Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Jag har en CX 25 TRI Break -86. Den har utväxling 15/61 som ni ser nedan.
Jag har fått erbjudande om att byta till en växellåda från en CX 25 TRD (diesel) Turbo 2 med utväxling 16/59.
Det innebär lägre varvtal med 10,3% vid samma hastighet (vilket borde ge lägre bränsleförbrukning).
Nu är min fråga: Blir bilen slöare i acceleration? Eller är accelerationen samma som före bytet? Vi får bortse från om det plötsligen nu behövs en växling, t ex vid acc från 100 till 130 km/h.
Eller är det bara så att bilen känns slöare eftersom den inte varvar upp så lätt? Så är det ju när jag kör SM ut på en motorvägsavfart; jag tycker inte den accar fortare än CX Breaken, men när jag kommer ut på motorvägen och slår ner blicken på hastighetsmätaren står det 140 när jag trodde att det (ljudmässigt, varvtalsmässigt) går 100 km/h.
Vad säger ni som bytt till "längre" låda?
Tabell för CX lådor för serie 2.
Jag har fått erbjudande om att byta till en växellåda från en CX 25 TRD (diesel) Turbo 2 med utväxling 16/59.
Det innebär lägre varvtal med 10,3% vid samma hastighet (vilket borde ge lägre bränsleförbrukning).
Nu är min fråga: Blir bilen slöare i acceleration? Eller är accelerationen samma som före bytet? Vi får bortse från om det plötsligen nu behövs en växling, t ex vid acc från 100 till 130 km/h.
Eller är det bara så att bilen känns slöare eftersom den inte varvar upp så lätt? Så är det ju när jag kör SM ut på en motorvägsavfart; jag tycker inte den accar fortare än CX Breaken, men när jag kommer ut på motorvägen och slår ner blicken på hastighetsmätaren står det 140 när jag trodde att det (ljudmässigt, varvtalsmässigt) går 100 km/h.
Vad säger ni som bytt till "längre" låda?
Tabell för CX lådor för serie 2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Mickel den 05 nov 2023, 17:39, redigerad totalt 1 gånger.
Mickel
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Naturligtvis gör det lite på totalen men du måste ju även jämföra de enskilda växlarna och deras utväxling. Max accelerationer på högsta växeln är kanske inte så vanliga?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Är inte de olika växlarna inne i lådan ganska lika mellan modellerna? Visst kan t ex en GTi ha en låg etta av någon anledning, men det som skiljer mest är väl ändå slutväxeln? Varför skulle man annars ha sex olika slutväxlar på serie 2?
Mickel
- Hansus
- 70 bar
- Inlägg: 1574
- Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nyhamnsläge
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Hur gör du den uträkningen? Jag tror jag vet, men det hade varit bra att se en uppställning på uträkningen.Mickel skrev: ↑03 nov 2023, 23:30Jag har en CX 25 TRI Break -86. Den har utväxling 15/61 som ni ser nedan.
Jag har fått erbjudande om att byta till en växellåda från en CX 25 TRD (diesel) Turbo 2 med utväxling 16/59.
Det innebär lägre varvtal med 10,3% vid samma hastighet (vilket borde ge lägre bränsleförbrukning).
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Jag kan bara jämföra med hur min 2400 TRI -84 känns mot de S2 25 GTi jag har haft och den T2 jag har nu. Jag inbillar mig att Breaken har lägre utväxling på alla växlar, men stämmer det att Breakar (kanske bara S1) har lägre utväxling än vanliga?
Min T2 har den högre utväxlingen (högsta?) och det hjälper vid högfartskörning. Den varvar bara 3000 i 140. Däremot är den lite sämre på att segdra tunga släp på ettan då den växeln också känns högre utväxlad.
Obs att jag inte jämfört några data nu, utan det är rena upplevelser hur de känns att köra.
Min T2 har den högre utväxlingen (högsta?) och det hjälper vid högfartskörning. Den varvar bara 3000 i 140. Däremot är den lite sämre på att segdra tunga släp på ettan då den växeln också känns högre utväxlad.
Obs att jag inte jämfört några data nu, utan det är rena upplevelser hur de känns att köra.
-
- 20 bar
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 27 feb 2008, 23:32
- Medlem i SCK?: Nej
- Ort: Halmstad
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Jag har bytt växellåda en gång. Det lägre varvtalet gjorde att bullret minskade och bilen var plötsligt behaglig att köra på motorvägen. Utifrån acceleration märkte jag ingen skillnad. Normalt så behöver vi inte växla så mycket som tillverkaren av de lägre utväxlade lådorna verkar tro. Jag bytte på en Peugeot mi16 och dessa är lågt utväxlade. Med en låda från en normal-bil så blev det betydligt bättre. Även om varvtalet bara sjönk med ca 500 varv så upplevdes det som att bilen plötsligt blev fem-växlad på riktigt. Istället för en fyr-växlad låda med tätare steg. Dumt av tillverkaren skulle jag säga, att inte anpassa bilen utifrån vardagskörning.
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Fransmännen skriver 15 x 61, vilket är förvirrande (det ser ju ut som multiplikation). Det är ju 15 kuggar som jobbar mot 61 kuggar, så vill man veta utväxlingen ska man ju dividera talen. Vill vi veta hur den utväxlingen förhåller sig till den andra lådans utväxling så får man dividera utväxlingarna med varann:Hansus skrev: ↑04 nov 2023, 07:49Hur gör du den uträkningen? Jag tror jag vet, men det hade varit bra att se en uppställning på uträkningen.Mickel skrev: ↑03 nov 2023, 23:30Jag har en CX 25 TRI Break -86. Den har utväxling 15/61 som ni ser nedan.
