Fönsterlister....

Allmänna frågor om C6.
Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Fönsterlister....

Inlägg av henriksson »

Finns det något vettigt att "smörja" själva skraplisten till sidorutorna med? Alltså listen på utsidan som ligger emot glaset.
Rimligen så kletar väl vanlig gummilistsmörja ner rutan, men jag tänkte någon kanske har hittat något som fungerar utan att kladda ner glaset?

På vår bil så fryser den listen fast vid rutan när vädret är som nu, med kring nollan ena dan, och tvåsiffrigt minus morgonen efter ( ja, den står ute, nej, jag har inte plats i garaget, tyvärr )

Alla tips mottages tacksamt.....
Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

Användarvisningsbild
soso
Guru
Guru
Inlägg: 7388
Blev medlem: 20 jul 2008, 20:17
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Umeå

Re: Fönsterlister....

Inlägg av soso »

Det enda jag kan tänka på är något silikonstift på listerna som kan hjälpa. Köp en kvalitetsprodukt och applicera flera gånger så det får sugas upp och mätta gummit. De flesta bilar med rutramslösa dörrar har ju det problemet.

Annars är väl kupévärmare ett hett tips.

Användarvisningsbild
henriksson
40 bar
40 bar
Inlägg: 555
Blev medlem: 23 nov 2002, 00:32
Medlem i SCK?: Ja
Ort: Iggesund

Re: Fönsterlister....

Inlägg av henriksson »

soso skrev:
17 jan 2024, 20:25
Det enda jag kan tänka på är något silikonstift på listerna som kan hjälpa. Köp en kvalitetsprodukt och applicera flera gånger så det får sugas upp och mätta gummit. De flesta bilar med rutramslösa dörrar har ju det problemet.

Annars är väl kupévärmare ett hett tips.
Kupevärmare sitter i, men tyvärr lite svag. Tycker personligen att det där med kupevärmare är lite kluvet, är de för kraftiga så är det ju nästan som att det blir värre, de tinar mer, som å andra sidan fryser rent av j***ligare sedan :)

Får väl prova med lite silikonsmörja på någon av bakdörrarna, är ju lite rädd för att den smorda listen sedan ska klöta ner rutan. Listerna runt dörren går ju bra att smörja, men just den yttre som ligger mot rutan hela tiden......

Kanske får nöja mig med något smalt ( tunt ) och ej vasst att sticka mellan glas / list och dra "loss" listen från rutan innan man försöker öppna dörren.

Mvh / Thomas H.
C6 2,2 HDi Lignage -07, C5 Corvette convertible -00

Skriv svar

Återgå till "C6 - Allmänna frågor"