3d utskrivna bildelar

Inlägg som inte handlar om någon speciell modell.
cx janne
Guru
Guru
Inlägg: 8311
Blev medlem: 16 dec 2008, 09:45
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Vartofta

3d utskrivna bildelar

Inlägg av cx janne »

Hittade denna firma som en hel del prylar till Våra bilar tex luckor till Cx instrumentbräda olika gren rör i gummi till returledningar.
https://www.gryp-3d.com/gb/
GS-77 Ds 20-h -70 cx d 1979 cx prestige-87 cx 2400 Break-84

Användarvisningsbild
peterlan
Activa
Activa
Inlägg: 4410
Blev medlem: 03 jan 2003, 17:18
Medlem i SCK?: Nej
Ort: Gävle

Re: 3d utskrivna bildelar

Inlägg av peterlan »

Apropå 3d-utskrifter så skrev jag ut dom där bussningarna kängningshämmaren på kompisens Activa. Tror det var dom i alla fall. Det är några bussningar som tydligen slits mycket på Activa.
Dom satt där nåt år innan han tog bort dom härom året. Det visade sig att utskrifterna såg ut som när dom kom ur skrivaren. Däremot hade krängningshämmaren slitits där bussningen satt. En annan kompis ritade då om dom med större anliggningsyta för att skydda metallen.
Plasten som användes var PLA som är mycket vanlig och består i princip av majsstärkelse och socker. Ytterst slitstark men tål inte värme. Börjar mjukna vid 60 grader. Dom satt alltså under bilen i ur och skur nåt år utan att påverkas. Så man ska inte tro dom som säger att PLA inte tål att vara utomhus... Jag har fler exempel på PLA som sitter i svår miljö år efter år utan att det syns på dom. Jag har t.ex. skrivit ut en tratt till en avloppsvattenprovtagare på fabriken som har suttit där i 5 - 6 år utan att påverkas det minsta trots att provet passerar var åttonde minut år efter år... Och det är inte vilket avloppsvatten som helst.. Mycket kemikalier och skoj från en pappersfabrik innan det renas..
Ej Citronenägare längre, åker BMW i3 REX numera.
Lexia finns ej längre, endast Diagbox.

Skriv svar

Återgå till "Citroën - Allmänna frågor"