Jag har fått erbjudande om att byta till en växellåda från en CX 25 TRD (diesel) Turbo 2 med utväxling 16/59.
Det innebär lägre varvtal med 10,3% vid samma hastighet (vilket borde ge lägre bränsleförbrukning).
(16/59) / (15/61) = 1,1028 och nu ser vi att vi dividerat talen med varann i rätt ordning, eftersom vi fått ett resultat som är större än 1. Vi är ju rätt säkra på att T2-lådan har den högsta utväxlingen, dvs större än vanliga dieseln, som i sin tur är är större än bensinturbon, som är större än TRI breaken.
Alltså 1,1028 gånger större (längre), högre, utväxling, eller i vart fall högre fart vid samma motorvarvtal. Vissa fysiker säger tvärtom att ju högre utväxling, desto lägre varv på utgången. Det är formellt sett sant, men sådant snack ger större förvirring anser jag (fysiker) som bara vill veta hur mycket fortare bilen går. Fast visst, man kan ju fråga efter hur mycket varvtalet minskar vid en visst hastighet. (Denna diskussion brukar alltid spåra ur i missförstånd i vilket fall).
1,1028 är avrundat 1,103 vilket är 10,3 procents ökning jämfört med talet 1. Så räknade jag.
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Det var just det jag undrade över. Det låter hoppfullt !
Ja, så tycker vi som vardagskör bilarna - ofta på landsväg.
Jag tror att fabriken vill att bilen ska upplevas extra sportig, rivig och accelerationssnabb genom att snabbt varva upp till maxvarv på varje växel i stadsområdet där bilen provkörs (upp till 70 eller kanske 90 km/h). Allt för att kunna ta orimligt mycket betalt för en kortare låda, några skärmbreddare i plast och några röda ränder på instrumentbrädan . Hur mycket den bullrar i trökkörning i konstant 115 km/h på rak väg spelar väldigt liten roll för den nyrika halvyngling som vill ha en extra kick när han rattar sin nya bil.
Mickel
-
- Guru
- Inlägg: 7781
- Blev medlem: 06 feb 2004, 16:52
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Västerås
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Jag har tyvärr inte hittat någon tabell för S1.
Tabellen ovan visar att TRI break har ett steg "längre" låda än berlinerna TRI och GTi.
Mickel
-
- LHS
- Inlägg: 17303
- Blev medlem: 15 nov 2002, 15:15
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Länghem, Sjuhärad
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Roade mig med att läsa i verkstadsmanualen för S1. Av naturliga skäl fanns inte T1 med och för övrigt var uppdelningen bara efter motoralternativ.
2400 var den enda som redovisades med 5-vxl: 13/62
Lite lustigt att ekonomiversionen av 4-vxl gav högre hastighet än den 5-vxl (36,16 kmh/1000v för 4-vxl mot 33,79 för 5-vxl). Finns motsvarande ekonomivariant även för S2?
2400 var den enda som redovisades med 5-vxl: 13/62
Lite lustigt att ekonomiversionen av 4-vxl gav högre hastighet än den 5-vxl (36,16 kmh/1000v för 4-vxl mot 33,79 för 5-vxl). Finns motsvarande ekonomivariant även för S2?
Moderator
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
Svarar inte på mailfrågor som platsar under rubrik härinne. Svaren kan intressera ALLA så skriv här!
Frågor OM akuten skickas lämpligen i PM.
- Hansus
- 70 bar
- Inlägg: 1574
- Blev medlem: 09 dec 2002, 23:36
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Nyhamnsläge
Re: Blir bilen slöare om jag byter till "längre" växellåda?
Utmärkt förklaring. Tack Michael!Mickel skrev: ↑05 nov 2023, 17:38
Fransmännen skriver 15 x 61, vilket är förvirrande (det ser ju ut som multiplikation). Det är ju 15 kuggar som jobbar mot 61 kuggar, så vill man veta utväxlingen ska man ju dividera talen. Vill vi veta hur den utväxlingen förhåller sig till den andra lådans utväxling så får man dividera utväxlingarna med varann:
(16/59) / (15/61) = 1,1028 och nu ser vi att vi dividerat talen med varann i rätt ordning, eftersom vi fått ett resultat som är större än 1. Vi är ju rätt säkra på att T2-lådan har den högsta utväxlingen, dvs större än vanliga dieseln, som i sin tur är är större än bensinturbon, som är större än TRI breaken.
Alltså 1,1028 gånger större (längre), högre, utväxling, eller i vart fall högre fart vid samma motorvarvtal. Vissa fysiker säger tvärtom att ju högre utväxling, desto lägre varv på utgången. Det är formellt sett sant, men sådant snack ger större förvirring anser jag (fysiker) som bara vill veta hur mycket fortare bilen går. Fast visst, man kan ju fråga efter hur mycket varvtalet minskar vid en visst hastighet. (Denna diskussion brukar alltid spåra ur i missförstånd i vilket fall).
1,1028 är avrundat 1,103 vilket är 10,3 procents ökning jämfört med talet 1. Så räknade jag.
Lasse H
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012
Bilar idag: GS 1220 break club convertisseur 1975, GS 1220 Pallas 1976, GSA Spécial 1985, DS 20 Break 1973, Xantia 2,0 berline 1999, C5 2,0 break 2001, C5 2,0 break 2004, C5 Tourer Hdi160 auto Business 2012