CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av soso »

Jag hade trots byten av allt glapp jag hittat i framvagnen haft en väldigt spårkänslig bil med breda däck monterade.

Gjorde då ett enkelt mätinstrument för att kolla Toe och upptäckte inte jätteförvånande att den hade 3mm toe UT. Lossade då och vred styrlederna på bägge sidor ett halvt varv utåt (enligt manualen ger ett varv ca 4mm vid fälgkanten) och vid en om-mätning får jag nu ca 1,5mm toe IN. Blev verkligen en förbättring för spårkänsligheten även om små tendenser finns kvar när det är riktigt djupa spår i vägen men det får jag kanske tillskriva de gamla TRX:erna. Vet inte om det är lönt att ha mer toe in än så?

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av Mickel »

På CX ska toe-in vara 1 - 4 mm (vilket du redan vet), men det är bra att ställa det så nära 1,0 mm som möjligt, annars blir det onödigt däcksslitage, har jag fått lära mig.
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av soso »

Idag har jag spenderat en del tid med att byta däck. Har irriterat mig på att den spårar fram när jag har TRX. Tänkte att det inte kan vara fel på alla däck så jag provade en rad olika och körde samma sträcka. Och det visade sig att den endast var vinglig med TRX-däck monterade bak på spårig väg. Alltså BAK! Upptäckte under bytena ett glapp i ena bärarmen bak (den jag inte bytt) vilket såklart skulle kunna förklara det. Med däck som har mer rundade kanter som regummerade TRX eller 14" Michelin går den alltså normalt och glappet maskeras.

Sensmoral. TRX-däck är bra för att avslöja glapp och felinställda hjulställ, och riktningsstabilitet som upplevs fram kan alltså även vara relaterat till bakvagnen!

Mickel
Guru
Guru
Inlägg: 7781
Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Västerås

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av Mickel »

Skönt att du lyckades hitta felet genom systematiskt bytande och letande! CX är känslig för vad man sätter bak. Till exempel drar den snett om man har olika mycket slitna däck på de olika sidorna bak. Bra att veta: Sneddragningen kan temporärt åtgärdas genom att man släpper ut några hekto ur det bakdäck som är "för stort".
Mickel

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av soso »

Har inte bytt de andra bärarmslagren bak ännu. Men efter vinterstillestånd så fick jag byta en avgaspackning där främre rördelen ovanpå tvärbalken fram ansluter till det bakre låga röret under bilen.
61B5EAA6-802B-4A2D-9062-3F78B9DCA96F.jpeg


Det som satt där verkade vara en konisk mjuk packning. Men jag vet inte vad som ska sitta där original.

Enligt servicemeddelandet här så talas det även om en "kulled" vilken jag inte kunde se fanns där. :roll:

Sökte på 95649413 som verkade vara svår att finna och där den fanns kostade det några hundra plus frakt. Men jag letade istället efter motsvarande packning för tidiga XM V6 som jag tänkte bör ha snarlik dimension som den som satt där tidigare, och denna fanns bland annat på Laitis (Autoexperten) för det facila priset av 40kr. Monterade och det verkade fungera! Kan vara tips för andra behövande.
F1F1DC3A-891A-4AD8-B417-1F2DDB095DDD.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av soso den 18 maj 2024, 03:10, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: CX 25 GTi Turbo 2 -88 - Törnrosasovaren

Inlägg av soso »

Jag återupptog också sökandet av den ojämna tomgången som låter som det det missar (poffar) liksom. Tack vare MAN:s generösa hjälp med att få prova en annan uppsättning spolar och kablar när jag var på genomresa förra sommaren kunde jag åtminstone utesluta de delarna då den inte gick bättre med andra grejer.

På grund av tidigare erfarenheter med kärvande ventiler på CX-motorn(en annan bil) så hade jag, kanske dumt nog, dragit mig för att göra ett komptest på denna motor. Men idag hände det! :shock:

Resultatet var 10.4, 10.4, 9.8, 10.4, vilket ändå får anses som godkänt. En cylinder knappt 5% lägre. Skönt att kunna utesluta något värre fel motorns inre täthet. Avvikelser i snittvärden mot fabriksspec. får nog skyllas på Feltemamätaren. Återstår gör väl att skaffa o-ringar till spridarna och ta isär dessa för ordentlig rengöring. Problem med något i LMM:en kan förstås inte uteslutas heller.
DF46C4E6-59CE-4654-949B-E47DDC3D79EC.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Skriv svar

Återgå till "Garaget"