Gasskuler
-
- 40 bar
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 13 jan 2019, 19:24
- Medlem i SCK?: Nej
Gasskuler
Noen som har video eller en beskrivelse av hvordan jeg bytter kulene bak? Aldri gjort på CX før. Kun på andre LHM biler.
Eier av 86 mod CX 25 PRESTIGE
Tidligere 11 mod C5 2,0 HDi Exclusive
Tidligere 07 mod C5 2,0 HDi SX automat.
Tidligere 95 XM 2,0 16V
Tidligere 01 mod C5 2,0 SX automat
Har Diabox/ Lexia
Kjører til daglig e-C4 X
Tidligere 11 mod C5 2,0 HDi Exclusive
Tidligere 07 mod C5 2,0 HDi SX automat.
Tidligere 95 XM 2,0 16V
Tidligere 01 mod C5 2,0 SX automat
Har Diabox/ Lexia
Kjører til daglig e-C4 X
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Gasskuler
Här finns det beskrivet.
https://www.petersgarage.se/CITROEN/CXH ... HTM#Bytbak
https://www.petersgarage.se/CITROEN/CXH ... HTM#Bytbak
Henrik O: Gör så här:
1: Palla upp bilen och ta bort hjulen.
2: Gör systemet trycklöst.
2: Du ser cylinder och klocka tydligt. De sitter fast med en slangklämma som brukar ärga bort efter några år (tror att dess syfte är att fixera cylindern om man skulle hissa upp bilen i trycklöst tillstånd). Enklast är att hugga av denna och sedan sätta dit en ny.
3: Tryck in en stor skruvmejsel mellan klockan och fästet så kan cylindern tryckas ihop, främre änden sitter fast.
4: Sedan bänder man ut alltsammans. Cylindern kan böjas ut såpass att klockan kan bytas. Var försiktig så inte hydraulröret skadas!
5: Den jobbiga biten är att få loss klockan som kan sitta HÅRT. Till skillnad från fram så sitter hela cylindern löst och snurrar med om man vrider på klockan. Jag höll fast cylindern med en rörtång och skruvade av klockan med en annan större rörtång. Två personer rekommenderas för detta! Måste du göra det själv så kan du med hjälp av en slangklämma hålla ihop skänklarna på rörtången som håller cylindern.
6: När sedan klockan lossnat är resten hur enkelt som helst; skruva av, skruva på ny klocka och montera tillbaka hydraulcylindern med en ny slangklämma för att fixera det hela i hållaren.
7: Passa på att rostskydda hydraulrören och avlägsna all skit som samlas där.
-
- 40 bar
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 13 jan 2019, 19:24
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Gasskuler
Takk for hjelpen.
Eier av 86 mod CX 25 PRESTIGE
Tidligere 11 mod C5 2,0 HDi Exclusive
Tidligere 07 mod C5 2,0 HDi SX automat.
Tidligere 95 XM 2,0 16V
Tidligere 01 mod C5 2,0 SX automat
Har Diabox/ Lexia
Kjører til daglig e-C4 X
Tidligere 11 mod C5 2,0 HDi Exclusive
Tidligere 07 mod C5 2,0 HDi SX automat.
Tidligere 95 XM 2,0 16V
Tidligere 01 mod C5 2,0 SX automat
Har Diabox/ Lexia
Kjører til daglig e-C4 X
- soso
- Guru
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Umeå
Re: Gasskuler
Största fallgropen är ju röret och rörnippeln såvida det är en bil som körts i salt. Samt sprinten till kolvstången om du behöver ta bort hela paketet. Det är alltså inga klockor man byter på hyrlyften på den lokala bensinstationen eller på gatan om man inte känner till bilen väl sedan innan.
- Ultras
- 20 bar
- Inlägg: 325
- Blev medlem: 12 nov 2002, 12:54
- Medlem i SCK?: Nej
Re: Gasskuler
Denne fungerer veldig godt på de grønne kulene:
- LeifHj
- Guru
- Inlägg: 6429
- Blev medlem: 14 nov 2002, 17:05
- Medlem i SCK?: Ja
- Ort: Giessen/Tyskland, Västervik/Sverige