BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Allmänna frågor om C5 Serie I och II.
ludde eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2016, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av ludde eriksson »

Kruxet är att med systemet i Economy mode går det inte att sänka förnsterhissen, annars hade jag redan gjort reseten, vet inte hur jag kommer förbi det på ett enkelt sätt.
Enligt ägaren går det inte att normalt återställa economy mode annat än att starta motorn, o då hamnar jag i moment 22.
Han skulle försöka hitta nåt sätt att komma förbi det, där har jag inget svar ännu.

Fantastiskt med alla dokument om systemens uppbyggnad o funktion som delges här, dessvärre är jag att betrakta som analfabet i sammanhanget.

Testade obd-läsaren i en xsara picasso 2,0 aut -07 som finns i hushållet, där fick jag omedelbar respons o bra insyn. På c5-an står den o tuggar en bra stund innan den konstaterar att kontakt ej kan upprättas, men ström finns ju eftersom läsaren vaknar o söker kontakt.

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av Habbe »

ludde eriksson skrev:
06 apr 2023, 17:31
Kruxet är att med systemet i Economy mode går det inte att sänka förnsterhissen, annars hade jag redan gjort reseten, vet inte hur jag kommer förbi det på ett enkelt sätt.
Det här är en speciell BSI reset som går att köra i economy mode och utan fönsterhissen...
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

ludde eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2016, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av ludde eriksson »

Aha, tusen tack!!

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av Habbe »

ludde eriksson skrev:
06 apr 2023, 17:31
Testade obd-läsaren i en xsara picasso 2,0 aut -07 som finns i hushållet, där fick jag omedelbar respons o bra insyn.
Du kan ju göra en test och låta något ljuse dra ur batteriet på Xaran så att den hamnar i economy mode, funkar även den läsaren då?
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

ludde eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2016, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av ludde eriksson »

Där går gränsen för vad jag tänker göra för denna bilen. Har nu testat bsi-reseten utan något som helst resultat.
Har även lånat en Foxwell NT415 och en NT650 Elite OBD-läsare, som båda misslyckas få kontakt med bilen, 650:n försökte även läsa vin-koden utan att lyckas.
Nu får någon annan ta över.

Tack till alla som försökt bidra till en lösning!!

KajS
10 bar
10 bar
Inlägg: 196
Blev medlem: 09 mar 2020, 10:44
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av KajS »

Scannerman skrev:
31 mar 2023, 15:35

Därefter byte av halvljuslampa på höger sida.

Sedan startar bilen inte !?
Fick felmeddelande på displayen: "Engine Immobilization Fault"
Har problemet med "Engine immobilizer fault" löst sig, så det är inte problemet?
Scannerman skrev:
31 mar 2023, 15:35

Bilen är nere i "garageläge" (bottenläge).
Om bilen inte stiger till normalläge så är det något större problem. Pumpen borde nog gå även om bilen är i Economy mode. Åtminstone gör den det på mim -05.
Har ni kollat att ni inte kommit åt kablarna till hydraulpumpen vid bytet av halvljuslampan? Sitter kontakten rätt? Kolla också om kabeln är skadad. På min -04 hade +12V kabeln skavt sönder så pumpen slutade fungera. Om den stora kontakten inte sitter i ordentligt, eller om kabeln är skadad kan CAN-bussen vara kortsluten eller av. Då kanske inte heller diagnostiken funkar.

ludde eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2016, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av ludde eriksson »

Kontakten verkade vara säkrad med buntband, tog ju inte ur lykthuset igen för att kolla supernoga, men allt såg verkligen ok ut.

Det var bara TS som såg det meddelandet initialt, bara economy mode i displayen efter det.

Men jag har som sagt lagt detta på hyllan.

ludde eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2016, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av ludde eriksson »

Hade ju lovat mig själv att jag hade gjort allt.
Men frågorna om hydraulpumpens kablar o anslutningar fick ett gnagande fäste i skallen, så nu har jag haft fronten o lykthuset borta o kollat extra noga.
Hittade 3 kablage in under oljetanken, en multiplugg som var synlig uppifrån, en m 2 grova tåtar som jag antar är strömförsörjning till pumpen o en liten rackare med 1 ledare över de grova kablarna. Allt detta tolkar jag som styrning av hydrauliken.
Hittade aningen skav på tejpen till multipluggen, tog bort o kollade, allt såg ok ut så jag tejpade om den.
Sitter en liten plugg m 3 stift på samma härva som till lykthuset som inte har någon plats att ansluta till, har kikat runt m ficklampan i hela fronten utan att hitta någonting.
Vete tusan hur bilen ska komma ur verkstan m fjädringen i botten, växellådan i p-läge o en tröskel ivägen. :(

Saknar min egen bil o behöver snart platsen i verkstan.....

Användarvisningsbild
Habbe
Activa
Activa
Inlägg: 3521
Blev medlem: 01 sep 2014, 18:59
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Åstorp, Skåne

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av Habbe »

ludde eriksson skrev:
10 apr 2023, 14:40
... en liten rackare med 1 ledare över de grova kablarna. Allt detta tolkar jag som styrning av hydrauliken.
Just 1-ledaren går att använda som "nödlyft" enl. följande länk: viewtopic.php?p=597305#p597305

För övrigt kunde det vara intressant att veta vad bilen hade för fel i dec när BSM byttes?
(C5 SX Berline 1.6 HDi -06 bucklad i förtid) -> C5 RW Tourer 1.6 HDi (DV6C) -12
(C3 1.6 HDi -07 enda rep. var magnetk. AC) -> 2008 Crossover 1.6 HDi (DV6FD) -16
Har Diagbox 7.57-9.129 - FAP - Autel AP200 - 307 1.6i NFU (TU5JP4) -05

ludde eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2016, 13:07
Medlem i SCK?: Nej

Re: BILEN STARTAR INTE EFTER ARBETE MED BL.A. SPOLARVÄTSKEBEHÅLLAREN

Inlägg av ludde eriksson »

Jag har äntligen blivit av med den, kom en bärgare i söndags.
Har inget hört sedan, får se om det dyker upp någon förklaring.

Skriv svar

Återgå till "C5 I/II - Allmänna frågor"