Långmilar C5:an (Lassenisses gamla) (2.2HDI 173 Exclusive ML6C)

Blogga loss om era egna bilar i era egna garage. Men inte om andras bilar i andras garage, bara era egna alster...
Användarvisningsbild
Rover_Micke
Activa
Activa
Inlägg: 5207
Blev medlem: 01 sep 2014, 19:38
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Luleå

Långmilar C5:an (Lassenisses gamla) (2.2HDI 173 Exclusive ML6C)

Inlägg av Rover_Micke »

Nu har jag tagit över Lassenisses fd C5 II 2.2HDI 173 som stått i ett år.
Den har gått 44000mil så den är väl inkörd.
Fick den i utbyte mot mekjobb på hans Jubileums-Xantia.

I och med att jag är uppvuxen med en Sand langrune C5 II (dock en SX 1.6HDI break), var det inte svårt att tacka ja till denna :D 8)
405907503_10159949751608576_9103854678207340796_n.jpg
Pluspoängen med denna är väl att en hel del dyra grejer är bytta, koppling, bärarmslager, hydraulröret över tanken, drivaxlar osv

Men det finns en rejäl lista med grejer att göra
Storservice med ALLT:
Olja, oljefilter och luftfilter bytt
Bränslefilter är bytt
Kamremsats och glykol - inhandlat

Bytt MAP-sensor då den var lånad till en annan C5

Byta DPF, köpte en billig på nätet. Får se hur den funkar.

Höger spinelled var heeelt slut, hade en ny på hyllan -bytt
Har fortfarande något klonk, gissningsvis något av k-stagen
Nya dubbdäck är på väg

Bytt glödstiften, de fick jag med. Alla fyra var öppen krets eller Mega Ohm resistans, tur att webaston fungerade..
Blir väl att montera Defa batteriladdare och lite senare motorvärmare utöver webaston som har tidur.

Byta ALLT i bromsväg (utom huvudcylindern/rör då)
Oken fram är fastkärvade i handbromsen och bak är de sönderärgade i "öronen" för m5 skruven.
Handbromsvajrarna är givetvis fastkärvade som på alla C5 I/II :lol: . Ska prova att försöka få ur vajrarna ur rören då de är bytta en gång.

Fick köpa en beg knappsats till höj/sänk, då den var paj

Skall byta framstolarna till bättre beg jag fick med

Fixa matning till regbelysningen, mest troligt är det internt fel i BSI då de varit trasiga för länge. Mest troligt snor jag matning från dragkontakten..
Jäkla tur att 90% av alla C5 har krok!

Dragkroken ja.. Den behöver självklart kärlek då det är en avtagbar av Monoflextyp, i värsta fall blir det demontering..
PXL_20231125_185710131 (Liten).jpg
PXL_20231129_195453253 (Liten).jpg
Div felkoder..
PXL_20231207_175756326 (Liten).jpg
Glödstiftsbyte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Xantia berline 1.9TD SX 1996 Rouge Hermes :K :K C5 2.2HDI 173 -07 44000mil
Tidigare: C5 I 2.0i SX Berline 2004 BX 16RS 1988 stulen och uppbränd :twisted: , C5 II 2.0 SX Berline 2005, Citroën ZX Break 1.8 16v-96 ,BX 19 GTI -89, 3st Rover 600 och en V**** 850. Bilskadad sedan barnsben :D Lexia/Diagbox finns
Verkstadshandböcker C5,C3,Xantia,XM,BX,ZX,Berlingo samt Sedre/Servicebox finns, Ocilloskop finns
SCK:9793

Återgå till "Garaget"