltemas högeffekttändspole?
DSpecial -74
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.
CX 25 GTI -88 B-11 Sport, renov. obj -49
B-11/ Normale -50 DS20 Break -73
HY -68.
-
- Activa
- Inlägg: 3873
- Blev medlem: 10 dec 2008, 19:23
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Kimstad, östergötland för tjyven
Re: Biltemas högeffekttändspole?
Högeffektspolar är till för transistortändning så den passar antqgligen inte.
tjipp,astro
tjipp,astro
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Biltemas högeffekttändspole?
Nja det finns ju olika och såklart finns det spolar med mer kräm i för brytarsystem också och de Biltema har är nog för dylika system.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Biltemas högeffekttändspole?
Tändspole utan förkopplingsmotstånd kan skada brytarspetsarna om det ska sitta ett sådant original.
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Biltemas högeffekttändspole?
nja det skadar nog mer spolen i sig........En dylik spole utan motstånd är som att köra en 6volts startmotor med 12volt. Det går men man ska inte köra för länge........Spolarna brukar dock vara gjorda för 8-9volt driftspänning.
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Biltemas högeffekttändspole?
Det kanske skadar spolen med, på sikt, men det som märks i det korta loppet är att kontaktytorna på brytarna inte tål den extra värmen som genereras av att köra ”startspänning” konstant och man får snabbt driftproblem.
När jag körde min första padda i början så hade den en tändspole kopplad utan förkopplingsmotstånd och resultatet blev att kassettbrytaren skadades och blev obrukbar relativt snabbt. Jag trodde då först att det berodde på dålig kvalitet i de nytillverkade brytarna (kanske är de också känsligare än original SEV Marchal från 70-talet?) men det riktiga felet var att någon tidigare ägare kastat bort motståndet i tron att gnistan skulle bli bättre eller liknande. När jag väl insåg det och monterade ett motstånd försvann också de driftproblemen.
När jag körde min första padda i början så hade den en tändspole kopplad utan förkopplingsmotstånd och resultatet blev att kassettbrytaren skadades och blev obrukbar relativt snabbt. Jag trodde då först att det berodde på dålig kvalitet i de nytillverkade brytarna (kanske är de också känsligare än original SEV Marchal från 70-talet?) men det riktiga felet var att någon tidigare ägare kastat bort motståndet i tron att gnistan skulle bli bättre eller liknande. När jag väl insåg det och monterade ett motstånd försvann också de driftproblemen.
- senmathal
- Activa
- Inlägg: 4618
- Blev medlem: 30 jan 2004, 08:06
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Ramvik Härnösand
Re: Biltemas högeffekttändspole?
Det här visste väl de flesta redan men poängen med spolar gjorda för en lägre spänning med förkopplingsmotstånd var väl att den får en överspänning i startögonblicket genom att motståndet förbikopplas när startmotorn går med bättre gnista just då. I övrigt är det ju ingen vits med en spole för lägre spänning. Fördelen var kanske speciellt stor när det var riktigt kallt och batterspänningen kanske inte var mer än 9 volt.
/Mats
/Mats
C5 2,0 HDi 160 -12, C5 2,0 Break 2005, BX 16 Valve -89 röd, BX 16 Valve 89 svart reservdelsbil, Volvo BM 430, D Super -74, B11 Sport 1948
-
- Hydraktiv
- Inlägg: 1709
- Blev medlem: 05 aug 2005, 13:15
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Torpshammar
Re: Biltemas högeffekttändspole?
Jo det är ju en funktion i det hela men de brukar samtidigt ligga lite högre i utspänning också så lite bättre gentemot en original kan det ju bli.